Kiellegging voor fiets/voetveer
Deze week (30 oktober) heeft gedeputeerde ing. J.I. Hennekeij van
infrastructuur en vervoer symbolisch de kiel gelegd voor de eerste
small waterplane area twinhull (SWATH). De schepen gaan dienst doen op
het fiets/voetveer Vlissingen-Breskens, dat per 15 maart 2003 in de
vaart komt, tegelijk met de ingebruikneming van de
Westerscheldetunnel.
Hennekeij maakte bekend dat het schip Prinses Maxima gaat heten; het
tweede wordt de Prins Willem-Alexander. Hiermee wordt de traditionele
naamgeving van de schepen op de huidige veerverbindingen op de
Westerschelde voortgezet.
Beide SWATH's moeten begin 2004 in de vaart komen. In de periode dat
zij nog niet beschikbaar zijn, wordt het fiets/voetveer gevaren met
materieel van de Provinciale Stoombootdiensten, die nu de veerdiensten
onderhouden.
Van een echte kiellegging was geen sprake, doordat het schip op twee
torpedovormige drijvers rust. De handeling bestond daarom uit het
neerlaten van de eerste onderdelen van die drijvers in daarvoor
gereedstaande mallen.
De Koninklijke Schelde Groep - onderdeel van Damen Shipyards in
Gorinchem - gaat over zes weken aan de tweede SWATH beginnen.
1 november 2002, mw. J.C. van Nieuwenhuijze, tel. 0118-631402, nr.
73/02.