EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Vervoerders willen opzegging Eurovignetverdrag

In een brief aan minister Hoogervorst van Financiën dringen TLN, EVO en KNV aan op het opzeggen van het Eurovignetverdrag. De aanleiding hiervoor is de invoering van een kilometerheffing voor zware vrachtautoâs van 12 ton en meer in Duitsland. Het handhaven van het Eurovignet zal in deze situatie leiden tot dubbele belastingheffing die schadelijk is voor de Nederlandse ondernemingen.

Het Duitse parlement heeft in mei 2002 ingestemd met de invoering van een kilometerheffing voor zware voertuigen van 12 ton en meer. Deze maatregel zal per 31 augustus 2003 in werking treden. Duitsland zegt hiermee het Eurovignetverdrag eenzijdig op.

Het Eurovignet-verdrag trad in 1996 in werking en had als doel de eenzijdige invoering van een vignet voor alleen het Duitse wegennet tegen een bedrag van 10.000 DM per jaar te ondervangen. Aan het verdrag nemen de Beneluxlanden, Duitsland, Denemarken en Zweden deel. Nu Duitsland toch overgaat tot een eenzijdige invoering van een vervoerbelasting, betekent dit dat voor het rijden in Duitsland geen Eurovignet meer nodig is. In plaats daarvan gaan de vervoerders fors betalen voor hun kilometers in Duitsland. Vervoerders in de landen die nog wel meedoen aan het Eurovignet zien dan een dubbele heffing tegemoet.

Een vervoerder betaalt voor een retourrit Rotterdam â Ruhrgebied nu 8 euro voor een Eurovignet. Vanaf 31 augustus 2003 betaalt hij voor dezelfde rit 36 euro aan kilometerheffing en 8 euro aan vignetkosten.

Nu het land waarvoor het Eurovignetverdrag ooit is opgezet eruit stapt, heeft het verdrag geen bestaansrecht meer, aldus de drie organisaties.