AutoRai

30-10-2002

Volkswagen Phaeton houdt automatisch afstand

De Volkswagen Phaeton is een van de meest innovatieve topklasse limousines ter wereld. Voorzieningen als de 4-corner-Climatronic, de luchtvering met automatische demperregeling, en de optionele automatische afstandsregeling (ADR) zetten nieuwe maatstaven.

In bijzondere mate geldt dat voor het progressieve ADR-systeem. De automatische afstandsregeling zorgt voor een nieuwe comfortdimensie bij het autorijden. Want hierbij merkt de bestuurder nog duidelijker dan bij andere systemen dat zijn auto rijdynamische processen voor hem regelt.

De met radar werkende, automatische afstandsregeling grijpt op die punten in waar de standaard cruisecontrol van de Phaeton handelingen van de bestuurder vereist: bij het remmen en accelereren. Zodra een met ADR uitgeruste Phaeton een voorligger nadert die langzamer rijdt of remt, mindert de nieuwe topklasse limousine automatisch snelheid. De bestuurder wordt daarbij via het centrale infodisplay (tussen snelheidsmeter en toerenteller) optisch geïnformeerd over het regelproces. Zodra het voorliggende verkeer weer sneller gaat rijden of de Phaeton-bestuurder uitwijkt naar een vrije rijstrook, accelereert de limousine automatisch weer naar de voorheen geprogrammeerde snelheid.

Duidelijk opgebouwde bediening via multifunctioneel stuurwiel De bediening van ADR is bijzonder eenvoudig, betrouwbaar, functioneel en duidelijk. Alle belangrijke toetsen voor de bediening bevinden zich in het standaard multifunctionele stuurwiel. Via een ON/OFF-toets wordt ADR ingeschakeld en via de SET-toets wordt de rijsnelheid geactiveerd. Op dat moment verschijnt in het centrale infodisplay vóór de bestuurder een gestileerde weg met een virtueel vooruitrijdende auto en een symbool waarmee de status van het systeem wordt getoond. De snelheid wordt ingesteld via de in het stuurwiel geïntegreerde toetsen van de cruise control.

Ook hier is sprake van innovatie. Bij conventionele systemen moet de auto via het gaspedaal of het ingedrukt houden van de toetsen tot de gewenste snelheid worden versneld, om deze vervolgens via de SET-toets te kunnen opslaan. Dat is natuurlijk ook bij de Phaeton mogelijk, maar niet nodig: via de twee toetsen GRA + en GRA kan de snelheid in stapjes van 10 km/h tot 180 km/h worden verhoogd. Het gekozen en op dat moment nog niet bereikte tempo wordt getoond in de snelheidsmeter via een rode lichtdiode naast de overeenkomstige snelheid op de schaal van de snelheidsmeter, en daarnaast in het infodisplay.

Afstand en dynamiek van ADR kunnen individueel worden aangepast De bestuurder kan tevens de minimum afstand (in voorgedefinieerde afstanden) tot het voorliggende verkeer instellen, alsmede het dynamische reactiegedrag van het systeem. Via een scroll-functie in het multifunctionele stuurwiel kunnen zeven instellingen worden gekozen. Deze worden vervolgens grafisch in het infodisplay getoond. De stappen 1 tot en met 7 staan daarbij voor de reactietijd van de auto. In stand 1 remt de Phaeton het laatste af en accelereert hij bij een vrije rijbaan weer het snelste. In stand 7 vertraagt de limousine al zeer vroeg en accelereert hij rustig.

Voor het rijden op de snelweg zijn de standen 1 tot en met 5 ontwikkeld. De regeling komt dan overeen met de verkeersstroom en zal, na het uitwijken naar een vrije rijbaan, overeenkomstig sportief accelereren. Voor lange snelwegritten zijn de standen 3 en 4 ideaal. De twee laatste standen, 6 en 7, zijn bedacht voor binnenwegen. In stand 7 komt de afstand tot een voorligger exact overeen met de waarde op de snelheidsmeter; 100 km/h betekent hier 100 meter afstand. Deze optie zorgt voor een aanzienlijke toename van het rijcomfort bij rijden op rustige binnenwegen. Indien echter toch een ingreep van de bestuurder noodzakelijk is (bijvoorbeeld bij een noodstop), dan waarschuwt het systeem zowel akoestisch als optisch.

Het radarsysteem scant permanent een afstand van 180 meter af Over een hoek van 11,5 graden en over een afstand van circa 180 meter meet ADR via radar alle autos die in dezelfde richting rijden. Het systeem kan worden geactiveerd tussen de 30 km/h en 170 km/h. Onder en boven deze snelheden schakelt het systeem om veiligheidsredenen automatisch uit. De bestuurder heeft bovendien de mogelijkheid om via het rempedaal of de CANCEL-toets op het stuurwiel ADR uit te schakelen. Met een druk op de RES-toets (RESUME) kunnen daarna gewoon weer de automatische modus en de laatst opgeslagen instellingen worden opgeroepen.

De automatische afstandsregeling zelf bestaat uit de volgende basiscomponenten: de ADR-regeleenheid in het huis van de radarsensor, een actieve remkrachtversterker (BKV) en de daarbij horende regeleenheid. De radarsensor bevindt zich in het front van de auto en werkt in een frequentiegebied van 76 tot 77 GHz. Door de koppeling met het ESP bepaalt het systeem de snelheid en de draaisnelheid van de Phaeton, en regelt via deze parameters wederom de vereiste rijsnelheid.

Via de CAN-Bus is het syteem verder gekoppeld aan de aandrijflijn, waardoor het ideale motorkoppel kan worden geleverd. Eveneens via deze CAN-Bus zijn de regeleenheid voor de actieve remkrachtversterker, het transmissie-management en het instrumentenpaneel gekoppeld. Via de zogenoemde Comfort-CAN, de CAN-Gateway in het instrumentenpaneel, en de Aandrijflijn-CAN zijn de bedieningselementen in het multifunctionele stuurwiel verbonden met de ADR-regeleenheid.

ADR optimaliseert het rijcomfort
ADR ontslaat de bestuurder niet van zijn plicht om geconcentreerd en defensief te rijden. Maar het systeem ondersteunt hem daarbij wel door bijzonder opmerkzaam op verkeersomstandigheden te reageren. Sterker nog: door de automatische afstandsregeling wordt een te korte afstand tot het overige verkeer eerder voorkomen. Want het systeem verhindert een te dicht op elkaar rijden bij normale verkeersomstandigheden en waarschuwt de bestuurder indien hij zelf moet ingrijpen. Juist deze eigenschappen zijn een elementaire vooruitgang op het gebied van individuele verkeersveiligheid. Door een automatisch defensieve rijstijl en vroegtijdig reageren helpt ADR de Phaeton om ongevallen te voorkomen of extreme situaties te vermijden.