Rijksuniversiteit Groningen

Moedertaal blijft volwassene bij aanleren vreemde taal parten spelen

Een volwassene die een nieuwe taal leert, kan de grammatica van zijn moedertaal maar niet uit het hoofd zetten. Dat blijkt uit Kim Sauters onderzoek naar Italianen en Spanjaarden die Duits, Engels en Zweeds leren. Zij promoveert op 24 oktober 2002 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zelfs wie zich jaren lang, dag in dag uit, in de nieuwe taal oefent, betrapt zich erop dat verschijnselen en subtiele eigenaardigheden uit de moedertaal hardnekkig de kop op blijven steken. Het onderzoek van Sauter verklaart dus dat een vreemde taal voor een volwassene nooit een moedertaal kan worden, maar altijd vreemde taal zal blijven. De promovendus onderzocht het taalgebruik van de Romaanse taalleerders op een cluster van Italiaanse en Spaanse taalverschijnselen, zoals typische woordvolgordes en het weglaten van het onderwerp. Uit het gegeven dat die verschijnselen ook bij vaardige leerders nooit helemaal verdwijnen, leidt ze af dat het kinderlijke taalleervermogen voor altijd ontoegankelijk terrein is geworden, als iemand eenmaal volwassen is. /GG

Meer informatie over deze promotie

Kim Sauter (Mano, Liberia 1969) studeerde Engelse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek aan de vakgroep Engelse taal- en letterkunde van de RUG. Inmiddels werkt Sauter ruim twee jaar als hoofd taal- en communicatietrainingen voor het Taalcentrum van de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Datum en tijd

donderdag 24 oktober 2002, 16.00 uur

Promovendus

mw. K. Sauter, tel. (020)444 65 12, e-mail:
mkhdeen@hotmail.com (werk)

Proefschrift

Transfer and access to universal grammar in adult second language acquisition

Promotores

prof.dr. G.J. de Haan en prof.dr. A.G.B. ter Meulen

Faculteit

letteren

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie