PRICEWATERHOUSECOOPERS

Grote ondernemingen werken aan verbetering van transparantie

Amsterdam, 30 oktober 2002

Helft van grote ondernemingen in VS en Europa werkt aan verbetering van transparantie

Topbestuurders van internationale ondernemingen in de Verenigde Staten en Europa zeggen dat hun strategisch belangrijkste stakeholders, klanten en medewerkers, in vergelijking met andere partijen worden achtergesteld bij het verstrekken van informatie. Dit blijkt uit een recent Management Barometer-onderzoek van PricewaterhouseCoopers.

Aan beide zijden van de oceaan rekenen topbestuurders de klanten en medewerkers tot hun belangrijkste stakeholders, maar zeggen dat de informatiebehoeften van deze partijen bij de verslaggeving onderbelicht blijven. En hoewel de helft van de respondenten aangeeft dat hun bedrijf inmiddels werkt aan verbeteringen op het gebied van transparantie - of in ieder geval plannen in die richting heeft - is de extra informatie voornamelijk gericht op aandeelhouders en analisten; partijen die al weinig te klagen hebben over de reeds geboden informatie.

Daarnaast stellen ondervraagden dat analisten en activistengroepen meer aandacht krijgen dan uit oogpunt van hun belang voor de bedrijfsstrategie gerechtvaardigd is.

Uiterst belangrijk voor Krijgen alle De bedrijfs strategie gewenste informatie

Partijen V.S. Europa V.S. Europa Klanten 98% 97% 68% 66% Medewerkers 88% 98% 65% 67% Aandeelhouders 72% 85% 75% 83% Analisten 47% 45% 61% 59% Activistengroepen 7% 12% 14% 15%

'In zowel de Verenigde Staten als Europa zijn topbestuurders van mening dat hun klanten en medewerkers strategisch gezien belangrijker zijn dan analisten en activisten. Toch krijgen klanten en medewerkers niet de informatie die ze nodig hebben, kwantitatief noch kwalitatief', aldus Ruud Dekkers, lid van de Raad van Bestuur en voorzitter van de Assurance and Business Advisory Services-praktijk (ABAS) van PricewaterhouseCoopers. 'Daarentegen erkennen ze dat analisten en activisten meer aandacht krijgen dan gerechtvaardigd is.'

Bijna de helft van de internationale topbestuurders (49% in de Verenigde Staten en 45% in Europa) heeft inmiddels maatregelen genomen om de verslaggeving van hun bedrijf transparanter te maken, of heeft in ieder geval plannen in die richting. Het aantal bedrijven op beide continenten dat meer informatie wil verschaffen aan aandeelhouders en analisten dan aan andere stakeholders, is echter groter.

Heeft inmiddels maatregelen genomen (of heeft plannen in die richting) voor het verbeteren van de transparantie ten behoeve van:

V.S. Europa
Aandeelhouders 41% 36%
Analisten 39% 37%
Medewerkers 31% 21%
Klanten 18% 25%
Activistengroepen 10% 12%

'In de huidige turbulente markten geven topbestuurders meer informatie aan beleggers en analisten, die invloed kunnen uitoefenen op belangrijke beleggingsbeslissingen. Dit doen ze in de hoop een concurrentievoordeel te kunnen behalen', stelt Dekkers vast. 'Ondernemingen die denken dat ze de informatiebehoeften van klanten en medewerkers kunnen negeren, maken echter een grote vergissing. Juist de bedrijven die zich daarvan bewust zijn, kunnen een belangrijke en structurele voorsprong nemen op hun rivalen.'

Bedrijven die een grotere transparantie hebben bewerkstelligd of daaraan werken, kenmerken zich door een hoger omzetniveau dan hun concurrenten. Transparante ondernemingen in de Verenigde Staten hebben een omzet die 21% hoger ligt; bij hun Europese collega's is dat zelfs 40%.

Veel bedrijven met een hogere transparantiegraad overwegen bovendien belangrijke kapitaalsinvesteringen in de komende 12 maanden. In de Verenigde Staten gaat het hierbij om 47% (8% hoger dan minder transparante bedrijven); in Europa is dat 36% (6% hoger). In de Verenigde Staten willen transparantere bedrijven met name investeren in informatietechnologie (47%, 20% hoger dan andere bedrijven). In Europa is dat 52% (15% hoger).
'Bedrijven die in een vroegtijdig stadium het belang van transparantie hebben ingezien, vertonen aan beide zijden van de oceaan dezelfde kenmerken: ze hebben een hoger omzetniveau, grotere investeringsplannen en hechten meer belang aan IT', aldus Dekkers. 'Deze bedrijven opereren agressiever op de markt en zijn op zoek naar concurrentievoordeel. Dit lijken ze - in ieder geval deels - te hebben gevonden door een meer inzichtelijke en open wijze van verslaggeving.'