Moedertaal blijft volwassene bij aanleren vreemde taal parten
spelen
Een volwassene die een nieuwe taal leert, kan de grammatica van
zijn moedertaal maar niet uit het hoofd zetten. Dat blijkt uit Kim
Sauters onderzoek naar Italianen en Spanjaarden die Duits, Engels
en Zweeds leren. Zij promoveert op 24 oktober 2002 aan de
Rijksuniversiteit Groningen.
Zelfs wie zich jaren lang, dag in dag uit, in de nieuwe taal
oefent, betrapt zich erop dat verschijnselen en subtiele
eigenaardigheden uit de moedertaal hardnekkig de kop op blijven
steken. Het onderzoek van Sauter verklaart dus dat een vreemde taal
voor een volwassene nooit een moedertaal kan worden, maar altijd
vreemde taal zal blijven. De promovendus onderzocht het taalgebruik
van de Romaanse taalleerders op een cluster van Italiaanse en
Spaanse taalverschijnselen, zoals typische woordvolgordes en het
weglaten van het onderwerp. Uit het gegeven dat die verschijnselen
ook bij vaardige leerders nooit helemaal verdwijnen, leidt ze af
dat het kinderlijke taalleervermogen voor altijd ontoegankelijk
terrein is geworden, als iemand eenmaal volwassen is. /GG
Meer informatie over deze promotie
Kim Sauter (Mano, Liberia 1969) studeerde Engelse taal- en letterkunde
aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar
promotieonderzoek aan de vakgroep Engelse taal- en letterkunde van de
RUG. Inmiddels werkt Sauter ruim twee jaar als hoofd taal- en
communicatietrainingen voor het Taalcentrum van de Vrije Universiteit
te Amsterdam.
Datum en tijd
donderdag 24 oktober 2002, 16.00 uur
Promovendus
mw. K. Sauter, tel. (020)444 65 12, e-mail:
mkhdeen@hotmail.com (werk)
Proefschrift
Transfer and access to universal grammar in adult second language
acquisition
Promotores
prof.dr. G.J. de Haan en prof.dr. A.G.B. ter Meulen
Faculteit
letteren
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Promotie