Rabobank Nederland

Rabobank schetst toekomstbeelden in marktstudie Rabobank Nederland, 24/10/2002 04:42 PM

---

Ketenpositie bepaalt toekomst groothandel

Wanneer de groothandel niet voortdurend aandacht blijft besteden aan zijn relaties in de keten, krijgt het problemen met zijn positie in de bedrijfskolom. Dit is één van de belangrijkste conclusies van de marktstudie over de sector groothandel die Rabobank in 2002 heeft uitgevoerd.

De studie signaleert trends en ontwikkelingen zoals krappe marges, toenemende concurrentie, internationalisering en de opkomst en gevolgen van internet. Op basis hiervan schetst de Rabobank vier toekomstbeelden zoals die kunnen gaan gelden voor de groothandel. In alle gevallen moet de groothandel nauwgezet en voortdurend de eigen activiteiten afstemmen op die van klanten en leveranciers.

Verwachtingen
De Rabobank verwacht niet dat internet een regelrechte bedreiging vormt voor de groothandel. Het is eerder een extra afzetkanaal en het zal de communicatie van productinformatie bevorderen. Internet is voor leveranciers en afnemers een belangrijk instrument om samen te werken. Ook concludeert de Rabobank uit haar onderzoek dat de macht van de leveranciers en afnemers blijft stijgen. De groothandel moet dus in actie komen om de marges in de keten veilig te stellen. Aan de ene kant is het eigen kostenniveau van groot belang, aan de andere kant moet voortdurend toegevoegde waarde worden gecreëerd, bij voorbeeld via logistieke dienstverlening, installatie, reparatie en onderhoud.

De marktstudie signaleert daarnaast ook toekomstige ontwikkelingen waarop nog geen antwoorden te geven zijn. Zo bestaat er onduidelijkheid over de manier waarop afnemers informatie zullen ontvangen over producten en distributiekanalen. Wie gaan elkaar beconcurreren op het gebied van fysieke distributie? Gaan fabrikanten alternatieven zoeken voor het traditionele groothandelsmodel voor marketing- en distributiefuncties? En hoe zullen bijvoorbeeld marketing- en ketenactiviteiten worden doorberekend?

Toekomstbeelden
De Rabobank schetst vier toekomstbeelden. In het scenario 'Traditioneel mét internet' blijft de huidige groothandel bestaan met haar traditionele functie. Alleen de factor internet (en e-business) wordt toegevoegd.

Het tweede scenario kent een sterke samenwerking tussen fabrikant en groothandel: 'het gecoördineerde afzetkanaal'. Klanten kunnen direct bij fabrikanten informatie over producten opzoeken en opvragen. De verkoopfunctie en het voorraadbeheer blijven in handen van de groothandel.

'Ontbundeling van ketenfuncties' is het derde toekomstbeeld. Fabrikanten en afnemers betalen de groothandel alleen voor de marketing- en ketenactiviteiten die zij nodig hebben. Zij willen meer inzicht en controle over kosten om de efficiëntie verhogen. De functies van de traditionele groothandel worden ontbundeld. Er komen bedrijven die zich specialiseren op bijvoorbeeld transport, voorraad houden of die de logistiek regisseren.

Het laatste toekomstbeeld voorziet de ontwikkeling van een 'gemeenschappelijk platform' waarop alle spelers met elkaar contact hebben. Het platform is open en neutraal, het organiseert en automatiseert de gegevensverwerking en het plaatsen van orders. Het platform is zeker geen marktplaats. Leveranciers bepalen wie zich op het platform mogen presenteren. De concurrentiepositie van de groothandel in dit scenario is dus in grote mate afhankelijk van de relatie met fabrikanten en vooral afnemers.

Strategie
De marktstudie is uitgevoerd om klanten van dienst te kunnen zijn. De Rabobank wil hiermee graag haar uitgebreide kennis delen met de sector over de markt en de toekomstverwachtingen. Anderzijds biedt het rapport de Rabobank en natuurlijk de groothandel handvatten om na te denken over de juiste toekomststrategie.

De marktstudie is mede gebaseerd op het Amerikaanse onderzoek 'Facing the Forces of Change: Future Scenarios for Wholesale Distribution' uitgevoerd door Pembroke Consulting Inc. en de Distribution Research & Education Foundation.