PRICEWATERHOUSECOOPERS
Grote ondernemingen werken aan verbetering van transparantie
Amsterdam, 30 oktober 2002
Helft van grote ondernemingen in VS en Europa werkt
aan verbetering van transparantie
Topbestuurders van internationale ondernemingen in de Verenigde Staten
en Europa zeggen dat hun strategisch belangrijkste stakeholders,
klanten en medewerkers, in vergelijking met andere partijen worden
achtergesteld bij het verstrekken van informatie. Dit blijkt uit een
recent Management Barometer-onderzoek van PricewaterhouseCoopers.
Aan beide zijden van de oceaan rekenen topbestuurders de klanten en
medewerkers tot hun belangrijkste stakeholders, maar zeggen dat de
informatiebehoeften van deze partijen bij de verslaggeving
onderbelicht blijven. En hoewel de helft van de respondenten aangeeft
dat hun bedrijf inmiddels werkt aan verbeteringen op het gebied van
transparantie - of in ieder geval plannen in die richting heeft - is
de extra informatie voornamelijk gericht op aandeelhouders en
analisten; partijen die al weinig te klagen hebben over de reeds
geboden informatie.
Daarnaast stellen ondervraagden dat analisten en activistengroepen
meer aandacht krijgen dan uit oogpunt van hun belang voor de
bedrijfsstrategie gerechtvaardigd is.
Uiterst belangrijk voor Krijgen alle
De bedrijfs strategie gewenste informatie
Partijen V.S. Europa V.S. Europa Klanten 98% 97% 68% 66% Medewerkers 88% 98% 65% 67% Aandeelhouders 72% 85% 75% 83% Analisten 47% 45% 61% 59% Activistengroepen 7% 12% 14% 15%
'In zowel de Verenigde Staten als Europa zijn topbestuurders van
mening dat hun klanten en medewerkers strategisch gezien belangrijker
zijn dan analisten en activisten. Toch krijgen klanten en medewerkers
niet de informatie die ze nodig hebben, kwantitatief noch
kwalitatief', aldus Ruud Dekkers, lid van de Raad van Bestuur en
voorzitter van de Assurance and Business Advisory Services-praktijk
(ABAS) van PricewaterhouseCoopers. 'Daarentegen erkennen ze dat
analisten en activisten meer aandacht krijgen dan gerechtvaardigd
is.'
Bijna de helft van de internationale topbestuurders (49% in de
Verenigde Staten en 45% in Europa) heeft inmiddels maatregelen genomen
om de verslaggeving van hun bedrijf transparanter te maken, of heeft
in ieder geval plannen in die richting. Het aantal bedrijven op beide
continenten dat meer informatie wil verschaffen aan aandeelhouders en
analisten dan aan andere stakeholders, is echter groter.
Heeft inmiddels maatregelen genomen (of heeft plannen in die richting) voor het verbeteren van de transparantie ten behoeve van:
V.S. Europa
Aandeelhouders 41% 36%
Analisten 39% 37%
Medewerkers 31% 21%
Klanten 18% 25%
Activistengroepen 10% 12%
'In de huidige turbulente markten geven topbestuurders meer informatie
aan beleggers en analisten, die invloed kunnen uitoefenen op
belangrijke beleggingsbeslissingen. Dit doen ze in de hoop een
concurrentievoordeel te kunnen behalen', stelt Dekkers vast.
'Ondernemingen die denken dat ze de informatiebehoeften van klanten en
medewerkers kunnen negeren, maken echter een grote vergissing. Juist
de bedrijven die zich daarvan bewust zijn, kunnen een belangrijke en
structurele voorsprong nemen op hun rivalen.'
Bedrijven die een grotere transparantie hebben bewerkstelligd of
daaraan werken, kenmerken zich door een hoger omzetniveau dan hun
concurrenten. Transparante ondernemingen in de Verenigde Staten hebben
een omzet die 21% hoger ligt; bij hun Europese collega's is dat zelfs
40%.
Veel bedrijven met een hogere transparantiegraad overwegen bovendien
belangrijke kapitaalsinvesteringen in de komende 12 maanden. In de
Verenigde Staten gaat het hierbij om 47% (8% hoger dan minder
transparante bedrijven); in Europa is dat 36% (6% hoger). In de
Verenigde Staten willen transparantere bedrijven met name investeren
in informatietechnologie (47%, 20% hoger dan andere bedrijven). In
Europa is dat 52% (15% hoger).
'Bedrijven die in een vroegtijdig stadium het belang van transparantie
hebben ingezien, vertonen aan beide zijden van de oceaan dezelfde
kenmerken: ze hebben een hoger omzetniveau, grotere
investeringsplannen en hechten meer belang aan IT', aldus Dekkers.
'Deze bedrijven opereren agressiever op de markt en zijn op zoek naar
concurrentievoordeel. Dit lijken ze - in ieder geval deels - te hebben
gevonden door een meer inzichtelijke en open wijze van
verslaggeving.'