Vereniging Milieudefensie

Gezamenlijk persbericht Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu

Schiphol-rapport NIVR klap in gezicht milieu en omwonenden

Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu: regie moet terug naar overheid

Amsterdam, 30 oktober 2002 - Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu zien in het vanmiddag gepresenteerde NIVR-rapport over de toekomst van Schiphol een bewijs dat de overheid de regie over de luchtvaartsector volkomen kwijt dreigt te raken. Het NIVR (Nationaal Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart) pleit in dit rapport voor een verder versoepeling van de toch al zachte milieuregels. Daarmee breekt de NIVR de omstreden Luchtvaartwet open nog voordat deze in werking is getreden. De overheid moet ingrijpen om de bevolking en het milieu te beschermen tegen de krankzinnige groeiambities van de luchtvaartsector, aldus de milieuorganisaties.

Deze zomer ging de Eerste Kamer morrend akkoord met de omstreden Luchtvaartwet van toenmalig minister Netelenbos. De Kamer was er allerminst van overtuigd dat de in de wet vastgelegde milieunormen gelijkwaardig waren aan de regels in het huidige regime, de Planologische Kernbeslissing PKB. Die gelijkwaardigheid is echter wel beloofd. De Kamer ging akkoord met de wet toen de minister toezegde in 2005 te evalueren of de wet wel werkt.

'Het is ronduit aanmatigend dat het NIVR de milieuregels nu al ter discussie stelt, als zouden ze te streng zijn. Deskundigen van het RIVM, van de commissie voor de MER en de geluidsdeskundigen van de commissie Berkhout zijn het erover eens dat de milieuregels juist veel soepeler zijn geworden. Omwonenden krijgen op termijn meer last van herrie, er worden veel meer vervuilende stoffen uitgestoten en de neerstortkans op woningen neemt toe. Door deze bezwaren weg te wuiven, overspeelt de luchtvaartsector zijn hand. Het rapport moet de diepste bureaula in,' aldus Joris Wijnhoven, campagneleider Verkeer van Milieudefensie.

Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu vinden dat de overheid haar regierol in de luchtvaartsector moet hernemen. 'Schiphol en nu ook het NIVR schermen voortdurend met de marktvraag. Die zou leidend zijn bij het Schiphol-beleid. Maar waarom? Voldoen aan de marktvraag zou betekenen: een verdubbeling van het aantal passagiers in 2020. De overheid heeft met veel meer factoren rekening te houden. Het recht van mensen op een gezonde leefomgeving bijvoorbeeld. Het klimaat dat verandert. De kans op een tweede Bijlmerramp. Allemaal belangen die maar al te vaak wijken voor het beperkte economische belang van Schiphol,' aldus Wijnhoven.

In 2005 wordt de Wet Luchtvaart geëvalueerd. Het parlement bekijkt dan of de politieke belofte dat de wet ervoor zorgt dat het milieu erop vooruit gaat, door de komst van de vijfde baan kan worden waargemaakt. Milieudefensie en Stichting Natuur en Milieu zijn ervan overtuigd dat dat onmogelijk is. Daarom moeten de milieuregels worden aangescherpt in plaats van verruimd, zoals het NIVR wil.