Ingezonden persbericht


MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - belangenvereniging voor motorrijders

Persbericht - 30 oktober 2002

VERKEERSMINISTER LAAT MOTORRIJDERS IN DE KOU STAAN

Motorrijders Actie Groep eist verbetering veiligheid vangrails voor motorrijders

Tweede-Kamerlid Gert Jan Oplaat (VVD) heeft naar aanleiding van publicaties van de Motorrijders Actie Groep (MAG) over de veiligheid van vangrails voor motorrijders de onderstaande schriftelijke vragen aan de minister gesteld, die inmiddels door de minister zijn beantwoord in de schriftelijke behandeling van de ontwerpbegroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat:
- Kan de minister aangeven in hoeverre de veiligheid van motorrijders wordt betrokken bij het ontwerpen van verkeersgeleiderails?
- Hoe wordt bij toekomstige ontwerpen voorkomen dat motorrijders kunnen blijven haken achter de staanders?
- Op welke wijze wordt de kwetsbaarheid van motorrijders betrokken bij het ontwerpen van onder andere geleiderails en ander straatmeubilair?
De minister van verkeer en waterstaat heeft op de vragen van Gert Jan Oplaat als volgt geantwoord: "Beveiligingsmiddelen kunnen nooit optimaal ontworpen zijn voor alle weggebruikers. Daarvoor zijn de onderlinge verschillen te groot. Omdat 88% van alle voertuigkilometers gemaakt wordt door personen- en bestelauto's, zijn de karakteristieken hiervan dominant voor het wegontwerp. Dit laat echter onverlet dat Rijkswaterstaat ook kijkt naar de veiligheid van de overige weggebruikers en samen met de betrokken organisaties suggesties geïnventariseerd heeft om autosnelwegen veiliger in te richten voor motorrijders. Daaruit zijn verschillende ideeën naar voren gekomen met betrekking tot de plaatsing van obstakels, lichtmasten en geleiderails. De ideeën worden nu uitgewerkt en kunnen leiden tot aanpassingen van het wegontwerp."

Demissionair minister Roelf de Boer bedient zich - tot teleurstelling van de MAG - van dooddoeners, zoals het 'inventariseren van suggesties' en het 'mogelijk uitwerken van ideeën'. Het feit dat de meeste kilometers in auto's worden gemaakt is volgens de MAG nog geen reden om voorbij te gaan aan de veiligheid van motorrijders. Juist van een minister die zijn begrotingsvoorstellen heeft doorspekt met mooie uitspraken over de verbetering van de verkeersveiligheid hadden we een duidelijke keuze mogen verwachten. LPF-minister De Boer laat een kans liggen om te tonen dat ook de verkeersveiligheid van motorrijders hem aan het hart gaat en dat hij bereid is te investeren in onze veiligheid. De MAG heeft de minister gevraagd alsnog inhoudelijke antwoorden op de gestelde vragen te geven en om op korte termijn een begin te maken met het verbeteren van de veiligheid van verkeersgeleiderails voor motorrijders.

Tweede-Kamerlid Gert Jan Oplaat heeft de MAG laten weten dat ook hij niet tevreden is met het antwoord en dat hij de komende week op het onderwerp terug zal komen tijdens de begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer. De MAG heeft de verkeerswoordvoerders van alle Tweede-Kamerfracties opgeroepen de heer Oplaat - en daarmee de motorrijders - te steunen. De MAG heeft uiteraard met grote regelmaat contact met Tweede-Kamerleden en een aantal van hen heeft al aangegeven de MAG te steunen in de wens voor veiliger vangrails. In een interview met de redactie van het blad van de MAG, het Mag-a-zine, heeft Tweede-Kamerlid Harry van Bommel (SP) het volgende gezegd: "Je kunt onderzoeken tot je een ons weegt, maar als je niets met de uitkomsten doet of als je niet bereid bent om te leren van buitenlands onderzoek, dan duurt het jaren voor er iets verandert en dat kost mensenlevens. We moeten vraagstukken die niet politiek zijn ook niet politiek maken. Verkeersveiligheid is geen politiek vraagstuk, maar een maatschappelijk vraagstuk; je moet gewoon aan de slag gaan. Natuurlijk kost dat geld, maar als het om mensenlevens gaat dan mag het ook wat kosten."

In het komende Mag-a-zine (november/december 2002) zegt Tweede-Kamerlid Camiel Eurlings (CDA) het volgende: "Door op gevaarlijke plaatsen de vangrails aan te passen worden ze niet alleen veiliger voor motorrijders, maar het geeft Nederland ook een kans om ervaring op te doen met veilige vangrailconstructies en om te kijken of het werkt. Wachten op buitenlands onderzoek lijkt me erg karig. De resolutie die het Europees Parlement heeft aangenomen, waarin duidelijk staat dat geleiderails ook voor motorrijders veilig moeten zijn, is een duidelijk signaal. Ook de Nederlandse overheid zal hiermee rekening moeten houden bij het ontwerpen van geleiderails. Als je iets nieuw laat aanleggen of je vervangt iets, dan hoeft het toch nauwelijks meer te kosten om een veiliger constructie te installeren."

EINDE BERICHT



Ingezonden persbericht