RABOBANK NEDERLAND
Oplossing integrale bodemsanering MKB
Onderlinge verzekeringsmaatschappij beste oplossing voor integrale
aanpak bodemsanering MKB
Een non-profit onderlinge verzekeringsmaatschappij is de beste
oplossing voor een integrale aanpak van bodemsanering in het Midden-
en Klein Bedrijf (MKB). Dat blijkt uit het onderzoek dat Rabobank,
Interpolis en BSB West (Bodemsanering Bedrijventerreinen stichting)
hebben uitgevoerd in samenwerking met Bovag en Metaalunie. Een
combinatie van saneringsmanagement, sparen, financieren en verzekeren
lijkt de beste oplossing voor de toekomst van vele duizenden bedrijven
te bieden. De voorgestelde integrale aanpak van een
bodemsaneringsonderlinge is ook voor de overheid voordelig.
In de constructie van een onderlinge verzekeringsmaatschappij dragen
de ondernemers gezamenlijk het verzekeringsrisico. De premies zijn
hierdoor lager en eventuele winsten worden na afloop verdeeld. Een
onderlinge zou hét loket moeten vormen voor een ondernemer met een
bodemsaneringsvraagstuk. De ondernemer doorloopt samen met de
bodemsaneringsonderlinge het gehele traject van bodemonderzoek tot en
met sanering. De verzekeringsmaatschappij benut daarbij effectief en
efficiënt bestaande activiteiten en regelingen van derden zoals
banken, verzekeraars, BSB en de overheid.
Centraal in de integrale aanpak van de bodemsaneringsonderlinge staat
een nieuw financieringsconcept bestaande uit een combinatie van
saneringsmanagement, sparen, financieren en verzekeren. De filosofie
achter dit concept is dat door vroegtijdig met sparen te starten, het
saneren van verontreinigende bodem voor een ondernemer betaalbaar
wordt. Mocht een ondernemer toch onvoldoende geld gespaard hebben op
een tijdstip dat hij wenst te saneren, dan kan hij het ontbrekende
geldbedrag lenen. In het geval dat de bodemsanering duurder uitvalt
dan is voorzien, biedt de verzekeringscomponent dekking voor de
gemaakte overschrijdingskosten.
Uit het onderzoek (gefinancierd met subsidie van SKB, Stichting
Kennisontwikkeling en Kennisoverdracht Bodem) komt naar voren dat de
integrale aanpak van een bodemsaneringsonderlinge ook voor de overheid
voordelig is. De bijdragen van de overheid aan de saneringskosten van
niet-draagkrachtige ondernemers in het kader van haar toekomstige
draagkrachtregeling kunnen aanzienlijk verlaagd worden, indien de
overheid actief de oprichting van bodemsaneringsonderlingen
stimuleert. De onderlinge zorgt namelijk voor goed risicomanagement
bij de aanbesteding, hetgeen een besparing op de saneringskosten
oplevert. Daarnaast betaalt zij een deel van de saneringskosten uit de
risicopremie van ondernemers. Bovendien kan de
verzekeringsmaatschappij met een ondernemer het saneringsmoment
zodanig plannen dat het beroep op de draagkrachtregeling zoveel
mogelijk beperkt blijft.
Noot voor de redactie,