Gemeente 's-Hertogenbosch

31-10-2002

uimtelijke structuurvisie 's-Hertogenbosch en structuurvisie A2/Kanaalzone

De Discussienota Ruimtelijke StructuurVisie (RSV) "Op weg naar een complete centrumstad" en het Voorlopig Ontwerp Structuurvisie A2/Kanaalzone (VO) zijn in 1999 en 2000 uitgebreid onderwerp geweest van overleg met burgers, maatschappelijke groeperingen, buurgemeenten en hogere overheden. Beide discussietrajecten waren basis voor bijstelling van voornoemde nota's. De nota's zijn ook geactualiseerd op provinciaal beleid (Streekplan, februari 2002) en rijksbeleid (Vijfde Nota, deel 3 kabinetsbeslissing). De conclusies van voornoemde overleggen alsook de resultaten van de formele inspraak gaven aanleiding tot kleine correcties en aanscherping van tekst en verduidelijking van het kaartmateriaal, maar niet tot ingrijpende wijzigingen. De Ruimtelijke Structuurvisie (RSV) ¿Stad tussen Stromen¿ en de Integrale Structuurvisie A2/Kanaalzone worden nu ter vaststelling aan de Raad aangeboden .

De RSV heeft als doel om onze ruimtelijke ambities kenbaar te maken en daarmee als pleitnota naar hogere overheden in ruimtelijke ordeningszaken. Daarnaast heeft de nota ook een functie als toetsingskader voor onze eigen plannen. De Structuurvisie A2/Kanaalzone liep vooruit op de RSV en had vooral als doel om onze eigen ambities m.b.t. o.a. Avenue2 en Kloosterstraat uit te werken en te trechteren. Niet in de laatste plaats vanwege de inpassing in de Tracéprocedures voor de verbreding van de A2 en de omlegging van de Zuid-Willemsvaart. Juist om die reden zijn provincie en rijk nauw betrokken geweest bij het opstellen van de nota. Ook in de zeer brede communicatie naar belangengroepen en omwonenden heeft de nota zijn effect gehad: men is geïnformeerd over de intenties en er is ruimschoots van de gelegenheid gebruik gemaakt om hier op te reageren. Voor een deel zijn een aantal vragen gebleven maar is verwezen naar de mogelijkheden om daar "op termijn" mee naar voren te komen omdat veel vragen pas te beantwoorden zijn naar aanleiding van een concreter plan. Om die reden concluderen wij dan ook dat de Structuurvisie A2/Kanaalzone aan zijn doelen heeft beantwoord, dat de visie als zodanig geen eigen leven meer hoeft te leiden en het planologisch concept van de A2/Kanaalzone integraal onderdeel kan uitmaken van de RSV. De RSV wordt daarmee leidend in de planning en fasering van ruimtelijke ontwikkelingen in de stad, w.o. A2/Kanaalzone. Vanaf 11 maart 2002 hebben beide ontwerp-structuurvisies gedurende vier weken ter visie gelegen. Tot 5 april konden zienswijzen schriftelijk worden ingediend. In enkele gevallen is op verzoek deze termijn verlengd. De ingebrachte bedenkingen op de integrale Structuurvisie A2/Kanaalzone zijn in een aparte nota verwerkt. Delen van die reacties, die vooral de RSV betreffen, zijn ook in de RSV opgenomen.