Rabobank schetst toekomstbeelden in marktstudie
Rabobank Nederland, 24/10/2002 04:42 PM
---
Ketenpositie bepaalt toekomst groothandel
Wanneer de groothandel niet voortdurend aandacht blijft besteden aan
zijn relaties in de keten, krijgt het problemen met zijn positie in de
bedrijfskolom. Dit is één van de belangrijkste conclusies van de
marktstudie over de sector groothandel die Rabobank in 2002 heeft
uitgevoerd.
De studie signaleert trends en ontwikkelingen zoals krappe marges,
toenemende concurrentie, internationalisering en de opkomst en
gevolgen van internet. Op basis hiervan schetst de Rabobank vier
toekomstbeelden zoals die kunnen gaan gelden voor de groothandel. In
alle gevallen moet de groothandel nauwgezet en voortdurend de eigen
activiteiten afstemmen op die van klanten en leveranciers.
Verwachtingen
De Rabobank verwacht niet dat internet een regelrechte bedreiging
vormt voor de groothandel. Het is eerder een extra afzetkanaal en het
zal de communicatie van productinformatie bevorderen. Internet is voor
leveranciers en afnemers een belangrijk instrument om samen te werken.
Ook concludeert de Rabobank uit haar onderzoek dat de macht van de
leveranciers en afnemers blijft stijgen. De groothandel moet dus in
actie komen om de marges in de keten veilig te stellen. Aan de ene
kant is het eigen kostenniveau van groot belang, aan de andere kant
moet voortdurend toegevoegde waarde worden gecreëerd, bij voorbeeld
via logistieke dienstverlening, installatie, reparatie en onderhoud.
De marktstudie signaleert daarnaast ook toekomstige ontwikkelingen waarop nog geen antwoorden te geven zijn. Zo bestaat er onduidelijkheid over de manier waarop afnemers informatie zullen ontvangen over producten en distributiekanalen. Wie gaan elkaar beconcurreren op het gebied van fysieke distributie? Gaan fabrikanten alternatieven zoeken voor het traditionele groothandelsmodel voor marketing- en distributiefuncties? En hoe zullen bijvoorbeeld marketing- en ketenactiviteiten worden doorberekend?
Toekomstbeelden
De Rabobank schetst vier toekomstbeelden. In het scenario
'Traditioneel mét internet' blijft de huidige groothandel bestaan met
haar traditionele functie. Alleen de factor internet (en e-business)
wordt toegevoegd.
Het tweede scenario kent een sterke samenwerking tussen fabrikant en
groothandel: 'het gecoördineerde afzetkanaal'. Klanten kunnen direct
bij fabrikanten informatie over producten opzoeken en opvragen. De
verkoopfunctie en het voorraadbeheer blijven in handen van de
groothandel.
'Ontbundeling van ketenfuncties' is het derde toekomstbeeld.
Fabrikanten en afnemers betalen de groothandel alleen voor de
marketing- en ketenactiviteiten die zij nodig hebben. Zij willen meer
inzicht en controle over kosten om de efficiëntie verhogen. De
functies van de traditionele groothandel worden ontbundeld. Er komen
bedrijven die zich specialiseren op bijvoorbeeld transport, voorraad
houden of die de logistiek regisseren.
Het laatste toekomstbeeld voorziet de ontwikkeling van een
'gemeenschappelijk platform' waarop alle spelers met elkaar contact
hebben. Het platform is open en neutraal, het organiseert en
automatiseert de gegevensverwerking en het plaatsen van orders. Het
platform is zeker geen marktplaats. Leveranciers bepalen wie zich op
het platform mogen presenteren. De concurrentiepositie van de
groothandel in dit scenario is dus in grote mate afhankelijk van de
relatie met fabrikanten en vooral afnemers.
Strategie
De marktstudie is uitgevoerd om klanten van dienst te kunnen zijn. De
Rabobank wil hiermee graag haar uitgebreide kennis delen met de sector
over de markt en de toekomstverwachtingen. Anderzijds biedt het
rapport de Rabobank en natuurlijk de groothandel handvatten om na te
denken over de juiste toekomststrategie.
De marktstudie is mede gebaseerd op het Amerikaanse onderzoek 'Facing
the Forces of Change: Future Scenarios for Wholesale Distribution'
uitgevoerd door Pembroke Consulting Inc. en de Distribution Research &
Education Foundation.