Ingezonden persbericht


Hoge waarderingscijfers van trouw beurspubliek

MEER BEZOEKERS OP SUCCESVOLLE KAMPEER & CARAVAN RAI 2002

Met een bezoekersaantal van ruim 52.000 mag de Kampeer & Caravan RAI 2002 als een succesvolle beurs worden bestempeld. Het evenement, dat van 25 tot en met 30 oktober in Amsterdam RAI werd gehouden, trok een iets hoger aantal bezoekers dan vorig jaar, toen vijftigduizend mensen de kassa s passeerden. De bezoekers van dit jaar toonden grote waardering voor de beurs en brachten ook lange tijd in de diverse hallen van het RAI-complex door. De circa tweehonderd exposanten deden in heel veel gevallen goede zaken.

Net als in voorgaande jaren heeft onderzoeksbureau IBT een steekproefsgewijze enquête gehouden onder de bezoekers van 16 jaar en ouder. De eerste, voorlopige cijfers laten zien dat vooral het aandeel bezoekers dat de Kampeer & Caravan RAI al meerdere malen heeft bezocht is gestegen. Er kan dus worden gesproken van een trouw beurspubliek. Het aantal bezoekers dat voor de eerste keer kwam bleef gelijk aan vorig jaar en gemiddeld werd een ruime vier uur op de beurs doorgebracht. De bezoekers waardeerden de Kampeer & Caravan RAI met gemiddeld een 7,5, wat gelijk is aan de beurs van 2001. Dergelijke waarderingscijfers werden ook gegeven voor onderdelen als Manoeuvreren met caravans (een initiatief van de Nederlandse Caravan Club), het ANWB-onderdeel Caravan in de praktijk en het paviljoen van het RTL4-programma Campinglife , waar dagelijks spelletjes met bezoekers werden gedaan. Het speciale kinderpaviljoen van Recreatie Centra Nederland werd, grotendeels door dankbare ouders die even hun handen vrij hadden op de beurs, zelfs uitzonderlijk hoog gewaardeerd met een 8,2.

Wat interessegebieden betreft blijven toercaravans bij het publiek erg gewild. Net als in voorgaande jaren kwamen de kampeeraccessoires op een tweede plaats, terwijl de aandacht voor vouwwagens, stacaravans en kampeerwagens redelijk stabiel bleef. Opmerkelijk was de sterk gegroeide interesse kampeer- en trekkersuitrustingen en voor toeristische bestemmingen, zoals campings.

Aankoopplannen
Uit het IBT-onderzoek wordt verder duidelijk dat een ruime veertig procent van de bezoekers naar de Kampeer & Caravan RAI kwam met concrete aankoopplannen. Dit cijfer is al vele jaren stabiel. Een fors deel van die aankoopplannen is overigens al op de beurs gerealiseerd, terwijl een nog groter deel in de komende maanden zal worden gerealiseerd. Al enige jaren vertoont de gemiddelde bezoekersleeftijd van de Kampeer & Caravan RAI een stijging. Mede dankzij enkele nieuwe media-inspanningen, waarbij ook het internet is betrokken, is deze lijn dit jaar opnieuw naar beneden doorbroken. De gemiddelde leeftijd (van de ondervraagde bezoekers van 16 jaar en ouder) bedroeg 52 jaar.

Frankrijk en Italië favoriet
Opvallend is het dan ook niet dat het overgrote deel van de kampeerders al heel lang kiest voor vakanties op de camping. Meer dan 63 procent van de geënquêteerden gaf aan al meer dan twintig jaar te kamperen, ruim 15 procent kampeert al tussen de tien en twintig jaar. Opmerkelijk is verder dat Frankrijk een nóg sterkere positie heeft ingenomen als favoriet vakantieland; 37,5 procent van de bezoekers geeft de voorkeur aan het land van Marianne, waar dat vorig jaar nog 32 procent was. Italië stijgt ook snel op de lijst van favoriete vakantielanden; ruim 12 procent van bezoekers kiest voor de laars , tegen 6 procent vorig jaar. Spanje lijkt het slachtoffer van deze ontwikkelingen; van het publiek kiest nog maar 8 procent voor een camping Spanje, terwijl dat in 2001 nog ruim 14 procent was.

Amsterdam, 24 oktober 2001

Noot voor de redactie /