PERSBERICHT
Interbrew zet sterke algemene groei verder
Brussel, 28 oktober 2002
Interbrew, the World's Local Brewer©, publiceert vandaag resultaten voor de
activiteiten van de eerst negen maanden van 2002 die de voortdurende groei
van Interbrew's activiteiten bevestigen. In vergelijking met dezelfde
periode van vorig jaar en zonder rekening te houden met voorheen
aangekondigde herstructureringskosten in het Verenigd Koninkrijk vertonen de
lopende activiteiten een sterke groei. Het volume steeg met +16,8%; de
EBITDA met +21,2% en de EBIT met +16,5%.
De autonome groei van de EBITDA bedroeg tijdens het derde kwartaal +8,7%.
Voor de eerste negen maanden van 2002 stijgt de EBITDA met +5,7%, tegenover
+5,8% voor dezelfde periode vorig jaar.
Niet-geauditeerde resultaten uit lopende activiteiten (*) voor de eerste 9
maanden
9 maanden tot 30 9 maanden tot 30 D % september 2002 september 2001Volume(1) 65,5 56,1 +16,8%
Netto-omzet (2) 5.238 4.467 +17,3%
EBITDA(2) 1.119 923 +21,2%
EBIT(2) 650 558 +16,5%
(*) Exclusief Carling/Bass UK en vóór de voorheen aangekondigde 61 miljoen euro herstructureringskosten in het VK
(1) Miljoen hectoliter, excl. FEMSA
(2) Miljoen euro, geconsolideerde cijfers volgens IAS valideringsregelsTotale groei uit lopende activiteiten(*)
Autonome Veranderingen Wisselkoers-effecten Totale Groei in de Groei samenstelling
van de groep
Volume 1,8% 15,0% - +16,8%Netto-omzet 5,2% 13,4% (1,3%) +17,3%
EBITDA(1) 5,7% 17,0% (1,5%) +21,2%
EBIT(1) 5,8% 12,6% (1,9%) +16,5%
(*) Exclusief Carling/Bass UK en vóór de voorheen aangekondigde 61 miljoen euro herstructureringskosten in het VK
(1) Inclusief eenmalige kost van 19 miljoen euro voor Canadese lockout.Op basis van de cijfers "zoals gepubliceerd" kennen het volume, de EBITDA en EBIT een daling van respectievelijk -2,5%, -8,5% en -15,1%. De vergelijking met vorig jaar wordt beïnvloed door de Carling activiteiten (verkocht op 1 februari 2002) die opgenomen werden in de volledige jaarcijfers voor 2001, en door het meetellen van een voorziening voor de eerder aangekondigde herstructureringskosten in het Verenigd Koninkrijk.
Niet-geauditeerde resultaten voor de eerste 9 maanden, zoals gepubliceerd
9 maanden tot 30 9 maanden tot 30 D % september 2002 september 2001
Volume(1) 66,6 68,3 (2,5%)
Netto-omzet (2) 5.321 5.488 (3,0%)
EBITDA(2) (3) 1.062 1.161 (8,5%)
EBIT(2)(3) 581 684 (15,1%)
(1) Miljoen hectoliter, excl. FEMSA
(2) Miljoen euro, geconsolideerde cijfers volgens IAS valideringsregels
(3) Houdt rekening met de eerder aangekondigde herstructureringskost van
37,5 miljoen pond Sterling (61 miljoen euro) wegens de uitbesteding van de
secundaire distributie en logistiek in het Verenigd Koninkrijk. De
herstructureringskost voor de verdere optimalisering van de capaciteit in
West Europa, zoals aangekondigd op 9 september 2002, zal verrekend worden in
de jaarrekeningen, in afwachting van de onderhandelingen met de
respectievelijke vakbonden.
Autonome groei per regio
West-Europa
In West-Europa heeft de frisse zomer zijn weerslag gehad op de hele
biermarkt.
Toch bedroeg de autonome groei van het volume voor de eerste 9 maanden van
Interbrew +3%, in vergelijking met +0,3% voor dezelfde periode in 2001. Het
marktaandeel van Interbrew nam toe op alle belangrijke markten. Uitstekende
volumecijfers en prijszetting in verhouding tot de inflatie hebben samen met
kostencontrole geleid tot een aanzienlijke groei van de EBITDA en de EBIT.
Stella Artois® zet zijn groei met dubbele cijfers voort in het Verenigd
Koninkrijk, terwijl Beck's® uitstekende resultaten blijft behalen in
Duitsland, en dit aan premium-prijs.
Amerika
De bierindustrie in Noord-Amerika blijft een sterke ontwikkeling vertonen.
Over heel Amerika kende het volume van Interbrew een sterke groei. In de
Verenigde Staten bleef Interbrew het uitstekend doen in het importsegment,
met vooral sterke prestaties van Tecate® en Stella Artois®. Dankzij sterke
volumegroei en strikte kostencontrole stegen ook de EBITDA en de EBIT.
Rolling Rock® en Beck's® behaalden goede resultaten in het derde kwartaal en
zagen hun aanvoer stijgen met respectievelijk 5,4% en 4,4% .
Groeimarkten
In Centraal Europa presteerden de verschillende merken uit het Interbrew
portfolio goed in Kroatië, Hongarije en de Tsjechische Republiek. Deze
resultaten werden verzwakt door teleurstellende prestaties in Bulgarije,
waar concurrenten in het goedkope segment druk uitoefenen op de
prijszetting.
In Oost-Europa verzwakten de roebel en de hrivna ten opzichte van de euro.
Vooral in Rusland verliep de marktgroei aanzienlijk langzamer tijdens de maand september en de resultaten van Sun Interbrew waren teleurstellend. Als laatkomer in de snel opkomende verpakking in PET flessen en blikjes, richt ze de aandacht nu vooral op het uitbouwen van distributie in deze verpakkingssegmenten. Verwacht wordt dat het enige tijd zal duren vooraleer Sun Interbrew een redelijk marktaandeel verwerft in deze twee segmenten.
In Oekraïne bleef Interbrew marktleider met een volumegroei van +5,3%.
Azië. Jaar-op-jaar liep de groei in de Zuid-Koreaanse bierindustrie terug
tot +3,5%, met volumes voor het derde kwartaal die lager waren dan die voor
dezelfde periode in 2001. Interbrew is erin geslaagd om zijn activiteiten te
stabiliseren, met een EBITDA voor de eerste negen maanden die blijk geeft
van een voortgezette groei.
In China, waar de biermarkt naar een hogere consolidatiesnelheid evolueert,
voert Interbrew een activiteit die zich vooral concentreert op de stad
Nanjing. De turn-around van deze activiteit is goed gevorderd, en tijdens de
eerste negen maanden van het jaar realiseerde Interbrew een volumestijging
met +66% .
Kalender met belangrijke gebeurtenissen sinds 1 juli 2002
* 9 augustus: Interbrew bereikt een gunstige oplossing voor alle
uitstaande juridische kwesties tussen Labatt en Brascan.
* 4 september: Interbrew verwerft van Diageo de rechten voor de
distributie in de V.S. voor Bass® Ale, goed voor meer dan 25% van alle
super-premium import biersoorten in dit land.
* 9 september: In het kader van de globale herstructureringsstrategie
voert Interbrew kostenbesparende initiatieven door in het West-Europese
netwerk, door middel van sluiting van de brouwerij in Breda (Nederland)
en de afbouw van de brouwerij van Manchester (Verenigd Koninkrijk).
* 18 september: OFT gaat akkoord met de eerder aangekondigde uitbesteding
van de secundaire distributie in het Verenigd Koninkrijk aan Tradeteam
Limited.
* 19 september: Interbrew bereikt een akkoord om de staking in haar
brouwerij in Montenegro te beëindigen.
* 11 oktober: Interbrew bereikt een akkoord met Rexam PLC voor de verkoop
van Nienburger Glas GmbH voor een bedrag van 108 miljoen euro.
* 21 oktober: Interbrew vernieuwt de licentieovereenkomst voor Stella
Artois® met Lion Breweries in Nieuw-Zeeland.
Vooruitzichten
Behoudens onvoorziene omstandigheden is Interbrew op schema om zijn
vooropgestelde objectieven te behalen. Verwacht wordt dat de
kapitaalinvesteringen voor het hele jaar 2002 ongeveer 500 miljoen euro
zullen bedragen. De doelstelling van de onderneming blijft een winst per
aandeel vóór afschrijving van goodwill en herstructureringskosten van 1,50
euro voor het hele jaar 2002, zoals eerder aangekondigd bij de publicatie
van de halfjaarresultaten voor 2002.
Exclusief Carling, dat verkocht werd op 1 februari 2002, bedroeg de winst
per aandeel vóór afschrijving van goodwill 1,26 euro in 2001. De
doelstelling voor 2002 wat betreft de winst per aandeel vóór afschrijving
van goodwill van 1,50 euro betekent dus een toename met +19%.
Interbrew - The World's Local Brewerã
Interbrew, The World's Local Brewer©, is een wereldwijde consolidatieleider
in de bierindustrie. De onderneming met hoofdzetel in België stelt
wereldwijd ruim 37.000 mensen tewerk. De strategie van Interbrew, The
World's Local Brewer©, bestaat er in, sterke lokale platformen uit te bouwen
in de belangrijkste biermarkten in de wereld. In de markten waar zij
aanwezig is, respecteert Interbrew het lokale erfgoed en de traditie van de
bierindustrie en helpt zij het locale management bij het verder uitbouwen
van hun activiteiten. The World's Local Brewer© strategie is gebaseerd op
vier pijlers: eerst en vooral het versterken van de lokale merken (vaak
marktleiders, zoals Jupiler® in België), daarna het introduceren van
internationale premium en specialiteitsbieren, zoals Stella Artois®,
Beck's®, Hoegaarden®, Leffe® en Bass® Ale. Tenslotte brengt Interbrew de
lokale platformen aanzienlijke "best practices" bij en zet zij de groei van
de lokale entiteiten kracht bij, zowel autonoom als door middel van
selectieve acquisities. Meer dan 200 bieren van Interbrew worden in meer dan
120 landen verkocht. Verdere informatie over Interbrew kan geconsulteerd
worden op www.interbrew.com.
Bijkomende informatie:
Corneel Maes Patrick Verelst
Vice President Corporate Communication Vice President Investor Relations
Tel: +32-16-31-57-69 Tel: +32-16-31-55-41
Mobile: +32-475-92-27-69 Fax: +32-16-31-57-13
Fax: +32-16-31-59-69 E-mail: patrick.verelst@interbrew.com
E-mail: corneel.maes@interbrew.com