Blauw New Media


Heineken wint Reputation Award


----------- PERSBERICHT ----------------

Heineken wint Reputation Award

Ahold voorbijgestreefd als bedrijf met beste reputatie

Rotterdam, donderdag 31 oktober 2002 Heineken heeft de Reputation Award 2002 gewonnen. De organisatie scoort het beste in de jaarlijkse Reputation Quotient (RQ), een grootschalig onderzoek van Blauw Research dat de reputatie meet van de 30 meest zichtbare organisaties in Nederland. Anthony Ruys, voorzitter van de raad van bestuur van Heineken, ontving de Award gisteravond uit handen van Cees van der Hoeven, topman van Ahold, die vorig jaar de Reputation Award in ontvangst mocht nemen.

Heineken, in 2001 nog op een vierde positie, heeft zich op overtuigende wijze ontwikkeld. Dit jaar haalde Heineken de hoogste score op vijf van de zes onderdelen: financiële performance, producten en diensten, organisatie als werkgever, emotionele aantrekkelijkheid en mens en maatschappij. Op de dimensie visie en leiderschap eindigde het bedrijf op een tweede plaats achter Microsoft.

De top 5 van beste reputaties in Nederland:

RQ top 5 in 2002

1. Heineken

2. Ahold

3. Unilever

4. Microsoft

5. Ikea

Het RQ-onderzoek, dat werd gehouden onder 5.256 respondenten, een afspiegeling van het Nederlandse publiek, geeft aan dat de onderdelen emotionele aantrekkelijkheid en financiële performance aan invloed hebben afgenomen. Daarentegen is visie en leiderschap belangrijker geworden. De positieve ontwikkeling die KPN heeft doorgemaakt (grootste stijging in RQ-score) laat zich mogelijk mede aan de hand hiervan verklaren.

De Reputation Award
De Dutch Reputation Award is een initiatief van Bikker Euro RSCG, Blauw Research BV en het Reputation Institute. De prijs is gebaseerd op een Reputation Quotient onderzoek, waarin naast zakelijke feiten ook de emotionele beleving van een bedrijf meetelt in de eindbeoordeling. Die beoordeling is, in tegenstelling tot andere onderzoeken, het resultaat van de oordelen van alle stakeholders van een onderneming. Daartoe behoren naast beleggers, klanten en potentiële medewerkers bijvoorbeeld ook de mensen die bewust het bedrijf of haar diensten boycotten. De Reputation Quotient van een bedrijf is daardoor een objectieve maatstaf voor de reputatie van een bedrijf.

In de VS waar de Reputation Quotient door het Reputation Institute werd ontwikkeld, is het inmiddels een begeerd toetsingsinstrument voor bedrijven. Doordat het een model is waarmee bedrijven zich onderling kunnen vergelijken, is de RQ een maatstaf voor het bedrijfsleven. Dat heeft eveneens invloed op de beoordeling van bedrijven door financiële analisten. In financiële kring wordt steeds meer uitgekeken naar de RQ-ratings van verschillende bedrijven die dan ook steevast de kolommen halen van gevestigde financiële media.

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. euro. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector

Over Bikker Euro RSCG
Bikker Euro RSCG is een adviesbureau voor corporate communicatie en beleidscommunicatie, dat wordt gerekend tot het topsegment van de Nederlandse communicatiebureaus. In het bedrijfsleven werkt Bikker onder andere voor: DPA Holding, Cebeco Groep, Heerema Groep, Nederlandse Vereniging van Banken, Euretco, Philips, Rabobank, Robeco, Unilever en Wolters Kluwer. In de publieke sector werkt Bikker onder andere voor de gemeente Rotterdam, Belastingdienst, BioPartner, Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), Projectdirectie Mainportontwikkeling Rotterdam, TU Delft en diverse ministeries.

Over Reputation Institute
The Reputation Institute is a private research organization founded by Prof.Charles Fombrun, Stern School of Business, New York University, and Prof.Cees van Riel, Rotterdam School of Management, Erasmus University. The Institute`s mission and core purpose is to build thought leadership about corporate reputations, their management, measurement and valuation. It brings together a global network of academic institutions and leading edge practitioners interested in advancing knowledge about corporate reputations.

Top 30 beste reputaties 2002 (tussen haakjes de positie in 2001):


1. Heineken (4)

2. Ahold (1)

3. Unilever (3)

4. Microsoft (5)

5. Ikea (-)

6. Sony (2)

7. Siemens (-)

8. KLM (6)

9. Akzo Nobel (8)

10. Philips (16)

11. AEGON (13)

12. Kon. Olie Shell (7)

13. DSM (11)

14. Rabobank (15)

15. Achmea (-)

16. Vodafone (9)

17. ING Groep (12)

18. Blokker (-)

19. MacDonalds (-)

20. Wehkamp (17)

21. ABN AMRO (20)

22. Vendex KBB (19)

23. Fortis (-)

24. Nuon (21)

25. Aldi (-)

26. TPG (24)

27. KPN (27)

28. Laurus (-)

29. NS (30)

30. UPC (29)


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jos Vink jos.vink@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002