Heineken wint Reputation Award
----------- PERSBERICHT ----------------
Heineken wint Reputation Award
Ahold voorbijgestreefd als bedrijf met beste reputatie
Rotterdam, donderdag 31 oktober 2002 Heineken heeft de Reputation
Award 2002 gewonnen. De organisatie scoort het beste in de jaarlijkse
Reputation Quotient (RQ), een grootschalig onderzoek van Blauw
Research dat de reputatie meet van de 30 meest zichtbare organisaties
in Nederland. Anthony Ruys, voorzitter van de raad van bestuur van
Heineken, ontving de Award gisteravond uit handen van Cees van der
Hoeven, topman van Ahold, die vorig jaar de Reputation Award in
ontvangst mocht nemen.
Heineken, in 2001 nog op een vierde positie, heeft zich op
overtuigende wijze ontwikkeld. Dit jaar haalde Heineken de hoogste
score op vijf van de zes onderdelen: financiële performance, producten
en diensten, organisatie als werkgever, emotionele aantrekkelijkheid
en mens en maatschappij. Op de dimensie visie en leiderschap eindigde
het bedrijf op een tweede plaats achter Microsoft.
De top 5 van beste reputaties in Nederland:
RQ top 5 in 2002
1. Heineken
2. Ahold
3. Unilever
4. Microsoft
5. Ikea
Het RQ-onderzoek, dat werd gehouden onder 5.256 respondenten, een
afspiegeling van het Nederlandse publiek, geeft aan dat de onderdelen
emotionele aantrekkelijkheid en financiële performance aan invloed
hebben afgenomen. Daarentegen is visie en leiderschap belangrijker
geworden. De positieve ontwikkeling die KPN heeft doorgemaakt
(grootste stijging in RQ-score) laat zich mogelijk mede aan de hand
hiervan verklaren.
De Reputation Award
De Dutch Reputation Award is een initiatief van Bikker Euro RSCG,
Blauw Research BV en het Reputation Institute. De prijs is gebaseerd
op een Reputation Quotient onderzoek, waarin naast zakelijke feiten
ook de emotionele beleving van een bedrijf meetelt in de
eindbeoordeling. Die beoordeling is, in tegenstelling tot andere
onderzoeken, het resultaat van de oordelen van alle stakeholders van
een onderneming. Daartoe behoren naast beleggers, klanten en
potentiële medewerkers bijvoorbeeld ook de mensen die bewust het
bedrijf of haar diensten boycotten. De Reputation Quotient van een
bedrijf is daardoor een objectieve maatstaf voor de reputatie van een
bedrijf.
In de VS waar de Reputation Quotient door het Reputation Institute
werd ontwikkeld, is het inmiddels een begeerd toetsingsinstrument voor
bedrijven. Doordat het een model is waarmee bedrijven zich onderling
kunnen vergelijken, is de RQ een maatstaf voor het bedrijfsleven. Dat
heeft eveneens invloed op de beoordeling van bedrijven door financiële
analisten. In financiële kring wordt steeds meer uitgekeken naar de
RQ-ratings van verschillende bedrijven die dan ook steevast de
kolommen halen van gevestigde financiële media.
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland
met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. euro. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communication en Beleid in de publieke sector
Over Bikker Euro RSCG
Bikker Euro RSCG is een adviesbureau voor corporate communicatie en
beleidscommunicatie, dat wordt gerekend tot het topsegment van de
Nederlandse communicatiebureaus. In het bedrijfsleven werkt Bikker
onder andere voor: DPA Holding, Cebeco Groep, Heerema Groep,
Nederlandse Vereniging van Banken, Euretco, Philips, Rabobank, Robeco,
Unilever en Wolters Kluwer. In de publieke sector werkt Bikker onder
andere voor de gemeente Rotterdam, Belastingdienst, BioPartner,
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), Projectdirectie
Mainportontwikkeling Rotterdam, TU Delft en diverse ministeries.
Over Reputation Institute
The Reputation Institute is a private research organization founded by
Prof.Charles Fombrun, Stern School of Business, New York University,
and Prof.Cees van Riel, Rotterdam School of Management, Erasmus
University. The Institute`s mission and core purpose is to build
thought leadership about corporate reputations, their management,
measurement and valuation. It brings together a global network of
academic institutions and leading edge practitioners interested in
advancing knowledge about corporate reputations.
Top 30 beste reputaties 2002 (tussen haakjes de positie in 2001):
1. Heineken (4)
2. Ahold (1)
3. Unilever (3)
4. Microsoft (5)
5. Ikea (-)
6. Sony (2)
7. Siemens (-)
8. KLM (6)
9. Akzo Nobel (8)
10. Philips (16)
11. AEGON (13)
12. Kon. Olie Shell (7)
13. DSM (11)
14. Rabobank (15)
15. Achmea (-)
16. Vodafone (9)
17. ING Groep (12)
18. Blokker (-)
19. MacDonalds (-)
20. Wehkamp (17)
21. ABN AMRO (20)
22. Vendex KBB (19)
23. Fortis (-)
24. Nuon (21)
25. Aldi (-)
26. TPG (24)
27. KPN (27)
28. Laurus (-)
29. NS (30)
30. UPC (29)
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jos Vink jos.vink@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Ze
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten
te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communication en Beleid in de publieke sector.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002