Vodafone gaat 'live'!
Vodafone introduceert multimedia beleving op mobiel
Maastricht 24 oktober - Foto's maken, versturen en ontvangen via een
geïntegreerde camera, bezoeken van live! sites, Java- games, e-mail,
ringtones, chat, SMS en mobiel bellen bij elkaar, dat is Vodafone
live!. En allemaal in kleur. Vanaf vandaag biedt Vodafone als eerste
operator in Nederland alle nieuwste diensten in mobiele communicatie
tegelijk aan en combineert die in één pakket, Vodafone live!.
De dienst is voor alle klanten, jong en oud, is makkelijk in het
gebruik en staat garant voor een compleet nieuwe beleving van mobiele
communicatie. Een kleindochter kan direct een foto van haar lieve,
nieuwe puppy naar oma sturen. Een student leest in de trein zijn
e-mail of speelt één van de nieuwste Java games. En de architect
stuurt via zijn mobiel die ene lastige hoek in het oude huis naar de
aannemer die het huis restaureert.
Met de introductie van dit baanbrekende concept en de nieuwe
mogelijkheden die het biedt, verandert Vodafone de mobiele wereld en
biedt ze haar klanten een spannende nieuwe beleving - op ieder moment,
overal en makkelijk te gebruiken. Vanaf morgen liggen Vodafone live!
toestellen in alle Vodafone City Point vestigingen en andere
geselecteerde verkooppunten.
Het afgelopen jaar heeft Vodafone hard gewerkt aan het ontwikkelen van
Vodafone live!. Met dit nieuwe concept verrijkt Vodafone de bestaande
mogelijkheden van mobiele telefonie door een gecombineerde verzameling
van de nieuwste mobiele multimedia diensten in één pakket; Vodafone
live!. Het is de combinatie van een gebruiksvriendelijk kleurenmenu,
speciaal ontworpen toestellen en de compleetheid van de dienst die de
beleving van Vodafone live! uniek maakt. Hiermee bevestigt het bedrijf
haar leidende positie in de Nederlandse mobiele communicatie markt.
Buitenland
Klanten kunnen Vodafone live! ook in het buitenland gebruiken. Zij
kunnen gebruik maken van de dienst op Vodafone netwerken die nu GPRS
ondersteunen; in Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, België,
Frankrijk en Zweden. Vodafone live! wordt vandaag tegelijkertijd in 6
Europese landen geïntroduceerd; in Engeland, Duitsland, Italië,
Spanje, Ierland en Nederland. Later dit jaar wordt Vodafone live! ook
in Portugal, Zweden en Griekenland geïntroduceerd, Australië en Nieuw
Zeeland volgen begin 2003.
Mobiele behoeften
De huidige klanten van Vodafone hebben meegeholpen aan de ontwikkeling
van Vodafone live!. Het afgelopen jaar hebben zij meegewerkt aan
onderzoeken naar mobiele communicatie behoeften. De resultaten van
deze onderzoeken zijn bijeengebracht en gebruikt bij het ontwikkelen
van Vodafone live!. Vodafone zet hiermee een belangrijke stap in het
gebruik van mobiele communicatie door middel van beeld, kleur en
geluid waaronder het maken, bewerken en versturen van foto's (MMS),
e-mailen vanaf iedere lokatie, het spelen van de nieuwste games of
mensen ringtones laten horen die weergeven hoe je je voelt.
Veranderen mobiele communicatie
Met de introductie van dit nieuwe scala aan diensten verandert
Vodafone het aangezicht van mobiele communicatie in Nederland door
mobiele data beschikbaar te maken voor een groter publiek dan de
huidige gebruikers van mobiele data. Voor deze nieuwe dienst maakt
Vodafone gebruik van haar bestaande hoogwaardige GSM en GPRS
netwerk.
Meerdere toestellen
Speciaal voor deze dienst heeft Vodafone een platform ontwikkeld zodat
klanten Vodafone live! optimaal kunnen beleven. Dit platform maakt
gebruik van een open standaard, waardoor het onafhankelijk is van merk
of type toestel. Vanaf vandaag is Vodafone live! beschikbaar op drie
toestellen: de Sharp GX 10, Nokia 7650 en Panasonic GD 87. Vodafone
heeft toestel-instellingen afgestemd met de betreffende
toestelfabrikanten om te garanderen dat klanten een optimale beleving
van Vodafone live! ervaren. In de komende maanden zal het
toestelaanbod worden uitgebreid zodat klanten kunnen kiezen uit een
grotere varieteit van toestellen.
Campagne
Vanaf 1 november start Vodafone een campagne om Vodafone live! bij het
grote publiek te introduceren. Door verschillende reclame-uitingen in
kranten, tijdschriften, op radio en televisie, op billboards en abri's
zal op alle mogelijke manieren Vodafone live! onder de aandacht worden
gebracht. Bovendien is Vodafone Group één van de sponsors van de
jaarlijkse MTV-awards op 14 November in Barcelona. Volgend op de
campagne rond de naamswijziging van Libertel-Vodafone naar Vodafone
begin van dit jaar is dit de tweede grote campagne die Vodafone in
2002 in Nederland voert.
Vodafone live! per onderdeel
MMS
Dankzij Vodafone live! kunnen klanten van Vodafone gebruik maken van
de ingebouwde digitale camera in het toestel om eenvoudig foto's
versturen, direct nadat ze zijn gemaakt. Een MMS kan bestaan uit een
foto (beeld) gecombineerd met tekst en geluid en kan worden verstuurd
naar andere geschikte mobiele telefoons of e-mail adressen.
Zo kunnen klanten nu direct delen wat ze beleven. Trotse ouders kunnen met Vodafone live! een foto van hun pasgeboren baby direct laten zien aan familie en vrienden, feestgangers kunnen foto's sturen via MMS om vrienden zonder woorden te overtuigen dat ze dit feest niet mogen missen of mensen kunnen die momenten delen waarvan ze anders zouden zeggen ' je had het moeten zien om te begrijpen wat ik bedoel'.
Als de ontvangende telefoon niet geschikt is voor MMS, krijgt de
ontvanger een SMS-bericht met een verwijzing naar een speciaal
gedeelte van de Vodafone website inclusief een toegangscode om het
bericht te bekijken.
E-mail
Via Vodafone live! is het mogelijk om e-mail te ontvangen, te lezen en
te versturen met je mobiele telefoon, terwijl je onderweg bent.
Klanten krijgen een Vodafone e-mailadres en kunnen daarnaast ook
gebruik maken van hun huidige e-mailadres(sen) bij andere providers.
Klanten kunnen naast e-mail ook mobiel chatten met andere gebruikers
van Vodafone live!
Games
Met Vodafone live! kunnen klanten de nieuwste generatie mobiele games
downloaden. Dankzij de kleuren, de scherpe kwaliteit van de beelden en
de trilling van het toestel krijgt het spelen van games op je mobiele
telefoon een nieuwe dimensie. Via het icoon 'games' in het Vodafone
live! menu kunnen klanten de nieuwste games downloaden op hun Vodafone
live! toestel en onbeperkt spelen. De games zijn onder andere
geprogrammeerd in Java (tm). Vodafone biedt haar klanten hiermee een
unieke gaming experience. Vooral het spelen van games met de Sharp GX
10 brengt 'gaming' naar een hoger niveau.
live! sites.
Vodafone live! biedt klanten een uitgebreide keuze aan content. Via de
speciale live! sites kunnen klanten direct nieuws, entertainment en
andere info op hun telefoonscherm oproepen - 24 uur per dag - dankzij
overeenkomsten met meer dan 50 content partners. Door de speciaal
ontwikkelde indeling en opmaak is het heel makkelijk om op het
kleurenscherm van de telefoon specifieke sites te bekijken. Onder de
content partners zijn onder andere de Telegraaf, Volkskrant en
Algemeen Dagblad voor het laatste nieuws, OV 9292 voor de treintijden,
Voetbal International voor sportuitslagen, Partyscene voor de laatste
uitgaanstips en ook Filmfocus voor de laatste filmtips. 40% van de
aanbieders van informatie is uniek voor Vodafone live!.
Ringtones
De polyfone ringtones van Vodafone live! klinken zoals ze moeten
klinken en laten horen hoe je je voelt. Door de meer-tonige (polyfone)
geluiden wordt de ringtone een heus muziekstuk. Standaard hebben
klanten keuze uit 30 verschillende geluiden en muziekjes die door
Vodafone zijn geselecteerd en op het toestel zijn gezet. Daarnaast
kunnen klanten kiezen uit honderden ringtones die eenvoudig zijn te
downloaden. Via het icoon 'download' in het Vodafone live! menu kunnen
klanten makkelijk de gewenste ringtones selecteren en downloaden op
hun mobiele toestel.
Tarieven
Een Vodafone live! aansluiting kan worden gecombineerd met de
bestaande Vodafone abonnementen. Het gebruik van Vodafone live! wordt
afgerekend in kilobyte. De klant betaalt alleen voor de hoeveelheid
ontvangen en verstuurde informatie (data) en niet voor de duur van de
verbinding. Voor het versturen van MMS geldt een tarief van Euro 0,49
per bericht voor zowel pre-paid als post-paid klanten. Klanten betalen
geen abonnementskosten voor Vodafone live! en betalen dus alleen voor
het gebruik en niet voor toegang tot Vodafone live!.
Vodafone post-paid klanten kunnen gebruik maken van een Vodafone live!
voorraad vanaf Euro 5,- voor 250 kb. Een live! Voorraad wordt gebruikt
voor het ontvangen en versturen van e-mail, het opvragen en versturen
van informatie via de live! sites, en het opvragen en versturen van
downloads (waaronder ringtones en games).
Met 1 MB (1024 Kb) kunnen klanten 100 Vodafone live! pagina's
binnenhalen en 100 e-mails van 1000 tekens ontvangen en versturen en
ook nog 5 ringtones of games downloaden.
De additionele kosten voor een abonnement op één van de live! sites of
voor het downloaden van een ringtone of game worden apart op de
rekening van de klant vermeld. Deze kosten vallen dan ook buiten de
live! voorraad. Indien er voor informatie additioneel betaald moet
worden, verschijnt er duidelijk in het scherm hoeveel die informatie
kost en dient de klant akkoord te gaan met de betaling middels een
pincode.
Als introductie-aanbieding brengt Vodafone tot 1 februari 2003 haar
klanten slechts 5 Euro per maand in rekening waarmee ze onbeperkt
kunnen MMS-en, e-mailen en live! sites bezoeken.
De prijs voor de geselecteerde Vodafone live! toestellen wordt bepaald
door de keuze van de klant voor een belvoorraad en live! voorraad. De
Sharp GX 10 wordt bijvoorbeeld aan klanten aangeboden voor 299 Euro
in combinatie met een Vodafone 180 BelVooraad en een live! voorraad
van 10 Euro.
Vodafone
Vodafone is één van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven in
Nederland en maakt deel uit van de wereldwijde Vodafone Group, een van
de grootste telecommunicatiebedrijven voor mobiele telefonie ter
wereld. De Vodafone Group heeft wereldwijd ruim 103 miljoen klanten in
28 landen. Sinds 15 juni 1999 is Vodafone Libertel N.V. genoteerd aan
de Euronext Amsterdam.
Vodafone
http://www.vodafone.nl