Gemeente Amsterdam

|
Parkeervergunning nu ook mogelijk voor tijdelijke auto of auto van de zaak

Parkeervergunning nu ook mogelijk voor tijdelijke auto of auto van de zaak

Het college van B&W stemt in met de raadsvoordracht waarin wordt voorgesteld akkoord te gaan met de volgende aanpassingen van de Parkeerverordening 2002, die in april 2002 in werking is getreden. Sindsdien blijkt dat de verordening op drie onderdelen een aanpassing nodig heeft:

* Het verruimen van het begrip 'houder van een motorrijtuig' Volgens de huidige Parkeerverordening moet men of eigenaar zijn van een auto of een leasecontract hebben. Door de wijziging (lees verruiming) kunnen o.a. ook mensen die een 'auto van de zaak' hebben dat lijkt op een leaseconstructie, of mensen die tijdelijk een parkeervergunning nodig hebben, omdat hun eigen auto tijdelijk bij een garagebedrijf staat, een parkeervergunning krijgen.
* Parkeren voor gehandicapten
Een gehandicapte kan op vertoon van een geldige gehandicaptenkaart in Amsterdam gratis parkeren. Na vaststelling van de parkeernota in 2001 is in de Parkeerverordening 2002 vastgesteld dat alleen gehandicapte bestuurders gratis konden parkeren. Op de Europese gehandicaptenkaart (GPK) is het onderscheid tussen een gehandicapte bestuurder of een gehandicapte passagier echter zeer miniem zichtbaar. Aangezien het verschil tussen een bestuurders- en een passagierskaart op de Europese GPK miniem is, is de aanpassing in de dagelijkse praktijk meegenomen. Nu wordt het formeel in de nieuwe verordening opgenomen.
* Het toevoegen van een hardheidsclausule In de huidige Parkeerverordening is geen hardheidsclausule vermeld. De achterliggende reden was dat het bestuur op grond van de Algemene wet bestuursrecht het recht had om in bijzondere individuele gevallen van hardheid ten gunste van de aanvrager te kunnen afwijken. Het blijkt desalniettemin dat ook in dergelijke wettelijke regelingen een hardheidsclausule opgenomen moet worden.

Door de stadsdelen is er op aangedrongen om niet te wachten tot de gemeenteraad de wijziging van het begrip 'houder van een motorrijtuig' heeft vastgesteld, maar de begripsverruiming al eerder in de praktijk te hanteren. De wijziging is ten gunste van de burger, want het lost al opgetreden knel/pijnpunten op. Wethouder Mark van der Horst heeft daarom onlangs een brief gestuurd aan de portefeuillehouders Verkeer van de stadsdelen waarin wordt aangekondigd dat de nieuwe omschrijving van het begrip 'houder van een motorrijtuig' met ingang van 14 oktober in de praktijk kan worden toegepast.
Behandeling in de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Infrastructuur is op 14 november en in de gemeenteraad op 4 december.

Amsterdam, 30 oktober 2002 Lisa Neves Conçalves


---


-

© gemeente Amsterdam - 30-10-2002