Ingezonden persbericht


Attracties profiteren van dichtbij-trend

De Nederlandse attractieparken, dierentuinen en musea profiteren van de huidige toeristische trend om dichtbij huis te blijven. Een aantal zegt na de Herfstvakantie terug te kunnen kijken op een succesvol jaar, enkele spreken zelfs van een record. "Voor veel Nederlanders zijn dit onzekere economische tijden. Ook de sfeer omtrent Irak is niet opbeurend", aldus een woordvoerder van Toerisme Recreatie Nederland (TRN). "Ten aanzien van het recreatief-toeristisch gedrag betekent dit dat velen besluiten om niet meer heel ver te reizen en dichterbij huis te blijven. Een deel daarvan gaat liever een dagje uit en zoekt plezier in de attractiewereld".

Concrete cijfers zijn nog niet beschikbaar, maar uit een steekproef blijkt dat de groeiende belangstelling zowel bij grote als kleine attracties is te merken. Opvalt dat veel bezoekers grote interesse hebben voor spectaculaire uitjes, maar ook voor een dagje uit met een educatief tintje. Vooral dierentuinen met natuur-activiteiten merken dat. Algemeen directeur A. van Hooff van Burgers' Zoo daarover: "De dichtbij-trend is duidelijk te merken, vooral na de sluiting van de Floriade, die natuurlijk een beetje in dezelfde markt opereerde". Safaripark De Beekse Bergen noemt 2002 een topjaar. "Aanvankelijk dachten we dat we te maken hadden met een inhaaleffect na de mkz-crisis vorig jaar, maar je ziet nu duidelijk een algemene groei. Veel mensen kiezen welbewust voor een dagje uit". Ook attractiepark Drievliet in Den Haag zegt de trend te merken in de bezoekersaantallen. Directeur J. Faaij laat weten dat hij mede daardoor uitgaat van een seizoensgroei van zeker 10 procent. "Ik moet toegeven, we hebben ook het juiste weer op het juiste moment gehad, maar daarnaast merk je ook dat veel mensen dichterbij huis dagjes uit leuk vinden".

Aanvankelijk waren de verwachtingen in de attractiewereld begin dit jaar redelijk gematigd, omdat velen de concurrentie vreesden van 'nieuwelingen', zoals woonboulevards en tuincentra. Juist daarom werd samen met TRN de campagne Nederland Attractieland gehouden met als insteek de traditionele attractieparken en dierentuinen extra onder de aandacht te brengen. "Als je de effecten van deze campagne bekijkt, dan zie je dat veel dagtoeristen daar op hebben ingehaakt. De Nederlander blijkt nog steeds gefascineerd door het brede aanbod, dat vrijwel iedereen wat te bieden heeft", aldus de TRN-woordvoerder. Ook voor de nabije toekomst zijn TRN en de attractiewereld positief gestemd. Hoewel een aantal parken de deuren tijdens de winter sluit, blijven de meeste dierentuinen en musea +open. Van Hooff van Burgers' Zoo: "Je ziet steeds vaker een verschuiving naar andere seizoenen. Het moet niet ijzelen, maar ook in de winter komt er steeds meer bezoek".



Ingezonden persbericht