Nederlands Politie Instituut


Nieuw bureau voor wervingscampagne politie

De Nederlandse politie voert sinds 1999 de campagne 'Waar jij voor staat, is nodig op straat'. Doel van deze campagne is de politie als aantrekkelijke werkgever te positioneren en nieuwe medewerkers te werven. Opdrachtgever van de campagne is het LSOP. Aangezien het contract met het bureau van de huidige campagne is afgelopen, is recent de verplichting ontstaan een Europese aanbestedingsprocedure te starten. Doel van deze aanbesteding was de selectie van een nieuw reclame- of arbeidsmarktcommunicatie-adviesbureau dat vanaf 1 januari 2003 met de politie de samenwerking zal aangaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie.

De campagne 'Waar jij voor staat, is nodig op straat' laat de maatschappelijke relevantie en het belang van de begrippen normen en waarden in het politieberoep duidelijk naar voren komen. De politie is hiermee in de afgelopen drie jaar weer op de kaart gezet als aantrekkelijke werkgever. Mede omdat het concept geen wear-out effect vertoont en het concept nog voldoende mogelijkheden biedt voor verdieping en uitbouw, zal de politie het raamwerk van het huidige concept voortzetten. De bestaande communicatiestrategie zal derhalve worden verdiept en uitgebouwd.

De afgelopen maanden hebben betrokkenen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de
Rijksvoorlichtingsdienst, het Bureau Personeelsvoorziening Politie van het LSOP en de Expertgroep Arbeidsmarktcommunicatie zich beziggehouden met het selectie- en gunningproces, dat uit de Europese aanbestedingsprocedure voortvloeit. Na een eerste selectie van vijf bureaus heeft dit na een bureaupresentatie geleid tot de definitieve gunning aan het bureau 'de Personeelzaak' uit Rotterdam. De bureaus Leo Burnett (het bureau dat de campagne tot nu toe ontwikkelde en uitvoerde), Ara Groep, DArcy en TMP Worldwide zijn in de laatste fase afgevallen.

Cees den Bakker
Nederlands Politie Instituut