Gemeente Leiden

Uitzoeken wat iemand wél kan

Compliment 'school voor spijbelaars'

Aan het Pieterskerkhof staat het schoolgebouw van De Witte Poort, bedoeld voor tieners die bijvoorbeeld door vaak spijbelen op hun vorige school in de problemen kwamen. In De Witte Poort krijgen ze de aandacht en de individuele begeleiding die ze nodig hebben. Met succes. De school ontving een groot compliment van een onderzoekscommissie van de provincie Zuid-Holland: 'De Witte Poort is een waardevol project dat elders navolging zou moeten krijgen.'

Niet alle kinderen komen mee in het reguliere onderwijs

Niet alle kinderen komen mee in het reguliere onderwijs. Foto: Wim van Noort

'Er bestaat een groep leerlingen die dreigt af te vallen als ze geen goede begeleiding krijgen. Wij vangen die groep op,' vertelt Frank de Wit, afdelingsdirecteur van de school. De Witte Poort vangt jaarlijks ongeveer zestig vastgelopen jongeren op.

Kopje onder

Veel leerlingen gaan kopje onder in het reguliere onderwijs, met ieder uur andere leraren en lokalen. Maar naast schoolproblemen kunnen er ook problemen thuis zijn, of persoonlijke problemen. 'Iedere leerling is uniek en heeft unieke problemen waardoor hij of zij op een gewone school afhaakt. Samen met de leerling zoeken we uit welke dat zijn.' Daarom werkt er ook een maatschappelijk werker bij de school. Als het duidelijk is waar de knelpunten zitten, zoeken de leraren van De Witte Poort een oplossing die beter bij de leerling past. 'Daar zijn wij heel goed in: het uitzoeken wat een jongere wél kan, in plaats van wat iemand níet kan.'

Stage

Een leerling heeft verschillende mogelijkheden. Een van de groepen krijgt vijf dagen per week les. Naast theoretische vakken, zijn de lessen vooral praktisch met vakken als handvaardigheid, tekenen en koken. Verder is er veel aandacht voor sociale vaardigheden. Een andere groep komt twee dagen per week naar de Witte Poort en loopt drie dagen stage, bijvoorbeeld bij bouwbedrijven, kappers of kledingzaken. Bijna de helft van de leerlingen die bij de Witte Poort binnenkomt, gaat uiteindelijk weer terug naar het reguliere onderwijs. De andere helft gaat werken in combinatie met een opleiding bij het Regionale Opleidingscentrum.

Pluim

De Witte Poort ontving onlangs een groot compliment. In opdracht van de provincie Zuid-Holland ging een groep onderzoekers op zoek naar succesvolle projecten in het onderwijs. Andere steden zouden die projecten vervolgens kunnen kopiëren. De Witte Poort is één van de projecten die de onderzoekers als 'een waardevol project' hebben aanbevolen aan de provincie. In een brief aan de wethouder leggen ze uit waarom. 'Wat ons bijzonder aansprak was de combinatie van onderwijs en hulpverlening op maat aan leerlingen. De kleinschaligheid maakt het project flexibel en maakt daadwerkelijke individuele aandacht voor de leerling mogelijk.' Frank de Wit is uiteraard in zijn nopjes met deze dikke pluim. 'We werken hard - het zijn niet altijd de makkelijkste leerlingen om mee te werken - en dan is het leuk om uit onverwachte hoek deze steun te krijgen. Maar ik beschouw het ook als een ondersteuning voor het Onderwijs Achterstandenbeleid van de gemeente Leiden.' Dit beleid is duur, maar het voorkómen van uitval is in het belang van iedereen.

Overdag in bed blijven, winkelen of rondhangen

Overdag in bed blijven, winkelen of rondhangen. Foto Wim van Noort

Imago

Juist vanwege deze 'moeilijke leerlingen' hebben veel mensen een verkeerd beeld van De Witte Poort. Ouders kennen de school 'van de verhalen', vertelt De Wit. 'Ze denken dat het onveilig is, dat er criminele jongeren rondlopen.' Dat slechte imago is onterecht, benadrukt hij. 'Het is een kleine school, met een prettige, veilige sfeer. We moeten het juist zo veilig en prettig houden, zodat de leerlingen blijven komen. Ze moeten weer ritme en structuur krijgen. Alleen zo kunnen we slagen.' Dat wil niet zeggen dat alles gedaan wordt om het de leerlingen maar naar de zin te maken. Het is niet een veredeld buurthuis. 'Onderwijs is belangrijk en we stellen eisen: iedere dag op tijd komen en normaal doen tegen de docenten.'

Gebruiksaanwijzing

Omdat iedere leerling anders is, is ook de aanpak per leerling verschillend. Het kan soms even duren voor de juiste aanpak gevonden is, maar dat is juist waarin de Witte Poort zich onderscheidt van een gewone school. 'We kunnen streng zijn, of juist vriendschappelijk. Wij blijven zoeken naar de gebruiksaanwijzing van het kind.'

Dit geeft ook de grens aan van de mogelijkheden van De Witte Poort. Als iemand echt niet wil, is ook deze school geen oplossing. Er zijn echter maar weinigen die het ook hier niet halen. Uiteindelijk moeten de leerlingen het zelf doen. 'We kunnen nog zo ons best doen, ze moeten zelf ontdekken wat ze willen, wat ze kunnen en waar ze echt voor willen gaan.'