31-10-2002
uimtelijke structuurvisie 's-Hertogenbosch en structuurvisie A2/Kanaalzone
De Discussienota Ruimtelijke StructuurVisie (RSV) "Op weg naar een
complete centrumstad" en het Voorlopig Ontwerp Structuurvisie
A2/Kanaalzone (VO) zijn in 1999 en 2000 uitgebreid onderwerp geweest
van overleg met burgers, maatschappelijke groeperingen, buurgemeenten
en hogere overheden. Beide discussietrajecten waren basis voor
bijstelling van voornoemde nota's. De nota's zijn ook geactualiseerd
op provinciaal beleid (Streekplan, februari 2002) en rijksbeleid
(Vijfde Nota, deel 3 kabinetsbeslissing). De conclusies van voornoemde
overleggen alsook de resultaten van de formele inspraak gaven
aanleiding tot kleine correcties en aanscherping van tekst en
verduidelijking van het kaartmateriaal, maar niet tot ingrijpende
wijzigingen. De Ruimtelijke Structuurvisie (RSV) ¿Stad tussen Stromen¿
en de Integrale Structuurvisie A2/Kanaalzone worden nu ter
vaststelling aan de Raad aangeboden .
De RSV heeft als doel om onze ruimtelijke ambities kenbaar te maken en
daarmee als pleitnota naar hogere overheden in ruimtelijke
ordeningszaken. Daarnaast heeft de nota ook een functie als
toetsingskader voor onze eigen plannen. De Structuurvisie
A2/Kanaalzone liep vooruit op de RSV en had vooral als doel om onze
eigen ambities m.b.t. o.a. Avenue2 en Kloosterstraat uit te werken en
te trechteren. Niet in de laatste plaats vanwege de inpassing in de
Tracéprocedures voor de verbreding van de A2 en de omlegging van de
Zuid-Willemsvaart. Juist om die reden zijn provincie en rijk nauw
betrokken geweest bij het opstellen van de nota. Ook in de zeer brede
communicatie naar belangengroepen en omwonenden heeft de nota zijn
effect gehad: men is geïnformeerd over de intenties en er is
ruimschoots van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier op te reageren.
Voor een deel zijn een aantal vragen gebleven maar is verwezen naar de
mogelijkheden om daar "op termijn" mee naar voren te komen omdat veel
vragen pas te beantwoorden zijn naar aanleiding van een concreter
plan. Om die reden concluderen wij dan ook dat de Structuurvisie
A2/Kanaalzone aan zijn doelen heeft beantwoord, dat de visie als
zodanig geen eigen leven meer hoeft te leiden en het planologisch
concept van de A2/Kanaalzone integraal onderdeel kan uitmaken van de
RSV. De RSV wordt daarmee leidend in de planning en fasering van
ruimtelijke ontwikkelingen in de stad, w.o. A2/Kanaalzone. Vanaf 11
maart 2002 hebben beide ontwerp-structuurvisies gedurende vier weken
ter visie gelegen. Tot 5 april konden zienswijzen schriftelijk worden
ingediend. In enkele gevallen is op verzoek deze termijn verlengd. De
ingebrachte bedenkingen op de integrale Structuurvisie A2/Kanaalzone
zijn in een aparte nota verwerkt. Delen van die reacties, die vooral
de RSV betreffen, zijn ook in de RSV opgenomen.