Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Leidschendam, 30 oktober 2002

CBL: Productschap Tuinbouw maakt zich schuldig aan stemmingmakerij

Het Productschap Tuinbouw maakt zich schuldig aan stemmingmakerij door consumentenprijzen te vergelijken met telersprijzen. Door deze prijzen zonder enige toelichting met elkaar te vergelijken, zonder uit te leggen waardoor het prijsverschil ontstaat, suggereert het Productschap dat supermarkten enorm hoge winstmarges behalen op groenten en fruit. Dit heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten, het Productschap Tuinbouw laten weten.

Het CBL vindt dat het Productschap Tuinbouw bijzonder onzorgvuldig te werk is gegaan door niet uit te leggen hoe de keten van teler tot consument in elkaar zit. Het Productschap heeft niet toegelicht welke partijen er tussen teler en supermarkt zitten en welke marges deze partijen hanteren en welke kosten er in de keten worden gemaakt voor bijvoorbeeld transport, koeling, bewerking, verkpakking en personeel. Hierdoor ontstaat het onjuiste beeld dat de prijs die de teler krijgt voor zijn producten de prijs is die de supermarkt betaald voor de inkoop. De inkoopprijzen voor de supermarkt liggen echter vele malen hoger dan de prijs die de teler krijgt, daar bovenop komen de kosten die de supermarkt heeft voor bijvoorbeeld personeel, huur, koeling en bederf. Hierdoor is de uiteindelijke winstmarge 3 à 4% en niet, zoals het Productschap Tuinbouw suggereert 200 tot 300%. Het CBL heeft dan ook laten weten deze handelswijze zeer kwalijk te vinden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda Boer, tel. 070-3376200 of 06-51502772.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772