PERSBERICHT

Interbrew zet sterke algemene groei verder

Brussel, 28 oktober 2002

Interbrew, the World's Local Brewer©, publiceert vandaag resultaten voor de activiteiten van de eerst negen maanden van 2002 die de voortdurende groei van Interbrew's activiteiten bevestigen. In vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar en zonder rekening te houden met voorheen aangekondigde herstructureringskosten in het Verenigd Koninkrijk vertonen de lopende activiteiten een sterke groei. Het volume steeg met +16,8%; de EBITDA met +21,2% en de EBIT met +16,5%.

De autonome groei van de EBITDA bedroeg tijdens het derde kwartaal +8,7%. Voor de eerste negen maanden van 2002 stijgt de EBITDA met +5,7%, tegenover
+5,8% voor dezelfde periode vorig jaar.

Niet-geauditeerde resultaten uit lopende activiteiten (*) voor de eerste 9 maanden


9 maanden tot 30 9 maanden tot 30 D % september 2002 september 2001

Volume(1) 65,5 56,1 +16,8%

Netto-omzet (2) 5.238 4.467 +17,3%

EBITDA(2) 1.119 923 +21,2%

EBIT(2) 650 558 +16,5%

(*) Exclusief Carling/Bass UK en vóór de voorheen aangekondigde 61 miljoen euro herstructureringskosten in het VK

(1) Miljoen hectoliter, excl. FEMSA

(2) Miljoen euro, geconsolideerde cijfers volgens IAS valideringsregels

Totale groei uit lopende activiteiten(*)

Autonome Veranderingen Wisselkoers-effecten Totale Groei in de Groei samenstelling
van de groep

Volume 1,8% 15,0% - +16,8%

Netto-omzet 5,2% 13,4% (1,3%) +17,3%

EBITDA(1) 5,7% 17,0% (1,5%) +21,2%

EBIT(1) 5,8% 12,6% (1,9%) +16,5%

(*) Exclusief Carling/Bass UK en vóór de voorheen aangekondigde 61 miljoen euro herstructureringskosten in het VK

(1) Inclusief eenmalige kost van 19 miljoen euro voor Canadese lockout.

Op basis van de cijfers "zoals gepubliceerd" kennen het volume, de EBITDA en EBIT een daling van respectievelijk -2,5%, -8,5% en -15,1%. De vergelijking met vorig jaar wordt beïnvloed door de Carling activiteiten (verkocht op 1 februari 2002) die opgenomen werden in de volledige jaarcijfers voor 2001, en door het meetellen van een voorziening voor de eerder aangekondigde herstructureringskosten in het Verenigd Koninkrijk.

Niet-geauditeerde resultaten voor de eerste 9 maanden, zoals gepubliceerd

9 maanden tot 30 9 maanden tot 30 D % september 2002 september 2001

Volume(1) 66,6 68,3 (2,5%)

Netto-omzet (2) 5.321 5.488 (3,0%)

EBITDA(2) (3) 1.062 1.161 (8,5%)

EBIT(2)(3) 581 684 (15,1%)

(1) Miljoen hectoliter, excl. FEMSA


(2) Miljoen euro, geconsolideerde cijfers volgens IAS valideringsregels

(3) Houdt rekening met de eerder aangekondigde herstructureringskost van 37,5 miljoen pond Sterling (61 miljoen euro) wegens de uitbesteding van de secundaire distributie en logistiek in het Verenigd Koninkrijk. De herstructureringskost voor de verdere optimalisering van de capaciteit in West Europa, zoals aangekondigd op 9 september 2002, zal verrekend worden in de jaarrekeningen, in afwachting van de onderhandelingen met de respectievelijke vakbonden.

Autonome groei per regio

West-Europa

In West-Europa heeft de frisse zomer zijn weerslag gehad op de hele biermarkt.

Toch bedroeg de autonome groei van het volume voor de eerste 9 maanden van Interbrew +3%, in vergelijking met +0,3% voor dezelfde periode in 2001. Het marktaandeel van Interbrew nam toe op alle belangrijke markten. Uitstekende volumecijfers en prijszetting in verhouding tot de inflatie hebben samen met kostencontrole geleid tot een aanzienlijke groei van de EBITDA en de EBIT. Stella Artois® zet zijn groei met dubbele cijfers voort in het Verenigd Koninkrijk, terwijl Beck's® uitstekende resultaten blijft behalen in Duitsland, en dit aan premium-prijs.

Amerika

De bierindustrie in Noord-Amerika blijft een sterke ontwikkeling vertonen. Over heel Amerika kende het volume van Interbrew een sterke groei. In de Verenigde Staten bleef Interbrew het uitstekend doen in het importsegment, met vooral sterke prestaties van Tecate® en Stella Artois®. Dankzij sterke volumegroei en strikte kostencontrole stegen ook de EBITDA en de EBIT. Rolling Rock® en Beck's® behaalden goede resultaten in het derde kwartaal en zagen hun aanvoer stijgen met respectievelijk 5,4% en 4,4% .

Groeimarkten

In Centraal Europa presteerden de verschillende merken uit het Interbrew portfolio goed in Kroatië, Hongarije en de Tsjechische Republiek. Deze resultaten werden verzwakt door teleurstellende prestaties in Bulgarije, waar concurrenten in het goedkope segment druk uitoefenen op de prijszetting.

In Oost-Europa verzwakten de roebel en de hrivna ten opzichte van de euro.

Vooral in Rusland verliep de marktgroei aanzienlijk langzamer tijdens de maand september en de resultaten van Sun Interbrew waren teleurstellend. Als laatkomer in de snel opkomende verpakking in PET flessen en blikjes, richt ze de aandacht nu vooral op het uitbouwen van distributie in deze verpakkingssegmenten. Verwacht wordt dat het enige tijd zal duren vooraleer Sun Interbrew een redelijk marktaandeel verwerft in deze twee segmenten.

In Oekraïne bleef Interbrew marktleider met een volumegroei van +5,3%.

Azië. Jaar-op-jaar liep de groei in de Zuid-Koreaanse bierindustrie terug tot +3,5%, met volumes voor het derde kwartaal die lager waren dan die voor dezelfde periode in 2001. Interbrew is erin geslaagd om zijn activiteiten te stabiliseren, met een EBITDA voor de eerste negen maanden die blijk geeft van een voortgezette groei.

In China, waar de biermarkt naar een hogere consolidatiesnelheid evolueert, voert Interbrew een activiteit die zich vooral concentreert op de stad Nanjing. De turn-around van deze activiteit is goed gevorderd, en tijdens de eerste negen maanden van het jaar realiseerde Interbrew een volumestijging met +66% .

Kalender met belangrijke gebeurtenissen sinds 1 juli 2002


* 9 augustus: Interbrew bereikt een gunstige oplossing voor alle uitstaande juridische kwesties tussen Labatt en Brascan.
* 4 september: Interbrew verwerft van Diageo de rechten voor de distributie in de V.S. voor Bass® Ale, goed voor meer dan 25% van alle super-premium import biersoorten in dit land.
* 9 september: In het kader van de globale herstructureringsstrategie voert Interbrew kostenbesparende initiatieven door in het West-Europese netwerk, door middel van sluiting van de brouwerij in Breda (Nederland) en de afbouw van de brouwerij van Manchester (Verenigd Koninkrijk).
* 18 september: OFT gaat akkoord met de eerder aangekondigde uitbesteding van de secundaire distributie in het Verenigd Koninkrijk aan Tradeteam Limited.

* 19 september: Interbrew bereikt een akkoord om de staking in haar brouwerij in Montenegro te beëindigen.

* 11 oktober: Interbrew bereikt een akkoord met Rexam PLC voor de verkoop van Nienburger Glas GmbH voor een bedrag van 108 miljoen euro.
* 21 oktober: Interbrew vernieuwt de licentieovereenkomst voor Stella Artois® met Lion Breweries in Nieuw-Zeeland.

Vooruitzichten

Behoudens onvoorziene omstandigheden is Interbrew op schema om zijn vooropgestelde objectieven te behalen. Verwacht wordt dat de kapitaalinvesteringen voor het hele jaar 2002 ongeveer 500 miljoen euro zullen bedragen. De doelstelling van de onderneming blijft een winst per aandeel vóór afschrijving van goodwill en herstructureringskosten van 1,50 euro voor het hele jaar 2002, zoals eerder aangekondigd bij de publicatie van de halfjaarresultaten voor 2002.

Exclusief Carling, dat verkocht werd op 1 februari 2002, bedroeg de winst per aandeel vóór afschrijving van goodwill 1,26 euro in 2001. De doelstelling voor 2002 wat betreft de winst per aandeel vóór afschrijving van goodwill van 1,50 euro betekent dus een toename met +19%.

Interbrew - The World's Local Brewerã

Interbrew, The World's Local Brewer©, is een wereldwijde consolidatieleider in de bierindustrie. De onderneming met hoofdzetel in België stelt wereldwijd ruim 37.000 mensen tewerk. De strategie van Interbrew, The World's Local Brewer©, bestaat er in, sterke lokale platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten in de wereld. In de markten waar zij aanwezig is, respecteert Interbrew het lokale erfgoed en de traditie van de bierindustrie en helpt zij het locale management bij het verder uitbouwen van hun activiteiten. The World's Local Brewer© strategie is gebaseerd op vier pijlers: eerst en vooral het versterken van de lokale merken (vaak marktleiders, zoals Jupiler® in België), daarna het introduceren van internationale premium en specialiteitsbieren, zoals Stella Artois®, Beck's®, Hoegaarden®, Leffe® en Bass® Ale. Tenslotte brengt Interbrew de lokale platformen aanzienlijke "best practices" bij en zet zij de groei van de lokale entiteiten kracht bij, zowel autonoom als door middel van selectieve acquisities. Meer dan 200 bieren van Interbrew worden in meer dan 120 landen verkocht. Verdere informatie over Interbrew kan geconsulteerd worden op www.interbrew.com.

Bijkomende informatie:

Corneel Maes Patrick Verelst

Vice President Corporate Communication Vice President Investor Relations

Tel: +32-16-31-57-69 Tel: +32-16-31-55-41

Mobile: +32-475-92-27-69 Fax: +32-16-31-57-13

Fax: +32-16-31-59-69 E-mail: patrick.verelst@interbrew.com

E-mail: corneel.maes@interbrew.com