Strijd met goden uit de Oudheid in 'Age of Mythology' van Microsoft Game Studios

Nieuw real-time strategiespel voor de PC met spectaculaire 3D-graphics

Schiphol-Rijk, 24 oktober 2002 - Vanaf 8 november ligt Microsoft Game Studio's langverwachte real-time strategiespel 'Age of Mythology' in de winkel. In Age of Mythology gaan spelers de strijd aan met én tegen de goden uit de Oudheid, zoals Zeus, Odin en Osiris. Age of Mythology is de opvolger van de succesvolle 'Age of Empires'-spelserie, met talloze nieuwe mogelijkheden, waaronder een uitgebreide campagne, mythologische eenheden en goddelijke krachten. Opmerkelijk is dat de eerste bètaversie van het spel al diverse prijzen en awards heeft gewonnen, waaronder 'Best Strategy Game E3 2001', 'Best of Show #3 E3 2001' en 'Top 10 Games of 2002' van PC Gamer (december 2001).

Age of Mythology bouwt voort op bekende elementen uit de populaire Age of Empires-spellen, waaronder wonderen, civilisatiebonussen, technologiepaden, het vergaren van grondstoffen, het opbouwen van een rijk en grootschalige veldslagen tussen de legers van de verschillende spelers. Daarbij biedt Age of Mythology vele nieuwe spelmogelijkheden, waaronder:


· Goddelijke krachten - Spelers kunnen verschillende malen tijdens het spel tijdelijk speciale krachten van hun goden krijgen, zoals bliksemschichten, aardbevingen, meteorenregens, tornado's, zandstormen en zonsverduisteringen.
· Mythologische eenheden - De legers van de spelers kunnen versterkt worden met enkele zeldzame en zeer krachtige eenheden, die het verschil kunnen betekenen tussen overwinning en verlies. Tot de eenheden die spelers kunnen oproepen behoren onder andere cyclopen, medusa's, walküren, trollen en reuzenscarabeeën.
· Verschillende mogelijkheden om het volgende tijdperk te bereiken - Spelers kunnen met hun beschaving op verschillende manieren het volgende tijdperk bereiken, waarbij elk pad andere bonussen en voordelen oplevert.
· Sterk verschillende beschavingen - Age of Mythology bouwt voort op de verschillen tussen de beschavingen in Age of Empires II: The Age of Kings, met nieuwe civilisaties die elk op een andere wijze gespeeld moeten worden.
Kiezen tussen goed en kwaad
Iedere speler in Age of Mythology krijgt de keuze uit drie mythologische richtingen: de Griekse, Noorse of Egyptische mythologie. Binnen iedere richting moet vervolgens een keuze gemaakt worden uit een van de drie oppergoden. Daarbij heeft de speler telkens de keuze uit twee 'positieve' en een 'negatieve' godheid. Wie bijvoorbeeld kiest voor de Egyptische mythologie, kan kiezen uit de Zonnegod Ra, de beschermende godin Isis of de destructieve god Set. In de Noorse mythologie is de keuze Odin, Thor of Loki, terwijl in de Griekse mythologie de goden Zeus, Poseidon of Hades gekozen kunnen worden. Iedere god biedt specifieke krachten en voordelen die de anderen niet hebben. Ook hoort bij iedere god weer een heel pantheon aan mindere goden, die op hun beurt weer nieuwe mogelijkheden bieden.

In totaal kunnen op deze wijze negen beschavingen gevormd worden, die bij het spelen sterk van elkaar verschillen. De ene beschaving is sterk gericht op krijgskunst en verovering, terwijl een andere beschaving juist opbloeit door culturele of economische ontwikkeling. Maar welke keuze er ook gemaakt wordt, er zal onherroepelijk fel gestreden moeten worden voor de uiteindelijke overwinning, mét of zonder de steun van de goden.

Spectaculaire 3D-graphics
Voor Age of Mythology heeft ontwikkelaar Ensemble Studios een nieuwe en zeer krachtige 3D-engine ontwikkeld, waarmee spelers het spel kunnen bekijken en besturen zoals dat nog niet eerder mogelijk was. Landschappen, gebouwen, eenheden en effecten worden volledig in 3D weergegeven, waarbij vanaf iedere gewenste hoek kan worden gekeken naar de actie. Dit levert spectaculaire beelden op, zoals realistische branding aan de kust, dag/nacht wisselingen en weerseffecten. Ook is hiermee voor het eerst zogenaamd 'vervormbaar terrein' mogelijk. Dit wil zeggen dat het landschap wordt beïnvloedt door de gebeurtenissen. Laat een meteorenstorm los op een gebied en het hele landschap is voor eeuwig veranderd. De 3D-engine is krachtig genoeg om massale veldslagen tussen honderden eenheden te laten zien, allemaal levensecht geanimeerd.

Uren speelplezier, zowel single- als multiplayer
Age of Mythology beschikt over een intuïtieve, gemakkelijk te leren interface en biedt een heldere tutorial die beginnende spelers de beginselen van het spel leert. Wanneer deze eenmaal bekend zijn, kan de speler uren plezier beleven aan de 36 scenario's tellende single-player campagne en open single-player spellen tegen de krachtige computertegenstanders. Nog leuker is het natuurlijk om tegen andere spelers te spelen en ook daarvoor biedt Age of Mythology alle mogelijkheden, zowel via modem, via een lokaal netwerk of via Internet. Microsofts online spelsite 'The Zone' (www.zone.com) helpt spelers om elkaar te vinden. Het spel kent 15 verschillende kaarttypen, negen sterk verschillende beschavingen en verschillende moeilijkheidsgraden, zodat spelers van ieder niveau optimaal plezier kunnen beleven. En wie wil proberen om zelf boeiende scenario's te creëren, kan met de ingebouwde scenario editor aan de slag.

Systeemeisen

· Een PC met een Pentium II 450MHz processor, of equivalent;
· Windows 98, Windows Me, Windows 2000 of Windows XP;
· 128 MB RAM-geheugen;

· Minimaal 1 GB harde schijfruimte;

· Cd-romspeler;

· Microsoft muis of compatibel invoerapparaat;
· Optioneel: 56Kbps modem of sneller voor online spellen.
Prijs en beschikbaarheid
Age of Mythology ligt vanaf 8 november in de winkel. De winkelprijs zal naar verwachting ¤54,95 zijn. Er is tevens een speciale 'Collectors Edition', met onder andere posters, grote, uitvouwbare technologieoverzichten, een DVD met 'The making of...' en een miniatuurfiguur. De verwachte winkelprijs voor deze speciale editie bedraagt ¤ 79,95.