AutoRai

4-11-2002

Volvo XC90 SUV van het Jaar in Verenigde Staten

De allereerste Sports Utility Vehicle (SUV) van Volvo de XC90 is ruim een maand voordat hij in de Amerikaanse showrooms verschijnt, bekroond met de prestigieuze titel Sports Utility Vehicle of the Year 2003.

Deze award wordt jaarlijks uitgereikt door het autoblad Motor Trend.

Een onderscheiding van wereldfaam, waarmee we geweldig blij zijn. Het is het beste bewijs dat we met deze prachtige nieuwe Volvo onze doelstellingen ook echt hebben verwezenlijkt, aldus Vic Doolan, President en CEO van Volvo Cars of North America.

De redactie van Motor Trend verkoos de winnaar voor 2003 nadat zij de veertien in aanmerking komende voertuigen uitvoerig had getest. Om aan de competitie te kunnen deelnemen moesten de SUVs nieuw of in elk geval substantieel vernieuwd zijn én op 1 januari 2003 op de Amerikaanse markt verkrijgbaar zijn. De Volvo XC90 kende als concurrenten voor deze verkiezing onder meer de Hummer H2, de Ford Expedition, de Lexus GX 470 en de Lincoln Navigator.

Geen enkele kandidaat voldeed zózeer aan onze criteria en doorstond zó goed onze tests als de Volvo XC90, schrijft de redactie van Motor Trend onder leiding van hoofdredacteur Kevin Smith. De XC90 zet meer dan zijn concurrenten nieuwe normen voor dit marktsegment. Motor Trend doelt hiermee onder meer op de rijeigenschappen, de innovatieve veiligheidsvoorzieningen en de flexibiliteit van het interieur, dat ruimte biedt aan maar liefst zeven inzittenden.

Motor Trend is een uitgave met een oplage van 1,27 miljoen exemplaren en een totaal lezersbestand van 7,5 miljoen. Het tijdschrift wordt internationaal erkend als autoriteit en is een van s werelds belangrijkste publicaties in de autobranche.