Datum uitgave: 15-10-2002
Onderwerp: Burgerzaken
Wat is een huisstijl?
Het meest zichtbare onderdeel van een huisstijl is het beeldmerk of
logo. Het beeldmerk is een teken dat symbool staat voor de organisatie
in kwestie.
Zo heeft de gemeente Zwolle jarenlang een beeldmerk gehad dat
de voorgevel van het stadhuis voorstelde. Andere organisaties
hebben een logo, wat wil zeggen dat de eigen naam op een speciale
manier is weergegeven. Denk aan de provincie Overijssel, met het
golfje door de 'O'.
Maar een huisstijl is meer dan een logo. Een herkenbare vormgeving en
het gebruik van een bepaald kleurenpalet maken ook deel uit van een
huisstijl en komen terug in alle 'huisstijldragers' van de
organisatie. Huisstijldragers zijn bijvoorbeeld folders,
visitekaartjes en briefpapier, maar ook het serviesgoed in de kantine
en het personeelsblad.
Nieuwe huisstijl voor gemeente Zwolle
folder tegenkomen met het oude beeldmerk, of een keer een 'oud'
formulier in moeten vullen. En de meeste auto's van de gemeente rijden
voorlopig nog in de oude kleuren rond. Om u vast voor te bereiden op
het nieuwe gezicht van Zwolle, leest u hier alles over de nieuwe
huisstijl.
Waarom een nieuwe huisstijl? De gemeenteraad heeft bijna twee jaar
geleden om een aantal redenen besloten dat het tijd was voor een nieuw
gezicht.
Herkenbaarheid
In de eerste plaats vanwege de herkenbaarheid. Bij de gemeente
Zwolle gebruikte iedereen hetzelfde beeld, de 'radiator'. Maar
folders, briefpapier en noem maar op, werden op duizend-en-één
verschillende manieren vormgegeven, in even zovele maten en kleuren.
Dat iets bij de gemeente Zwolle vandaan kwam, kon je dus alleen maar
zien aan het beeld en niet aan het hele uiterlijk van de
'huisstijldrager'. Als elke brochure en elke beleidsnota volgens
hetzelfde stramien wordt vormgegeven en elke brief precies dezelfde
opmaak heeft en in hetzelfde lettertype is geschreven, dan zie je op
den duur in één oogopslag dat die afkomstig is van de gemeente Zwolle.
Ook als het beeldmerk er een keer niet op zou staan.
Veranderingen
De tweede reden waarom de gemeente Zwolle wel een nieuwe huisstijl kon
gebruiken, is dat de tijden nu eenmaal veranderd zijn. De
gemeentelijke organisatie is niet meer wat ze 25 jaar geleden was. Zo
heeft er onlangs nog een reorganisatie plaatsgevonden. Maar ook de
houding van de gemeente tegenover de bewoners van de stad is
veranderd. Zij wil de inwoners van Zwolle meer en meer betrekken bij
het beleid en zij werkt aan haar klantvriendelijkheid en
toegankelijkheid.
Door al deze ontwikkelingen is de 'radiator' eigenlijk geen passend
beeldmerk meer voor de gemeente Zwolle ? hoe gehecht we er misschien
ook aan zijn geraakt.
Waarom deze huisstijl?
De gemeente Zwolle wil midden in de samenleving staan. Daarom gaat ze
meer en meer in gesprek met de inwoners van de stad bij het maken van
haar beleid. Daarom scheert ze niet de hele stad over één kam, maar
werkt ze wijkgericht. Daarom ook probeert de gemeente actief in te
springen op nieuwe ontwikkelingen, zonder het goede uit het verleden
te verliezen.
Wat is de nieuwe huisstijl?
De nieuwe huisstijl van de gemeente Zwolle bestaat eigenlijk uit twee
onderdelen: een blauw vlak met 'Zwolle' erin en een handje. Het blauwe
vlak staat voor de gemeentelijke organisatie. Het geeft aan dat de
gemeente de 'afzender' is. Het handje staat voor de interactie en de
dialoog tussen de gemeente en de 'ontvanger' (meestal de inwoners van
Zwolle). Interactie en dialoog moeten natuurlijk ergens over gaan en
daarom draagt het handje altijd een boodschap bij zich. De ene keer is
dat een hele heldere boodschap, zoals het woord 'recycle' achter op
een envelop. Die boodschap kom je tegen op het moment dat je de post
geopend hebt en met de lege envelop in je handen staat. Vaak is het
een boodschap met een knipoog, die je op verschillende manieren kunt
uitleggen, zoals de teksten die op de gemeenteauto's komen. Ziet u in
de toekomst een gemeenteauto langsrijden, dan kunt u het woord
'arbeid' of 'werk' op de zijkant lezen; een grappige combinatie met
het handje.
Het is dus een verrassende en unieke huisstijl, die ruimte laat voor
creativiteit. Een huisstijl die past bij Zwolle en die zegt waar de
gemeente voor staat.
Bron: Afdeling Communicatie
Datum van 28-10-2002 tot 10-11-2002