Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

3-11-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit ????

ARIE MOLENAAR: DE WEKEN VAN ONDERHANDELINGEN VOOR GP-SEIZOEN 2003 KOMEN ER AAN

HARU AOKI 12E - JAKUB SMRZ BREEKT SLEUTELBEEN NA TIK IN LAATSTE METERS

ARNAUD VINCENT LAAT HAAN KRAAIEN MET 1E 125cc WK-TITEL VOOR FRANSEN

De 16e en laatste Grand Prix van dit seizoen op het drukbezochte (120.000 toeschouwers) circuit van Valencia maakte weliswaar duidelijk wie de nieuwe 125cc wereldkampioen is geworden (Arnaud Vincent F), maar laat verder nog een hele hoop vraagtekens achter&? Vraagtekens bij de jammerlijke tik die de Duitser Dirk Heidolf in de allerlaatste bocht uitdeelde aan DeGraaf Grand Prix Team-rijder Jakub Smrz, waardoor de onfortuinlijke Tsjech in zijn allerlaatste meters nog zijn linker sleutelbeen brak. Ook een vraagteken bij de 12e plaats van Haru Aoki, die eigenlijk gehoopt had weer bij de Top 10 te kunnen finishen en talloze vraagtekens rondom de racetoekomst van zowel het Arie Molenaar Racing team als ook die van bijna de helft van het aantal van 75 vaste Grand Prix-coureurs. De weken van onderhandelingen voor GP-seizoen 2003 komen er aan , meldt Arie Molenaar, eigenaar van het enig overgebleven Nederlandse Grand Prix team. We hebben met diverse rijders gesproken, met de IRTA en met Honda. De grootste Japanse motorenfabrikant wil dolgraag met ons team verder, maar alles valt of staat met de financiële invulling van de teambegroting voor volgend jaar. Er is en wordt heel veel gepraat en ook onderhandelt, maar er is op dit moment nog niets concreet. Dat zal zeker nog een maand op zich laten wachten, zo niet langer& , aldus Molenaar, die met Hans Spaan, Martin van Genderen en een tiental goede monteurs in de gelederen met 2 wereldtitels en talrijke klasseringen als beste privé-team en rijder zijn sporen heeft verdiend in de GP-wereld en voor velen een goede en gewilde gesprekspartner is.

Haruchika Aoki kampte net als de laatste races met een onrustige voorkant van zijn Honda. Op dit bochtige stuurcircuit geeft dat veel hinder en verloor ik te veel tijd. Vanaf mijn 16e startplaats kwam ik goed weg en kon ik me lekker naar voren opwerken. Maar omdat ik in sommige bochten af en toe te veel naar buiten uitwaaierde ben ik wel drie keer een paar plaatsen teruggevallen. In de slotfase hielden de Dunlop banden zich perfect en kon ik nog aanzetten om Casey Stoner te pakken. In de allerlaatste ronde, zelfs de allerlaatste doorlopende bocht greep ik mijn kans en zette mijn Honda naast zijn Aprilia. Dat lukte, en die 12e plaats was voor mij. Maar eigenlijk was ik naar Spanje gegaan met de gedachte om mijn 4e Top 10 plaats in de wacht te slepen. Zover kwam het echter niet , aldus Aoki, die met 58 WK-punten op een 14e plaats in de WK-eindstand finishte. Dat had ook een Top 10 eindplaats moeten zijn&! Ik weet het. Het waren mijn eigen fouten. Tijdens de natte races op Suzuka, Le Mans en Portugal heb ik te veel terrein goed willen maken. Ik ging onderuit in mijn specialiteit. Racen in de regen. Ik wilde misschien wel te veel, maar als ik daar punten had gescoord, was ik misschien zelfs wel 9e of 10e in de WK-stand kunnen finishen&!

Voor de jonge Tsjech Jakub Smrz, die de laatste 5 GP s als vervanger voor Jarno Janssen in het DeGraaf team reed, bleef zijn 250cc debuut steken op 1 WK-punt in Rio de Janeiro. Ik ben nog een paar keer heel dicht bij de punten geweest, maar het zat er niet in. Ik weet wel dat ik heel veel geleerd heb van het team en het rijden in de 250cc klasse. Ik wil dolgraag verder in de kwartliter-klasse, maar ook voor mij geldt dat ik de komende periode veel gesprekken met sponsors en teams zal moeten voeren , weet Smrz. Ook zal hij moeten herstellen van een drievoudige breuk van zijn linker sleutelbeen. Na een goed gevecht om de 17e plaats met wederom gerenommeerde mannen als Haslam en Heidolf, leek Kubas op de 17e plaats af te stevenen. Maar Heidolf prikte hem er in die laatste bocht nog tussen, daar waar hij eigenlijk veel te laat in de remmen was gegaan. Hij prakte zijn machine binnendoor terwijl ik al instuurde. Zijn achterwiel; raakte mijn voorwiel en daar lag ik. Geen finish en een pijnlijke schouder. Zo had ik het seizoen niet wille finishen , mompelde Smrz, de pijn verbijtend.

Vincent 125cc wereldkampioen

In de 125cc race maakte de Fransman Arnaud Vincent geen fout, daar waar zijn grote concurrent, regerend 125cc wereldkampioen Manuel Poggiali (RSM-Gilera) zich verremde en bijna naast de baan kwam. Daarmee schakelde Poggiali zichzelf uit. Vincent nam geen onnodige risico s en finishte op 0,1 seconde als 2e achter thuisrijder Pedrosa. De 27-jarige coureur uit Mancy reed 78 x een 125cc GP en was vorig jaar 10e in de WK-eindstand. Nu laat hij de Franse haan koning kraaien, met de allereerste 125cc wereldtitel voor Frankrijk. Vincent won dit jaar 5x een 125cc GP, daar waar Poggiali 4x winst pakte.

In de MotoGP-race deed Jurgen van den Goorbergh, na 2 weken geleden 5e te zijn geworden in Phillip Island, wederom van zich spreken. In een prachtige inhaalrace drukte hij komend vanaf een 15e startplaats zijn Honda als 7e over de finishlijn, waarmee de Bredanaar de best geklasseerde 2-takt coureur in het MotoGP deelnemersveld werd. Voor de race meldde Jurgen nog op een plaats bij de top 12 te scoren, maar de in Monaco woonachtige coureur (32) oversteeg zichzelf wederom. De 9 extra WK-punten deden hem tevens van de 15e naar de 13e plaats opklimmen in de WK-eindstand, dezelfde eindpositie als na wegrace-seizoen 2001. Winnaar werd Alex Barros, die in zijn 4e optreden op de Honda 4-takt zijn 2e winst pakte, vóór Rossi, die dus niet het record van Doohan (12 GP s winnen in 1 seizoen) wist te evenaren. Barros naam wordt in verband gebracht met Yamaha, als teammaat van Carlos Checa onder het sponsorship van het Spaanse sigarettenmerk Fortuna.

Vervolg GP-stoelendans:

In de MotoGP-stoelendans is bekend geworden dat de Spanjaard Sete Gibernau het Suzuki team verruilt voor het team van Honda Gresini. Gibernau verhuist dus mee met de Spaanse sponsor Telefonica die het team met Honda 4-takten waarin ook Daijiro Kato in 2003 zal rijden. Wie Gibernau vervangt in het Suzuki team is nog niet bekend gemaakt, wel weten we dat Jurgen van den Goorbergh onderhandelt om naast Kenny Roberts jr. de 2e man in het team te worden.

De Japanner Tetsuya Harada, voormalig 250cc wereldkampioen, heeft aangekondigd als actieve GP-coureur te stoppen. De 32-jarige Harada reed 144 GP s, wist er 17 te winnen en werd in 1993 250cc wereldkampioen.

Honda-coureur Roberto Rolfo (I) verwisselt van motormerk. De Italiaan die 3e werd in het 250cc WK, komt volgend jaar uit voor Aprilia.

Na een jaar van afwezigheid komt de Aussie Anthony West, die eerder ook voor het DeeCee Team uitkwam, weer terug in de GP s. In 2003 komt hij uit voor het Duitse UGT 3000 team op Aprilia 250cc.

De naam van Marco Melandri, die naast het winnen van de 250cc wereldtitel in Valencia zijn 9e GP-overwinning van dit seizoen behaalde, wordt ook steeds meer genoemd om als MotoGP-coureur op de Aprilia 4-takt te rijden en dus merktrouw kan blijven. Maar ook wordt zijn naam genoemd als 2e rijder naast carlos Checa bij Yamaha, want Barros zal na zijn uitstekende optredens op de Honda 4-takt het Pons team ook trouw kunnen blijven.

Troy Bayliss maakte in Valencia een aantal demonstratie-rondes met de nieuwe Ducati MotoGP-machine, waarmee de Superbike wereldkampioen van 2001 en Loris Capirossi volgend jaar in actie komen. Deze week testen beiden de machines al in Valencia.

Naast Jurgen van den Goorbergh praten ook Garry McCoy en John Hopkins met Suzuki.

Regis Laconi en Garry McCoy testen deze week samen met de Duitser Alex Hoffmann de Kawasaki MotoGP 4-takt, waarmee Aussie Andrew Pitt dit weekeinde 12e werd.

Het zou wel eens tossen kunnen worden voor Yamaha tussen Abe en Nakano wie de MotoGP M1 Yamaha viertakt machine in 2003 ter beschikking krijgt&?

AMA Superbike kampioen Nicky Hayden, die volgend jaar op een 4-takt Honda in de MotoGP actief zal worden (Team ???) keek zijn ogen uit bij zijn eerste bezoek aan het Grand Prix-circus, dat door méér dan 100.000 uitzinnige race-fans werd bezocht.

Lees deze info binnen 5 minuten, want binnen die tijd kan alles wel weer veranderd zijn.

Uitslag 250cc race + WK-eindstand na 16 GP s:


1. Marco Melandri, I, Aprilia 43.57,812 = 147.579 km/uur gem.; 2. Roberto Rolfo, I, Honda op 4,318; 3. Emilio Alzamora, E, Honda op 4,538; 4. Randy De Puniet, F, Aprilia op 18,214; 5. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 21,990; 6. David Checa, E, Aprilia op 22,173; 7. Franco Battaini, I, Aprilia op 26,755; 8. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 26,909; 9. Alex Debon, E, Aprilia op 26,915; 10. Toni Elias, E, Aprilia op 32,380; 11. Sharol Yuzy, Mal, Yamaha op 36,294; 12. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda op 42,879; 13. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 36,294; 14. Jay Vincent, GB, Honda op 44,942; 15. Hector Faubel, E, Aprilia op 47,348. Jakob Smrz, CZ, DeGraaf Honda crashte in de laatste ronde in de strijd om de 17e plaats.

Eindstand 250cc wereldkampioenschap:


1. Melandri, 298; 2. F. Nieto, 241; 3. Rolfo, 219; 4. Elias, 178; 5. Porto, 172; 6. Battaini, 142; 7. Alzamora, 120; 8. Locatelli, 119; 9. De Puniet, 119; 10. Matsudo, 92; 11. Debon, 72; 12. Stoner, 68; 13. Checa, 60; 14. Haru Aoki, 58; 15. Yuzy, 58; 36. Jakub Smrz, 1.

Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-eindstand na 16 GP s:


1. Alex barros, Bra, Honda 47.22,404 = 152,714 km/uur gem.; 2. Valentino Rossi, I, Honda op 0,230; 3. Max Biaggi, I, Yamaha op 15,213; 4. Daijiro Kato, J, Honda op 22,504; 5. Tohru Ukawa, J, Honda op 35,165; 6. Shinya Nakano, J, Yamaha op 50,169; 7. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 1.03,814; 8. Jeremy McWilliams, GB, Proton op 1.05,079; 9. Olivier Jacque, F, Yamaha op 1.08,312; 10. Norick Abe, J, Yamaha op 1.08,312; 11. John Hopkins; 12. Andrew Pitt; 13. Sete Gibernau; 14. Tetsuya Harada.

Eindstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:


1. Rossi, 355; 2. Biaggi, 215; 3. Ukawa, 209; 4. Barros, 204; 5. Checa, 141; 6. Abe, 129; 7. Kato, 117; 8. Capirossi, 109; 9. Roberts, 99; 10. Jacque, 81; 11. Nakano, 68; 12. N. Aoki, 63; 13. Jurgen vd Goorbergh, 60; 14. McWilliams, 59; 15. Hopkins, 58.

Uitslag 125cc race + WK-eindstand na 16 GP s:


1. Daniel Pedrosa, E, Honda 42.13,044 = 142,299 km/uur gem.; 2. Arnaud Vincent (wereldkampioen) F, Aprilia op 0,100; 3. Pablo Nieto, E, Aprilia op 2,704; 4. Alex de Angelis, RSM, Aprilia op 3,069; 5. Steve Jenkner, D, Aprilia op 3,136; 6. Hector Barbera, E, Aprilia op 8,041; 7. Manuel Poggiali, RSM, Gilera op 8,852; 8. Lucio Cecchinello, I, Aprilia op 11,879.

Eindstand 125cc wereldkampioenschap:


1. Arnaud Vincent (F) wereldkampioen, 273; 2. Poggiali, 254; 3. Pedrosa, 243; 4. Cecchinello, 180; 5. Jenkner, 168; 6. P. Nieto, 145; 7. Sanna, 106; 8. Azuma, 101; 9. De Angelis, 87; 10. Borsoi, 82.



Ingezonden persbericht