Gemeente Rotterdam

B en W- bericht 25 oktober 2002

B en W-berichten geven de besluiten van de vergadering van het college van B en W weer. Bij veel besluiten die als formaliteiten zijn aan te merken, is alleen de essentie weergegeven, bij de meer nieuwswaardige besluiten worden ook de achtergronden van het besluit toegelicht.

Algemene Bestuurlijke Zaken

1. Het college van B. en W. heeft een reactie gestuurd op een brief waarin geklaagd werd over het serviceniveau van een huurteam dat door de gemeente Rotterdam wordt gesubsidieerd. In de brief geeft het college aan dat de huurteams onderdeel zijn van de onafhankelijke Stichting Steunpunt Wonen, die weliswaar van de gemeente subsidie ontvangt, maar waarvoor de gemeente niet verantwoordelijk is.

Sociaal Economische Zaken
1. Het college stelt de gemeenteraad voor om het Vervoer op Maat met ingang van 1 januari 2003 onder te brengen in een nieuwe bedrijfsvorm. Voorgesteld wordt om de activiteiten voor Vervoer op Maart van openbaar vervoerbedrijf RET en taxivervoerbedrijf RTC onder te brengen in een aparte joint venture. Deze nieuwe BV zal het hoogwaardige bijzonder vervoer in de regio Rotterdam verzorgen, waaronder zorgvervoer en vervoer in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten.
Deze nieuwe bedrijfsvorm voor Vervoer op Maat is noodzakelijk omdat de RET op grond van de Wet PersonenVervoer zich als gemeentelijk vervoerbedrijf niet langer op de huidige wijze mag bezighouden met bijzonder vervoer. De inbreng van de RET in de nieuwe onderneming bestaat uit regie, planning, call center en de BV Zorgvervoer. De inbreng van RTC bestaat uit het regie- en productiecenter, speciale contracten en de taxicentrale. De uitvoering van het taxivervoer blijft echter buiten de nieuwe onderneming. RET en RTC zullen elk voor 49 % eigenaar zijn van de nieuwe onderneming. Het beoogd management participeert voor de resterende 2 %. De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijft opdrachtgever voor Vervoer op Maat.
Het betrokken RET-personeel van Vervoer op Maat, zoals de medewerkers van het call-center, zal in dienst treden van de joint venture. Dat brengt voor hen een andere rechtspositie met zich mee. Mede daarom wordt een sociaal plan opgesteld waarin baanbehoud, salarisgarantie en een terugkeergarantie in geval van eventueel faillissement zijn geregeld.
Het college van B. en W. stelt de gemeenteraad tevens voor om het nieuwe bedrijf een alleenrecht toe te kennen voor de uitvoering van het WVG-vervoer tot en met 31 december 2008.