|
Parkeervergunning nu ook mogelijk voor tijdelijke auto of auto van de
zaak
Parkeervergunning nu ook mogelijk voor tijdelijke auto of auto van de
zaak
Het college van B&W stemt in met de raadsvoordracht waarin wordt
voorgesteld akkoord te gaan met de volgende aanpassingen van de
Parkeerverordening 2002, die in april 2002 in werking is getreden.
Sindsdien blijkt dat de verordening op drie onderdelen een aanpassing
nodig heeft:
* Het verruimen van het begrip 'houder van een motorrijtuig'
Volgens de huidige Parkeerverordening moet men of eigenaar zijn
van een auto of een leasecontract hebben. Door de wijziging (lees
verruiming) kunnen o.a. ook mensen die een 'auto van de zaak'
hebben dat lijkt op een leaseconstructie, of mensen die tijdelijk
een parkeervergunning nodig hebben, omdat hun eigen auto tijdelijk
bij een garagebedrijf staat, een parkeervergunning krijgen.
* Parkeren voor gehandicapten
Een gehandicapte kan op vertoon van een geldige gehandicaptenkaart
in Amsterdam gratis parkeren. Na vaststelling van de parkeernota
in 2001 is in de Parkeerverordening 2002 vastgesteld dat alleen
gehandicapte bestuurders gratis konden parkeren. Op de Europese
gehandicaptenkaart (GPK) is het onderscheid tussen een
gehandicapte bestuurder of een gehandicapte passagier echter zeer
miniem zichtbaar. Aangezien het verschil tussen een bestuurders-
en een passagierskaart op de Europese GPK miniem is, is de
aanpassing in de dagelijkse praktijk meegenomen. Nu wordt het
formeel in de nieuwe verordening opgenomen.
* Het toevoegen van een hardheidsclausule
In de huidige Parkeerverordening is geen hardheidsclausule
vermeld. De achterliggende reden was dat het bestuur op grond van
de Algemene wet bestuursrecht het recht had om in bijzondere
individuele gevallen van hardheid ten gunste van de aanvrager te
kunnen afwijken. Het blijkt desalniettemin dat ook in dergelijke
wettelijke regelingen een hardheidsclausule opgenomen moet worden.
Door de stadsdelen is er op aangedrongen om niet te wachten tot de
gemeenteraad de wijziging van het begrip 'houder van een motorrijtuig'
heeft vastgesteld, maar de begripsverruiming al eerder in de praktijk
te hanteren. De wijziging is ten gunste van de burger, want het lost
al opgetreden knel/pijnpunten op. Wethouder Mark van der Horst heeft
daarom onlangs een brief gestuurd aan de portefeuillehouders Verkeer
van de stadsdelen waarin wordt aangekondigd dat de nieuwe omschrijving
van het begrip 'houder van een motorrijtuig' met ingang van 14 oktober
in de praktijk kan worden toegepast.
Behandeling in de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Infrastructuur is
op 14 november en in de gemeenteraad op 4 december.
Amsterdam, 30 oktober 2002 Lisa Neves Conçalves
---
-
© gemeente Amsterdam - 30-10-2002