SMINK VAN DER PLOEG EN JONGSMA
Symbian landelijk actief met alarmering én zorgopvolging
De in Apeldoorn gevestigde organisaties Stichting Thuiszorg Oost-Veluwe en Attendo Systems (dochterbedrijf van een Zweedse organisatie en actief op het gebied van de ouderenzorg) hebben besloten om vanaf september 2002 hun krachten te bundelen in Symbian, care services (Symbian). Dit bedrijf biedt landelijk, onder meer via contracten met andere zorgaanbieders, de combinatie alarmering én zorgopvolging. De koppeling van deze twee diensten binnen één bedrijf is uniek in Nederland. Deze diensten worden aangeboden aan zowel particulieren, met name ouderen, als aan instellingen zoals woonzorgcentra en woningbouwcorporaties. De dienstverlening zal in de nabije toekomst worden uitgebreid met zogenaamde gemaksdiensten.
Symbian springt hiermee in op de trend dat senioren er steeds vaker voor kiezen langer zelfstandig te blijven wonen. Omdat ze ouder worden en mogelijk te maken krijgen met beperkingen, is het van groot belang dat ze op een veilige en zekere manier kunnen leven. Met een geavanceerde zorgcentrale, waar de alarmmeldingen binnenkomen en waar ervaren verpleegkundigen de meldingen afhandelen, kan dat worden gewaarborgd. Bovendien kan de centrale verpleegkundigen en verzorgenden inzetten om de alarmmelder hulp te verlenen.
Gemaksdiensten
In de nabije toekomst wil Symbian ook gemaksdiensten aanbieden.
Voorbeelden zijn een boodschappenservice, klein onderhoud, groot
onderhoud, huishoudelijke hulp en uiterlijke verzorging. Symbian
levert deze diensten niet zelf, maar zal hierin een bemiddelende rol
spelen.
Altijd bereikbaar
De zorgcentrale van Symbian is 24 uur per dag, 7 dagen per week
actief. Met één druk op de alarmknop van zijn polszender, ketting of
clip meldt de hulpvrager zich. De centralisten zien met één klik op de
muisknop om wie het gaat, waar de persoon woont en welke manier van
hulp hij wil: sleuteladressen of zorgopvolging. In het eerste geval
worden vaste contactpersonen uit het sociale netwerk van de hulpvrager
gebeld. In het tweede geval heeft de klant een abonnement op
verpleegkundige zorg na een alarmmelding. De klant krijgt dan
deskundige verpleegkundige hulp van Stichting Thuiszorg Oost-Veluwe of
van andere zorgleveranciers waarmee een contract is afgesloten.