Ministerie van Buitenlandse Zaken

HLWG

-

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Binnenhof 4

Den Haag

Directie Personenverkeer, Migratie en Vreemdelingen Zaken

Bezuidenhoutseweg 67

Postbus 20061

2500 EB Den Haag

Datum

28 oktober 2002

Behandeld

drs. E.M. Driessen

Kenmerk

DPV/JP-241/02

Telefoon

+31 (0)70 3486860

Blad


1/1


Fax

+31 (0)70 3484006

Bijlage(n)


1


E-Mail

edo.driessen@minbuza.nl

Betreft

HLWG

Zeer geachte Voorzitter,

Zoals aan uw Kamer is toegezegd tijdens het Algemeen Overleg inzake de Werkgroep op Hoog Niveau voor Asiel en Migratie (HLWG) d.d. 18 mei 2000, gaat u hierbij, mede namens de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie en de Staatssecretaris voor Europese Zaken, het verslag toe van de HLWG- bijeenkomst van 24 september 2002.

De Minister van Buitenlandse Zaken

Mr. J.G. de Hoop Scheffer

VERSLAG VAN DE BIJEENKOMST VAN DE WERKGROEP OP HOOG NIVEAU VOOR ASIEL EN MIGRATIE (HLWG) OP 24 SEPTEMBER 2002 TE BRUSSEL

Samenvatting

Centraal stond de uitwerking van de conclusies van de Europese Raad van Sevilla. Hoofddoel is het systematisch evalueren van de betrekkingen met landen die niet mee willen werken aan de bestrijding van illegale immigratie. In dit kader heeft de HLWG gesproken over een lijst met criteria op basis waarvan landen geselecteerd kunnen worden voor intensievere samenwerking op het gebied van migratie. Daarnaast vormde de standaardclausule inzake migratiebeheer onderwerp van gesprek, welke in elke toekomstige contractuele relatie tussen derde landen en de Unie moet worden opgenomen. De HLWG werkt aan een concept-formulering van deze clausule.

Voorts zijn de besprekingen over een gemeenschappelijke aanpak inzake terugkeer naar Afghanistan aan de orde geweest. Onder het Deense Voorzitterschap is in een schrijfgroep gewerkt aan een gemeenschappelijk terugkeerprogramma voor Afghanen, hetgeen in november ter goedkeuring zal voorliggen in de JBZ Raad.

Verslag


1.
Vervolgtraject van Sevilla

In het kader van het vervolgtraject van Sevilla zijn de concept-criteria besproken aan de hand waarvan een lijst moet worden opgesteld met landen waarmee nauwer moet worden samengewerkt bij de bestrijding van illegale immigratie. Criteria die bij het opstellen van deze lijst van belang zijn, betreffen onder meer de aard, omvang en duur van migratiestromen, de status als land van oorsprong of doorreis, de geografische positie van deze landen, de noodzaak tot het opbouwen van capaciteit inzake migratiebeheer, bestaande samenwerkingsverbanden en de opstelling van derde landen ten opzichte van samenwerking inzake migratiezaken. Nederland heeft de noodzaak aangegeven van de aanwezigheid van een erkende regering, waarmee ook daadwerkelijk kan worden samengewerkt. Aan de hand van de besproken criteria is ook reeds ingegaan op de landen die in aanmerking kunnen komen om op deze lijst te worden opgenomen. De HLWG zal werken aan de vaststelling van Raadsconclusies door de JBZ-Raad later dit jaar. De Commissie heeft voorgesteld voor de volgende vergadering te komen met een overzicht van de betrekkingen tussen de Europese Gemeenschap en deze landen en heeft de Raad gevraagd eenzelfde exercitie door te voeren voor de betrekkingen in het kader van de Unie. Mede met behulp hiervan kan dan tot een betere identificatie gekomen worden van prioritaire derde landen.

De HLWG heeft tevens gesproken over de standaardclausule inzake migratiebeheer, welke in iedere toekomstige samenwerkings- en associatieovereenkomst moet worden opgenomen. De Commissie zal binnenkort met een voorstel voor een clausule komen, welke zal zijn opgebouwd uit een aantal modules. Het Voorzitterschap en Commissie gaven aan dat een dergelijke clausule niet te strak geformuleerd moet zijn, maar flexibel moet worden kunnen toegepast. De uiteindelijke formulering zal mede afhankelijk zijn van het derde land waarmee de overeenkomst wordt afgesloten. De meeste delegaties konden dit ondersteunen. Nederland heeft aangegeven dat artikel 13 van het verdrag van Cotonou een goede basis zou kunnen vormen voor formulering van een dergelijke standaardclausule.


2.
Invulling van het nieuwe mandaat van de HLWG

Het Voorzitterschap heeft aangegeven een viertal punten prioritair te achten bij de invulling van het nieuwe mandaat. Dit betreft de regionale invalshoek, nieuwe samenwerkingsmethoden, de tussentijdse evaluatie en het vroegtijdige waarschuwingssysteem (EWS). Meerdere delegaties waren van mening dat de regionale invalshoek van groot belang was, waaronder Nederland. Een regionale aanpak is essentieel om illegale immigratie aan te pakken, mede doordat een bilaterale focus kan leiden tot verhoogde migratiedruk in buurlanden. De Commissie heeft opgemerkt dat het nieuwe mandaat van de HLWG geen geografische beperkingen meer met zich meebrengt. Bovendien moet de HLWG een strategische analyse maken van de regio's die van belang zijn voor de Unie. Ook moest de HLWG blijvend toezicht houden op de meewerking van deze landen bij de bestrijding van illegale immigratie.


3.
Gecoördineerde aanpak van terugkeer naar Afghanistan

De Europese Raad vraagt de Raad in de conclusies van Sevilla om nog vóór het einde van 2002 de elementen aan te nemen van een gemeenschappelijk terugkeerprogramma. Een onderdeel hiervan vormt de optimalisering van een snelle terugkeer naar Afghanistan. Hiertoe is onder leiding van het Deense Voorzitterschap gewerkt aan een voorstel voor een gemeenschappelijk terugkeerprogramma voor Afghanistan. Het betreft hier een programma dat een toegevoegde waarde moet hebben ten opzichte van reeds bestaande initiatieven van de lidstaten en het IOM programma inzake de terugkeer van gekwalificeerde Afghanen. Het is een flexibel plan, waar alle lidstaten aan kunnen deelnemen. Het zal een element van vrijwillige terugkeer bevatten, maar tot op zekere hoogte ook gedwongen terugkeer.


4.
Diversen

Voorts heeft de Commissie een overzicht verschaft van de situatie rondom de projectvoorstellen die onder budgetlijn B7-667 van de Commissie voor 2002 zijn ingediend. In totaal zijn er 55 projecten bij de Commissie ingediend, waarvan er na een eerste technische toetsing 27 zijn overgebleven. Begin oktober volgt een bespreking met de delegaties over een aantal projecten die de Commissie prioritair acht.

Tenslotte heeft de Commissie nog een terugkoppeling gegeven van de Troika-bijeenkomst met China d.d. 19 juli jl. inzake de bestrijding van illegale immigratie en mensenhandel. Hieruit zijn een aantal voorstellen voor intensievere samenwerking op dit gebied tussen China en de EU voortgekomen. Hiervoor zou een budget van ¤ 10 miljoen beschikbaar zijn. De Commissie heeft alle lidstaten uitgenodigd voor de volgende ronde van bespreking in november, welke in China zal plaatsvinden en waar de uitwerking van deze voorstellen onderwerp van gesprek zal vormen.