Persbericht

Gepubliceerd op 30-10-2002
Sector Goederen Categorie Fiscaal

Vervoerders en verladers willen afschaffing Eurovignet

In een brief aan minister Hoogervorst van Financiën dringen TLN, EVO en KNV aan op het verlagen van het tarief van het Eurovignet. In de nabije toekomst moet dit uitmonden in de afschaffing van het Eurovignet. De aanleiding hiervoor is de invoering van een kilometerheffing voor zware vrachtauto's van 12 ton en meer in Duitsland. Het handhaven van de tarieven voor het Eurovignet leidt in deze situatie tot dubbele belastingheffing die schadelijk is voor de Nederlandse ondernemingen.

Het Duitse parlement heeft in mei 2002 ingestemd met de invoering van een kilometerheffing voor zware voertuigen van 12 ton en meer. Deze maatregel zal per 1 augustus 2003 in werking treden. Duitsland zegt hiermee het Eurovignetverdrag eenzijdig op. Het wegtransport wordt hierdoor duurder. Een vervoerder betaalt bijvoorbeeld voor een retourrit Rotterdam - Ruhrgebied nu 8 euro voor een Eurovignet. Vanaf 1 augustus 2003 betaalt hij voor dezelfde rit 36 euro aan kilometerheffing en 8 euro aan vignetkosten.

Het Eurovignet-verdrag trad in 1996 in werking en had als doel de eenzijdige invoering van een vignet voor alleen het Duitse wegennet tegen een bedrag van 10.000 Duitse marken per jaar te ondervangen. Aan het verdrag nemen de Beneluxlanden, Duitsland, Denemarken en Zweden deel. Nu Duitsland toch overgaat tot een eenzijdige invoering van een vervoerbelasting, betekent dit dat voor het rijden in Duitsland geen Eurovignet meer nodig is. In plaats daarvan gaan de vervoerders fors betalen voor hun kilometers in Duitsland. Vervoerders in de landen die nog wel meedoen aan het Eurovignet zien dan een dubbele heffing tegemoet.

Nu het land waarvoor het Eurovignetverdrag ooit is opgezet eruit stapt, heeft het verdrag geen bestaansrecht meer, aldus de drie organisaties.