30-10-2002
Volkswagen Phaeton houdt automatisch afstand
De Volkswagen Phaeton is een van de meest innovatieve topklasse limousines ter wereld. Voorzieningen als de 4-corner-Climatronic, de luchtvering met automatische demperregeling, en de optionele automatische afstandsregeling (ADR) zetten nieuwe maatstaven.
In bijzondere mate geldt dat voor het progressieve ADR-systeem. De
automatische afstandsregeling zorgt voor een nieuwe comfortdimensie
bij het autorijden. Want hierbij merkt de bestuurder nog duidelijker
dan bij andere systemen dat zijn auto rijdynamische processen voor hem
regelt.
De met radar werkende, automatische afstandsregeling grijpt op die
punten in waar de standaard cruisecontrol van de Phaeton handelingen
van de bestuurder vereist: bij het remmen en accelereren. Zodra een
met ADR uitgeruste Phaeton een voorligger nadert die langzamer rijdt
of remt, mindert de nieuwe topklasse limousine automatisch snelheid.
De bestuurder wordt daarbij via het centrale infodisplay (tussen
snelheidsmeter en toerenteller) optisch geïnformeerd over het
regelproces. Zodra het voorliggende verkeer weer sneller gaat rijden
of de Phaeton-bestuurder uitwijkt naar een vrije rijstrook,
accelereert de limousine automatisch weer naar de voorheen
geprogrammeerde snelheid.
Duidelijk opgebouwde bediening via multifunctioneel stuurwiel
De bediening van ADR is bijzonder eenvoudig, betrouwbaar, functioneel
en duidelijk. Alle belangrijke toetsen voor de bediening bevinden zich
in het standaard multifunctionele stuurwiel. Via een ON/OFF-toets
wordt ADR ingeschakeld en via de SET-toets wordt de rijsnelheid
geactiveerd. Op dat moment verschijnt in het centrale infodisplay vóór
de bestuurder een gestileerde weg met een virtueel vooruitrijdende
auto en een symbool waarmee de status van het systeem wordt getoond.
De snelheid wordt ingesteld via de in het stuurwiel geïntegreerde
toetsen van de cruise control.
Ook hier is sprake van innovatie. Bij conventionele systemen moet de
auto via het gaspedaal of het ingedrukt houden van de toetsen tot de
gewenste snelheid worden versneld, om deze vervolgens via de SET-toets
te kunnen opslaan. Dat is natuurlijk ook bij de Phaeton mogelijk, maar
niet nodig: via de twee toetsen GRA + en GRA kan de snelheid in
stapjes van 10 km/h tot 180 km/h worden verhoogd. Het gekozen en op
dat moment nog niet bereikte tempo wordt getoond in de snelheidsmeter
via een rode lichtdiode naast de overeenkomstige snelheid op de schaal
van de snelheidsmeter, en daarnaast in het infodisplay.
Afstand en dynamiek van ADR kunnen individueel worden aangepast
De bestuurder kan tevens de minimum afstand (in voorgedefinieerde
afstanden) tot het voorliggende verkeer instellen, alsmede het
dynamische reactiegedrag van het systeem. Via een scroll-functie in
het multifunctionele stuurwiel kunnen zeven instellingen worden
gekozen. Deze worden vervolgens grafisch in het infodisplay getoond.
De stappen 1 tot en met 7 staan daarbij voor de reactietijd van de
auto. In stand 1 remt de Phaeton het laatste af en accelereert hij bij
een vrije rijbaan weer het snelste. In stand 7 vertraagt de limousine
al zeer vroeg en accelereert hij rustig.
Voor het rijden op de snelweg zijn de standen 1 tot en met 5
ontwikkeld. De regeling komt dan overeen met de verkeersstroom en zal,
na het uitwijken naar een vrije rijbaan, overeenkomstig sportief
accelereren. Voor lange snelwegritten zijn de standen 3 en 4 ideaal.
De twee laatste standen, 6 en 7, zijn bedacht voor binnenwegen. In
stand 7 komt de afstand tot een voorligger exact overeen met de waarde
op de snelheidsmeter; 100 km/h betekent hier 100 meter afstand. Deze
optie zorgt voor een aanzienlijke toename van het rijcomfort bij
rijden op rustige binnenwegen. Indien echter toch een ingreep van de
bestuurder noodzakelijk is (bijvoorbeeld bij een noodstop), dan
waarschuwt het systeem zowel akoestisch als optisch.
Het radarsysteem scant permanent een afstand van 180 meter af
Over een hoek van 11,5 graden en over een afstand van circa 180 meter
meet ADR via radar alle autos die in dezelfde richting rijden. Het
systeem kan worden geactiveerd tussen de 30 km/h en 170 km/h. Onder en
boven deze snelheden schakelt het systeem om veiligheidsredenen
automatisch uit. De bestuurder heeft bovendien de mogelijkheid om via
het rempedaal of de CANCEL-toets op het stuurwiel ADR uit te
schakelen. Met een druk op de RES-toets (RESUME) kunnen daarna gewoon
weer de automatische modus en de laatst opgeslagen instellingen worden
opgeroepen.
De automatische afstandsregeling zelf bestaat uit de volgende
basiscomponenten: de ADR-regeleenheid in het huis van de radarsensor,
een actieve remkrachtversterker (BKV) en de daarbij horende
regeleenheid. De radarsensor bevindt zich in het front van de auto en
werkt in een frequentiegebied van 76 tot 77 GHz. Door de koppeling met
het ESP bepaalt het systeem de snelheid en de draaisnelheid van de
Phaeton, en regelt via deze parameters wederom de vereiste
rijsnelheid.
Via de CAN-Bus is het syteem verder gekoppeld aan de aandrijflijn,
waardoor het ideale motorkoppel kan worden geleverd. Eveneens via deze
CAN-Bus zijn de regeleenheid voor de actieve remkrachtversterker, het
transmissie-management en het instrumentenpaneel gekoppeld. Via de
zogenoemde Comfort-CAN, de CAN-Gateway in het instrumentenpaneel, en
de Aandrijflijn-CAN zijn de bedieningselementen in het
multifunctionele stuurwiel verbonden met de ADR-regeleenheid.
ADR optimaliseert het rijcomfort
ADR ontslaat de bestuurder niet van zijn plicht om geconcentreerd en
defensief te rijden. Maar het systeem ondersteunt hem daarbij wel door
bijzonder opmerkzaam op verkeersomstandigheden te reageren. Sterker
nog: door de automatische afstandsregeling wordt een te korte afstand
tot het overige verkeer eerder voorkomen. Want het systeem verhindert
een te dicht op elkaar rijden bij normale verkeersomstandigheden en
waarschuwt de bestuurder indien hij zelf moet ingrijpen. Juist deze
eigenschappen zijn een elementaire vooruitgang op het gebied van
individuele verkeersveiligheid. Door een automatisch defensieve
rijstijl en vroegtijdig reageren helpt ADR de Phaeton om ongevallen te
voorkomen of extreme situaties te vermijden.