FNV

Peiling onder Randstadgemeenten : meer mensen in bijstand

De voorgenomen bezuinigingen op de gesubsidieerde banen zullen ertoe leiden dat meer mensen in de bijstand terechtkomen. "Mensen komen achter de geraniums te zitten", aldus een gemeente. Bovendien gaan de bezuinigingen ten koste van de dienstverlening in de zorg, in het onderwijs en op het gebied van veiligheid.

Gemeenten zijn wel blij dat de landelijke regels minder bureaucratisch worden. Zij zien kansen om de doorstroom naar reguliere banen te bevorderen en deze kansen willen ze op een creatieve manier oppakken. Door de bezuinigingen kan echter minder ondersteuning worden gegeven aan werkzoekenden. Dit blijkt uit een peiling onder 37 grotere gemeenten in de Randstad, uitgevoerd door FNV Regiowerk Randstad. In de onderzochte gemeenten woont ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking.

Gesubsidieerde banen en de kabinetsplannen

Sinds de jaren negentig is er een sterke toename van het aantal gesubsidieerde banen. Deze banen hebben een substantiële bijdrage geleverd aan de daling van de werkloosheid die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden. Er zijn verschillende regelingen voor gesubsidieerde arbeid, die ook weer hun eigen doelstelling hebben (zie kader). In grote lijnen is het doel van de gesubsidieerde banen om een kans te bieden aan mensen die moeilijk aan de slag komen op de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben ze soms ook als doel om bij te dragen aan een betere maatschappelijke dienstverlening.

Regelingen voor gesubsidieerde arbeid

De WIW is bestemd voor langdurig werklozen en werkloze jongeren. WIW-ers zijn in dienst bij de gemeente en worden gedetacheerd bij de organisatie waar het werk wordt verricht, meestal in de publieke sector. De WIW-er ontvangt een loon van maximaal 120% van het minimumloon. De meeste WIW-ers hebben verplicht een contract van 32 uur per week, waardoor het loon dus lager uitvalt dan bij een voltijdsaanstelling het geval zou zijn.

De ID-banen hebben niet alleen als doel om mensen aan het werk te helpen, maar ook om de dienstverlening aan burgers te verbeteren. Het gaat meestal om banen in de zorg, openbare veiligheid en toezicht, en het onderwijs. De ID-ers zijn in dienst bij de organisatie waar ze werken. Ze verdienen meestal maximaal 130% van het minimumuurloon. Bij ID-banen is het in principe mogelijk om meer of minder dan 32 uur te werken, maar dat hangt af van de opstelling van de gemeente. Gemeenten hebben wel de mogelijkheid om de arbeidsvoorwaarden van de werknemer na vijf jaar enigszins te verbeteren, maar maken daar niet altijd gebruik van.

WSW-banen zijn bestemd voor mensen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen alleen onder aangepaste omstandigheden kunnen werken. In principe zijn ze in dienst bij de gemeente, en werkzaam in SW-bedrijven.

De (demissionaire) regering wil het arbeidsmarktbeleid vrij ingrijpend herzien. Verschillende regelingen voor gesubsidieerde arbeid en voor de ondersteuning van werkzoekenden worden samengevoegd tot één vrij inzetbaar reïntegratiebudget. Gemeenten kunnen dan zelf bepalen hoeveel geld ze steken in gesubsidieerde banen en hoeveel ze steken in andere maatregelen. Op die manier vermindert de bureaucratie voor gemeenten, zo is de gedachte. Tegelijkertijd redeneert de regering dat gemeenten hierdoor ook efficiënter kunnen werken. Hun budget voor het arbeidsmarktbeleid wordt daarom gekort met een bedrag dat oploopt tot 850 miljoen euro per jaar (overigens heeft de bezuiniging geen betrekking op de WSW-regeling). Gemeenten worden daarnaast met andere forse bezuinigingen geconfronteerd, waardoor de ruimte voor sociaal beleid erg wordt ingeperkt. Tegelijkertijd is de regering van plan om een aantal regelingen af te schaffen die als doel hebben om werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te stimuleren.

Standpunt van de FNV

De kabinetsplannen voor het arbeidsmarktbeleid wijst de FNV af. Deze plannen gaan ten koste van de werkgelegenheid en van de ondersteuning van werkzoekenden. Gezien de oplopende werkloosheid zou dit beleid juist geïntensiveerd moeten worden. Dit betekent onder meer dat er niet bezuinigd mag worden op het budget voor gesubsidieerde arbeid.

De FNV staat niet negatief tegenover een andere vormgeving van de regelingen. De gesubsidieerde banen zouden moeten worden omgezet in reguliere banen met een salaris tot 130% van het wettelijk minimumloon. Deze banen zouden gereserveerd moeten worden voor langdurig werklozen.

rapportage gesubsidieerde banen.htm