http://www.evo.nl
Vervoerders willen opzegging Eurovignetverdrag
In een brief aan minister Hoogervorst van Financiën dringen TLN, EVO
en KNV aan op het opzeggen van het Eurovignetverdrag. De aanleiding
hiervoor is de invoering van een kilometerheffing voor zware
vrachtautoâs van 12 ton en meer in Duitsland. Het handhaven van het
Eurovignet zal in deze situatie leiden tot dubbele belastingheffing
die schadelijk is voor de Nederlandse ondernemingen.
Het Duitse parlement heeft in mei 2002 ingestemd met de invoering van
een kilometerheffing voor zware voertuigen van 12 ton en meer. Deze
maatregel zal per 31 augustus 2003 in werking treden. Duitsland zegt
hiermee het Eurovignetverdrag eenzijdig op.
Het Eurovignet-verdrag trad in 1996 in werking en had als doel de
eenzijdige invoering van een vignet voor alleen het Duitse wegennet
tegen een bedrag van 10.000 DM per jaar te ondervangen. Aan het
verdrag nemen de Beneluxlanden, Duitsland, Denemarken en Zweden deel.
Nu Duitsland toch overgaat tot een eenzijdige invoering van een
vervoerbelasting, betekent dit dat voor het rijden in Duitsland geen
Eurovignet meer nodig is. In plaats daarvan gaan de vervoerders fors
betalen voor hun kilometers in Duitsland. Vervoerders in de landen die
nog wel meedoen aan het Eurovignet zien dan een dubbele heffing
tegemoet.
Een vervoerder betaalt voor een retourrit Rotterdam â Ruhrgebied nu 8
euro voor een Eurovignet. Vanaf 31 augustus 2003 betaalt hij voor
dezelfde rit 36 euro aan kilometerheffing en 8 euro aan vignetkosten.
Nu het land waarvoor het Eurovignetverdrag ooit is opgezet eruit
stapt, heeft het verdrag geen bestaansrecht meer, aldus de drie
organisaties.