Persbericht

IDC bevestigt Europees leiderschap SAS in analytische CRM

SAS heeft een marktaandeel van 26,7% dankzij een omzetgroei van 62,1% in analytische CRM

Huizen, 30 oktober 2002 - SAS, marktleider op het gebied van business intelligence, blijft met een marktaandeel van 26,7% de onbetwiste leider in de Europese analytische CRM-markt. Dit blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau IDC. Het IDC-rapport (Worldwide Analytic Applications for Customer Relationship Management Software: Competitive Forecast and Analysis, 2002-2006) laat zien dat de omzet van SAS uit analytische CRM in 2001 in West-Europa met 62,1% is toegenomen vergeleken met het voorgaande jaar. Volgens IDC heeft SAS 26,7% van de analytische CRM-markt in West-Europa in handen. Verder blijkt uit het rapport van IDC dat SAS ook wereldwijd een dominante speler is op de analytische CRM-markt.

Europese bedrijven gaven in 2001 30% meer uit aan analytische CRM. Bedrijven zien steeds meer het belang in van deze software en IDC-experts verwachten dat investeringen in analytische CRM eind 2004 bijna verdubbeld zullen zijn ten opzichte van 2000. Analytische CRM is een instrument waarmee ondernemingen kunnen bepalen welke klanten ze moeten benaderen, met welke producten en via welke kanalen. Analytische CRM wordt ook ingezet om in te schatten welke klanten mogelijk naar een concurrent zouden willen overstappen, zodat de onderneming stappen kan ondernemen om deze klanten te behouden.

"SAS biedt haar toonaangevende analytische CRM-technologie aan via totaaloplossingen die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van verschillende sectoren. Hiermee voldoet SAS aan de groeiende vraag naar oplossingen met een korte implementatietijd en een snelle ROI", aldus Christina Steensboe, Program Manager van IDC's European Software Group. "We zijn ervan overtuigd dat deze benadering, gecombineerd met voortdurende investeringen in onderzoek en productontwikkeling, vooral op het gebied van marketingautomatisering en real-time execution, zal leiden tot een verdere omzetgroei voor SAS."

"In het licht van het huidige onzekere economische klimaat richten slimme bedrijven zich op het vergroten van de toegevoegde waarde voor hun klanten, teneinde omzet te realiseren en beleggers tevreden te stellen door tastbare en duurzame groeistrategieën te ontwikkelen die zich focussen op hun meest waardevolle asset", aldus Bob van Dulken, directeur marketing van SAS Nederland. "Analytische CRM is de drijvende kracht achter die groei en we zijn verheugd dat het rapport van IDC onze toonaangevende rol op dit gebied zo duidelijk onderstreept."

Het IDC-rapport laat ook sterke groei zien voor SAS in alle andere segmenten van analytische software. De omzet van SAS uit financial & business performance management (BPM), analytische CRM en analytische software voor productie -en operationele omgevingen nam in 2001 toe met 35,7% vergeleken met vorig jaar.

* Zie het IDC-rapport, getiteld Worldwide Analytic Applications for Customer Relationship Management Software: Competitive Forecast and Analysis, 2002-2006: A Look at the Top Vendors.

Over SAS
SAS is wereldwijd de grootste, niet-beursgenoteerde softwareleverancier en marktleider in strategisch beslissingsondersteunende software: Business Intelligence. Door deze software weten beslissers wat er binnen het bedrijf gebeurt, beschikken zij snel over betrouwbare en actuele informatie en kunnen daardoor gefundeerde beslissingen nemen. Relaties binnen een organisatie en met klanten en toeleveranciers worden versterkt. SAS is opgericht in 1976 en is sinds 1986 actief in Nederland. Wereldwijd gebruiken meer dan 38.000 bedrijven, overheidsorganisaties en universiteiten de software van SAS. 98% van de Fortune100 bedrijven en 90% van de Fortune 500 bedrijven zijn klant van SAS. Bezoek voor meer informatie: www.sas.com/nl .

Contactgegevens (