24 oktober 2002
Voorgestelde Brusselse regeling is slecht overwogen en misleidend
easyJet heeft een uitstekende betrokkenheid m.b.t. customer service.
Daarom heeft easyJet een van de meest genereuze regelingen van alle
maatschappijen in de wereld. easyJet is echter bezorgd over de
gevolgen van de voorgestelde regelgeving, welke nu door het Europese
Parlement wordt behandeld.
Brussel heeft het voornemen een wet aan te nemen die
luchtvaartmaatschappijen verplicht om passagiers te compenseren in het
geval van annulering, los van de oorzaak die hieraan ten grondslag
ligt. Dit kan inhouden dat wanneer een vlucht wordt geannuleerd
vanwege een staking bij de Franse luchtverkeersleiding, of dat een
luchthaven is gesloten vanwege noodzakelijk onderhoudswerkzaamheden,
het de verantwoordelijkheid van de airlines is om compensatie te
betalen. Dit is absurd en is waarschijnlijk ook het laatste wat de
industrie nu nodig heeft na een van de moeilijkste jaren in haar
geschiedenis.
Hoe ziet de vergoeding eruit? Er is geen enkele relatie tot de prijs
van de ticket. Brussel stelt voor om de vergoeding af te laten hangen
van de afstand en niet van de prijs die voor een ticket betaald is.
Dit betekent dat iemand die business class vliegt met KLM voor 1000
euro evenveel compensatie krijgt dan iemand die met easyJet voor 15
euro heeft gevlogen. Dit is simpelweg onjuist. De compensatie moet
gerelateerd zijn aan de betaalde ticketprijs.
Ook vreemd is het feit dat deze regeling alleen geldt voor airlines,
en niet voor hoge-snelheids-treinen, touringcarbedrijven en
veerbootdiensten die ook concurreren met de luchtvaart. Dit is geen
bescherming van de consument maar lijkt meer op een aanval op de
luchtvaart.
De opzet van deze regelgeving is fundamenteel misleidend. Brussel is
bezorgd omdat traditionele high-cost airlines vluchten overboeken en
passagiers gestrand achterlaten op luchthavens. Ook zijn er
maatschappijen die om commerciële redenen vluchten annuleren omdat er
niet voldoende passagiers aan boord zijn. easyJet is het eens met het
feit dat deze praktijken niet door de beugel kunnen en dat ze
uitgebannen moeten worden. Wat nu echter aan regelgeving is
voorgesteld gaat veel verder dan waarvoor de regeling oorspronkelijk
in het leven is geroepen. Het bedreigt een belangrijk gedeelte van de
luchtvaartindustrie. Het eerste wat Brussel daarom zou moeten doen is
een gedegen onderzoek houden naar de economische impact van deze
voorgestelde regeling op alle delen van de maatschappij.
easyJet doet daarom een voorstel waarbij alle maatschappijen hun
statistieken m.b.t. punctualiteit, annuleringen, percentage
overboekingen etc publiceren. Deze statistieken geeft consumenten
voldoende informatie om een weloverwogen keuzen te maken welke service
ze tegen welke prijs willen kopen. Hierdoor zijn het consumenten die
door een vrije marktwerking beslissen welke maatschappijen succesvol
zijn en welke falen; en niet bureaucraten.
Indien Brussel echt wat wil doen aan annuleringen en vertragen kan het
beter wat meer tijd besteden om te kijken naar de echte oorzaak van de
problemen, namelijk de inefficiëntie van de Europese
luchtverkeersleiding.
easyJet.com
© 1997-2002 easyJet airline company ltd