Rijksuniversiteit Groningen

15 okt 2002

Nummer 130 15 oktober 2002

Samenleven leer je ook op school

School is belangrijkste plaats in leven jongeren

School is belangrijkste plaats in leven jongeren Docenten
Identiteit
Spillen, buitenbeentjes en raddraaiers
Sociale voorbereiding op maatschappij
Sociale gemeenschap
Curriculum Vitae
Noot voor de pers

In een sterk geïndividualiseerde maatschappij vinden jongeren een thuis op school. De middelbare school is voor hen een van de belangrijkste plaatsen in hun leven. Dat is dus goed nieuws voor Nederlandse scholen, die volgens sociologe Annelies Kassenberg een flink stuk van de sociale vorming van jongeren voor hun rekening nemen. Samenleven leer je ook op school, concludeert zij in haar proefschrift. Zij promoveert op 24 oktober aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Sociale gemeenschap schijnt in onze geïndividualiseerde maatschappij steeds minder voor te komen. De vertrouwde band die mensen vroeger hadden met hun kerk, hun dorp of hun vereniging is grotendeels verdwenen. Waar voelen de jongeren van nu zich thuis? Op welke plek ervaren zij dat ze deel uitmaken van een sociale gemeenschap? Dat vroeg Annelies Kassenberg zich af.

Docenten

Uit de antwoorden die ruim 1400 derdeklassers van 26 uiteenlopende middelbare scholen gaven op haar vragenlijst, blijkt duidelijk dat jongeren de school als een van de belangrijkste plaatsen in hun leven ervaren. Kassenberg: 'Uit mijn onderzoek blijkt dat de meeste leerlingen het prettig vinden op school. Hun relaties met medeleerlingen zijn heel belangrijk voor ze. Veel minder binding voelen ze met hun docenten. Ik denk dat dat vooral komt omdat we nu praten over vijftien- en zestienjarige adolescenten die zich willen afzetten tegen volwassenen. Op zich is dat wel jammer, want het blijkt dat leerlingen die wel een goede band hebben met hun docenten, minder snel geneigd zijn tot kleine criminaliteit, zoals winkeldiefstal en vandalisme.'

Identiteit

De school is voor jongeren een echte ontmoetingsplaats, waar ze omgaan met hun leeftijdsgenoten. 'Op school ontwikkelen ze een eigen identiteit en spiegelen ze zich aan elkaar,' vervolgt Kassenberg. 'Populariteit is heel belangrijk voor ze, veel belangrijker dan goede schoolprestaties. Op de vraag wat iemand populair maakt, antwoordt het merendeel dat populaire leerlingen heel sociaal zijn, veel vrienden hebben. Lef hebben is ook een belangrijke factor. Goede cijfers bungelen helemaal onder aan het lijstje.'

Spillen, buitenbeentjes en raddraaiers

Binnen een klas onderscheidt Kassenberg drie bijzondere groepen: de spillen, de buitenbeentjes en de raddraaiers. Spillen zijn populair bij medeleerlingen en docenten, geeft ze aan. 'Spillen doen het goed op school, vertonen correct gedrag en hebben een zeer actieve rol in de klas. Ze hebben een positieve invloed op de eenheid binnen hun groep.' Tegenover de spillen staan de buitenbeentjes, onzekere eenlingen die het liefst hun eigen gang gaan en het gevoel hebben dat ze niet bij de groep horen. Toch maken ze wel degelijk deel uit van de gemeenschap binnen een klas. Zeer opvallend zijn de raddraaiers. 'Dat zijn leerlingen die opvallen door hun dominante gedrag en tegendraadse houding. Medeleerlingen bewonderen raddraaiers, maar rekenen hen niet tot hun vrienden. Raddraaiers zijn overtuigd van hun uiterlijk en sportieve prestaties, maar voelen zich niet verbonden met hun medeleerlingen. Ook zij gaan hun eigen gang. Uit de gegevens blijkt dat ze bovendien eerder geneigd zijn tot kleine criminaliteit dan hun medeleerlingen.'

Sociale voorbereiding op maatschappij

Kassenberg concludeert verder dat de sociale gemeenschap op school kan bijdragen aan de voorbereiding van leerlingen op de maatschappij. Leerlingen die op school het gevoel hebben dat ze bij een hechte gemeenschap horen, scoren vooral hoog op sociale en verbale vaardigheden en hebben een positief zelfbeeld. In het licht van de huidige discussie over normen en waarden is zij ervan overtuigd dat scholen daar zeker een bijdrage aan kunnen leveren, al heeft ze hier geen onderzoek naar gedaan: 'Normen en waarden hoef je niet zozeer als vak te geven, maar geef je mee in de manier waarop je met elkaar omgaat. Ze zijn als het ware ingebakken in de sociale gemeenschap van de school. Als je de gemeenschap onderling bevordert, draag je dus ook bij aan het normbesef van de leerlingen.'

Sociale gemeenschap

Scholen zouden gebaat zijn bij meer onderzoek naar de invloeden van de sociale gemeenschap. Zo zou Kassenberg graag zien dat de ideale verhouding tussen spillen, raddraaiers en buitenbeentjes in een klas bekeken wordt. Ook de relatie met pesten is nadere studie waard.

Curriculum Vitae

Drs. Annelies Kassenberg (Drachten, november 1973) studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en verrichtte haar promotieonderzoek bij de onderzoeksschool ICS (Interuniversitair Centrum voor sociaal-wetenschappelijke theorievorming en methodenontwikkeling) en de vakgroep Sociologie van de RUG. Zij is inmiddels werkzaam als onderzoeker bij het Centrum voor Educatieve Dienstverlening te Rotterdam. Annelies Kassenberg promoveert tot doctor in de Psychologische, Pedagogische en Sociale Wetenschappen bij prof.dr. S.M. Lindenberg en prof.dr. J.L. Peschar. Haar onderzoek maakt deel uit van het aandachtsgebied 'the future of community' en is gefinancierd door NWO. De titel van het proefschrift luidt: Wat scholieren bindt: sociale gemeenschap in scholen. Een handelsuitgave verschijnt bij Thela Thesis te Amsterdam onder het ISBN-nummer: 90-5170-637-5.

Noot voor de pers

Voor nadere informatie: drs. Annelies Kassenberg, tel.: (010) 407 15 11

(werk), e-mail: a.kassenberg@cedgroep.nl.

Begin pagina