Ingezonden persbericht


Zoetermeer/Den Haag, 24 oktober 2002

Aan de redactie

Harde aanpak aslastoverschrijding wekt wrevel bij belangenorganisaties

Transport en Logistiek Nederland en KNV maken zich grote zorgen over de steeds strenger wordende aanpak van aslastoverschrijding. De organisaties vinden dat iedereen zich aan de wet moet houden, maar in de praktijk zijn vervoerders in veel gevallen niet in staat aslastoverschrijding met het huidige materieel te voorkomen. Desondanks is het Openbaar Ministerie van plan de huidige forse boetes zelfs te verdubbelen. Hierdoor staan vervoerders met de rug tegen de muur.

De aanpak van overbelading staat al jaren hoog op de agenda bij vervoerders. Er zijn twee vormen van overbelading. Enerzijds is er de overschrijding van het totale toegestane gewicht (auto plus lading). Dit werkt concurrentieverstorend, veroorzaakt schade aan het wegdek en het is slecht voor de verkeersveiligheid. Hier richten de bezwaren van de organisaties zich niet op. Dat is wel het geval bij de tweede vorm, namelijk aslastoverschrijding. Hierbij zijn een of meerdere assen overbeladen, zonder dat het totale toegestane gewicht wordt overschreden. De oorzaak ligt meestal in een onjuiste gewichtsverdeling van de lading over de assen. Vervoerders kunnen er vaak weinig aan doen. Bovendien ontlenen ze er geen economisch voordeel aan.

Astlastoverschrijding komt vooral voor bij distributievervoer waarbij de auto door middel van diverse 'drops' van achter naar voren wordt gelost. Hierdoor verplaatst het gewicht zich in de loop van de dag richting de voorste assen. Fabrikanten werken aan technische oplossingen, maar er zijn nog onvoldoende alternatieven om dit probleem helemaal te voorkomen. Om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen is het geen optie de lading in het midden van de auto te zetten, omdat dit het vastzetten van de lading ernstig bemoeilijkt. Aslastoverschrijding komt ook veel voor in het zeecontainervervoer. Het grote probleem is hier dat de transporteur niet zelf betrokken is bij het laden van de container. De vervoerder krijgt dus de zwarte piet voor een beladingsfout van de afzender van de container.

Het aslastprobleem is niet zo maar op te lossen. De sector is van goede wil, maar moet wel de tijd krijgen om tot oplossingen te komen. Transport en Logistiek Nederland en KNV pleiten daarom voor een overgangsperiode van 7 jaar om het wagenpark aan te passen. Gedurende die periode moet er een marge gelden op de toegestane aslast van 15%. De huidige marge is 10%. Daarboven wordt proces verbaal opgemaakt. Daarnaast vinden de organisaties dat er een reëel boetebeleid moet komen. Dit pleidooi hebben zij per brief aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat kenbaar gemaakt. Verder is een brief gestuurd naar het College van Procureurs Generaal van het OM.

Bel voor meer informatie naar:
Transport en Logistiek Nederland, afdeling PRV, Clarisse Buma, 079-3636115. KNV, Arjen Boukema, manager PR & Communicatie, 070-3751749, 06-26134716

Annemarie Vermaas

Transport en Logistiek Nederland
Plein van de Verenigde Naties 15
Postbus 3008
2700 KS ZOETERMEER
Telefoon 079-3636113, Fax 079-3636259
E-mail avermaas@tln.nl, internet www.tln.nl