Drempels weg


Drempels Weg goes America

24-10-2002
Dolenthousiast waren ze, de Amerikaanse toehoorders. The highlight of the day en fantastic kregen de 3 afgevaardigden van Drempels Weg te horen na hun presentatie. Drempels Weg was uitgenodigd om vorige week in het Amerikaanse Rhode Island te vertellen over de campagne Drempels Weg.

De uitnodiging om te vertellen over Drempels Weg kwam van de Rhode Island School of Design en de organisatie Adaptive Environments, een regionale organisatie die zich inzet voor toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Zij organiseeerden de conferentie Web Design that Works for Everyone, op 18 en 19 oktober in Rhode Island in de Verenigde Staten.

De vertegenwoordigers van Drempels Weg (No Tresholds) waren landelijk ambassadeur Jacko van Dijk, en de projectmedewerkers David Saris en Eric Velleman. In een presentatie en een workshop vertelden ze over Drempels Weg. Daarnaast was de video Wat zijn de drempels? voor de gelegenheid ondertiteld in het Engels.

Verbazing
De Amerikanen waren onder de indruk van de manier waarop Drempels Weg werkte. Bij jullie gebeurt er tenminste echt iets, verduidelijkte één van de toehoorders haar enthousiasme. Belangengroeperingen hier houden het vooral bij praten, er gebeurt te weinig! Vol verbazing waren de toehoorders over het feit dat het Nederlandse bedrijfsleven zomaar hun steun toezegt, zonder dat er gedreigd hoeft te worden met juridische middelen.

Drempels Weg zou in Amerika echter niet werken. In een cultuur waar om het minste of geringste al een advocaat wordt ingezet, valt een verzoek om een intentieverklaring te tekenen niet op. Van de 11 workshops waren er 2 waar bezoekers konden leren hoe ze hun website zo kunnen aanpassen, dat ze niet het risico lopen vervolgd te worden. Even voor de duidelijkheid: in de VS moeten overheidswebsites en de websites van leveranciers van de overheid toegankelijk zijn. Dat staat neergetekend in de zogenaamde section 508.

Webbouwers
Een Amerikaanse webbouwster vertelde dat er in de VS veel kleine webbouwers zich proberen te onderscheiden door toegankelijke websites te bouwen. De grotere webbouwers houden zich er nauwelijks mee bezig. Dit klopte overigens niet voor alle grote internetbedrijven: een medewerker van Macromedia vertelde dat bij alle gebruikerstests mensen met een handicap vertegenwoordigd zijn. En bij vergaderingen over nieuwe producten, of aanpassingen, worden mensen met een handicap uitgenodigd mee te praten.