easyJet

24 oktober 2002
Voorgestelde Brusselse regeling is slecht overwogen en misleidend

easyJet heeft een uitstekende betrokkenheid m.b.t. customer service. Daarom heeft easyJet een van de meest genereuze regelingen van alle maatschappijen in de wereld. easyJet is echter bezorgd over de gevolgen van de voorgestelde regelgeving, welke nu door het Europese Parlement wordt behandeld.

Brussel heeft het voornemen een wet aan te nemen die luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiers te compenseren in het geval van annulering, los van de oorzaak die hieraan ten grondslag ligt. Dit kan inhouden dat wanneer een vlucht wordt geannuleerd vanwege een staking bij de Franse luchtverkeersleiding, of dat een luchthaven is gesloten vanwege noodzakelijk onderhoudswerkzaamheden, het de verantwoordelijkheid van de airlines is om compensatie te betalen. Dit is absurd en is waarschijnlijk ook het laatste wat de industrie nu nodig heeft na een van de moeilijkste jaren in haar geschiedenis.

Hoe ziet de vergoeding eruit? Er is geen enkele relatie tot de prijs van de ticket. Brussel stelt voor om de vergoeding af te laten hangen van de afstand en niet van de prijs die voor een ticket betaald is. Dit betekent dat iemand die business class vliegt met KLM voor 1000 euro evenveel compensatie krijgt dan iemand die met easyJet voor 15 euro heeft gevlogen. Dit is simpelweg onjuist. De compensatie moet gerelateerd zijn aan de betaalde ticketprijs.

Ook vreemd is het feit dat deze regeling alleen geldt voor airlines, en niet voor hoge-snelheids-treinen, touringcarbedrijven en veerbootdiensten die ook concurreren met de luchtvaart. Dit is geen bescherming van de consument maar lijkt meer op een aanval op de luchtvaart.

De opzet van deze regelgeving is fundamenteel misleidend. Brussel is bezorgd omdat traditionele high-cost airlines vluchten overboeken en passagiers gestrand achterlaten op luchthavens. Ook zijn er maatschappijen die om commerciële redenen vluchten annuleren omdat er niet voldoende passagiers aan boord zijn. easyJet is het eens met het feit dat deze praktijken niet door de beugel kunnen en dat ze uitgebannen moeten worden. Wat nu echter aan regelgeving is voorgesteld gaat veel verder dan waarvoor de regeling oorspronkelijk in het leven is geroepen. Het bedreigt een belangrijk gedeelte van de luchtvaartindustrie. Het eerste wat Brussel daarom zou moeten doen is een gedegen onderzoek houden naar de economische impact van deze voorgestelde regeling op alle delen van de maatschappij.

easyJet doet daarom een voorstel waarbij alle maatschappijen hun statistieken m.b.t. punctualiteit, annuleringen, percentage overboekingen etc publiceren. Deze statistieken geeft consumenten voldoende informatie om een weloverwogen keuzen te maken welke service ze tegen welke prijs willen kopen. Hierdoor zijn het consumenten die door een vrije marktwerking beslissen welke maatschappijen succesvol zijn en welke falen; en niet bureaucraten.

Indien Brussel echt wat wil doen aan annuleringen en vertragen kan het beter wat meer tijd besteden om te kijken naar de echte oorzaak van de problemen, namelijk de inefficiëntie van de Europese luchtverkeersleiding.

easyJet.com
© 1997-2002 easyJet airline company ltd