Gemeente Den Helder

29-10-2002

Waaraan wil de gemeente in 2003 haar geld besteden? Dat staat allemaal in de begroting 2003. In dit huishoudboekje van de gemeente worden de inkomsten en uitgaven tegenover elkaar gezet. Wij, het college van burgemeester en wethouders, stellen in de begroting voor wat wij het komende jaar in Den Helder willen realiseren. Daarbij hebben we natuurlijk steeds gekeken naar hoeveel dat gaat kosten en hoe we dat kunnen betalen. Ook een gemeente kan niet meer geld uitgeven dan er beschikbaar is. De gemeenteraad moet onze voorstellen goedkeuren. Het is dus best mogelijk dat de uiteindelijke begroting er anders uit gaat zien. Dat is afhankelijk van het debat in de raadsvergadering over dit onderwerp, op 4,6 en (eventueel) 7 november.

Op deze begrotingspaginas kunt u globaal lezen wat wij de gemeenteraad zoal voorstellen. Het is niet doenlijk u op deze wijze de hele begroting uit de doeken te doen. Wij beperken ons tot de belangrijkste voorstellen die voor u, de burger, van direct belang zijn. U zult trouwens begrijpen dat een groot deel van de uitgaven van tevoren vaststaat: het vuil moet immers altijd worden opgehaald, de wegen onderhouden, bouwvergunningen afgegeven, kapotte lantaarnpalen gerepareerd en de salarissen van onze medewerkers betaald.

schoon, heel en veilig

De begroting voor 2003 is gebaseerd op het programma Herkenbaar beter, zoals de raad dat bij zijn aantreden heeft vastgesteld. Schoon, heel en veilig zijn de basisprincipes van dit raadsprogramma. Duidelijk mag zijn dat het geld dus vooral wordt besteed aan het beheer en onderhoud van de leefomgeving. Het gaat ons hierbij om zowel uw directe woonomgeving als om de sociaal -culturele aspecten die uw woongenot bepalen.

Graag hadden wij alle wensen van de raad willen uitvoeren. Financieel lukt dat echter niet. Daarvoor hebben we 1,7 miljoen te weinig in kas. Dat wil overigens niet zeggen dat er volgend jaar niets in onze stad gaat gebeuren. Alleen, we zouden graag meer willen, maar dat is helaas niet mogelijk. We hebben dus keuzes moeten maken. Die leggen we in de begroting voor aan de gemeenteraad.

goede dienstverlening

Naast het raadsprogramma zijn er nog twee andere belangrijke gemeentelijke beleidsnotas die bepalend zijn voor de begroting 2003. Het Strategisch plan Den Helder 2015' geeft aan wat we in het jaar 2015 bereikt willen hebben en wat we daarvoor de komende jaren moeten doen. De tweede nota gaat over de gemeentelijke organisatie en geeft richting aan het veranderproces. Dat moet uiteindelijk leiden tot een goede dienstverlening aan u en tot een goed openbaar bestuur.

4, 6 en 7 november

De begrotingsvergadering wordt gehouden op maandag 4, woensdag 6 en - als dat nodig is- donderdag 7 november. De vergadering begint iedere dag om 19.30 uur. Wij nodigen u van harte uit hierbij aanwezig te zijn.

7 november ook gewone raadsvergadering

Donderdag 7 november vergadert de raad (ook) over reguliere onderwerpen. Het kan dus zijn dat op deze avond de raad nog het staartje van het begrotingsdebat voert, om daarna over te gaan naar de gewone agenda. De agenda voor deze vergadering staat gepubliceerd op gewone voorlichtingspagina in deze krant.

Wilt u de vergadering volgen maar bent u niet in de gelegenheid naar het stadhuis te komen? De Lokale Omroep Stichting zendt de bijeenkomsten rechtstreeks via de radio uit (kabel FM89.0 MHZ, ether 105.6 MHZ).

reacties van de fracties

Voordat de raadsleden de begroting in de vergadering van de gemeenteraad bespreken, bespreken ze die eerst met hun eigen fractie (partijleden). Zo bepaalt elke politieke partij haar standpunten over de verschillende van voorstellen. De belangrijkste conclusies zetten zij op papier: dit zijn de zogenoemde algemene beschouwingen. Nog deze week leveren de fracties die reacties in. Tijdens de eerste vergaderavond, maandag 4 november, krijgt iedere fractie tien minuten, de tijd om de hoofdlijnen van hun reactie te schetsen. Na een korte pauze geven wij in eerste termijn antwoord op de mondelinge én schriftelijke bijdrage van de verschillende fracties. Het is praktisch gezien niet mogelijk de hele begroting op één avond te behandelen. Daarom schorst de burgemeester als voorzitter van de raad na deze eerste termijn de vergadering. De vergadering wordt vervolgens voortgezet op woensdag 6 november. Indien nodig gaan we ook op donderdag 7 november door met de begrotingsbehandeling.

inspreken? dat kan!

Ook tijdens de begrotingsvergadering kunt u als burger meepraten over de voorstellen, door spreekrecht aan te vragen. Na de opening van de vergadering mogen aanwezige burgers gezamenlijk maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. Wie van dit spreekrecht gebruik wil maken, moet dit van tevoren wel even melden. Dit doet u ten minste 24 voor de aanvang van de vergadering bij de loco-secretaris, de heer W. van der Paard, telefoonnummer 671458.

hoe kom ik aan een begroting?

U wilt graag in bezit komen van een begroting? Dat kan natuurlijk. De begroting (met aanbiedingsbrief) kost 7,60 en is af te halen bij de balie van het Centraal Informatiepunt in het Stadhuis, Drs. F. Bijlweg 20.

wensen raad en college in een notendop

Bent u geïnteresseerd in de wensen van raad en college voor de komende jaren? Er is een boekje verkrijgbaar waarin zowel het college- als het raadsprogramma uit de doeken wordt gedaan. De titel van het boekje is Den Helder, herkenbaar beter. Ook de indeling en samenstelling van de vijf verschillende raadscommissies staan er in vermeld. U kunt het boekje afhalen bij het Centraal Informatiepunt in de hal van het stadhuis, Drs. F. Bijlweg 20.

splitsing gemeenteraad en college maakt politiek interessanter voor burger

Sinds maart van dit jaar is de Wet dualisering gemeentebestuur ingevoerd. Deze wet bepaalt dat de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders verschillende rollen hebben. Duaal wil in dit geval zeggen dat er sprake is van twee partijen met ieder een eigen verantwoordelijkheid. De gemeenteraad geeft aan welke doelen hij wil bereiken en het college is verantwoordelijk voor de uitvoering. De gemeenteraad controleert vervolgens weer de uitvoering, oftewel het college. Nu het college geen deel meer uitmaakt van de raad is een groter spanningsveld ontstaan tussen college en raad. En dat maakt de politiek interessanter.

en u?

Door de nieuwe wet kan de raad u beter vertegenwoordigen. De raadsleden kunnen nu namelijk de politieke agenda beter sturen. Zij kunnen dus veel beter inspelen op de problemen die er bij hun achterban, de kiezers, leven. De raad zal dan ook een veel nauwer contact met de kiezer zoeken dan voorheen het geval was. En ook voor u is een nieuwe rol weggelegd: het burgerinitiatief. Dit biedt burgers de gelegenheid publieke agendapunten onderdeel van de politieke agenda te maken. Wij hopen dat hiermee de betrokkenheid van de burgers bij de politiek groter wordt.

college en raad krijgen eigen begroting

De begroting die de gemeenteraad dit jaar vaststelt is de laatste in een lange rij. De begroting die de raad voor 2004 moet goedkeuren zal een zogenoemde programmabegroting zijn. In een raadsprogramma geeft de gemeenteraad aan wat hij de komende vier jaar wil bereiken. Elk jaar wordt vervolgens in de programmabegroting aangegeven wat de gemeente doet om deze einddoelen te bereiken. Ook stelt de gemeenteraad in deze begroting geld beschikbaar waarmee het college de plannen moet uitvoeren. Zo wordt het voor de burgers duidelijker wat de opdracht van de gemeenteraad aan het college nu eigenlijk inhoudt. Wij, het college, zijn namelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de gestelde doelen. De raad controleert vervolgens weer of wij de juiste resultaten bereiken.

Dit jaar is een programmabegroting nog niet verplicht. Onze gemeente is echter voortvarend aan de slag gegaan: naast de gewone begroting is er ook een programmabegroting als een soort van proef. Volgend jaar zal de gemeenteraad halverwege het jaar de programmabegroting voor 2004 vaststellen. Op basis van deze gegevens maken wij vervolgens de productbegroting. Met deze begroting plannen wij en de ambtelijke organisatie ons werk. Ook controleren wij op deze manier de uitvoering van het werk. Deze productbegroting is onze verantwoordelijkheid. De raad hoeft die dus niet goed te keuren.

verschil tussen twee begrotingen

De productbegroting die het college volgend jaar aanlevert, is goed te vergelijken met de begroting zoals we die nu kennen. De programmabegroting van de raad heeft echter een heel andere opzet. Er wordt gewerkt op basis van themas. Per thema worden doelen bepaald. De voorgenomen plannen om de doelen te bereiken, bundelen we als programma.

De gemeenteraad laat dus elk jaar aan de hand van de gekozen themas blijken aan welke beleidsterreinen vooral aandacht geschonken gaat worden.

Voor 2003 zijn dat: - stedelijke ontwikkeling - stad binnen de Linie - economische ontwikkeling - stedelijk beheer - veiligheidszorg en handhaving - sociale voorzieningen - maatschappelijk welzijn - onderwijs en kinderopvang - cultuur en sport - bestuur

ook vaststelling jaarschijven

In de vergadering van de raad van 24 april 2002 is het raadsprogramma 2002 -2006 Herkenbaar beter vastgesteld. In dit programma geeft de raad de hoofdlijnen en algemene kaders voor de komende jaren aan. Daarnaast bestaat het programma uit een kaderstelling voor zestien thematische onderwerpen. Daarbij zijn ook de financiën op rij gezet, inclusief het meerjarenperspectief.

Deze afspraken in het raadsprogramma zijn door het college in vier jaarprogrammas verder uitgewerkt. De themas zijn ingedeeld naar het jaar waarin het beslismoment voor besluitvorming plaatsvindt. Het voorstel tot vaststelling van dit in jaarschijven uitgewerkte raadsprogramma wordt behandeld tijdens de begrotingsvergadering.

De onderwerpen/themas van het raadsprogramma zijn: 1.Gemeentelijke organisatie 9.Sport 2.Bestuur 10.Recreatie 3.Communicatie 11. Doelgroepen 4.Veiligheid 12. Welzijn 5.Antillianenproblematiek 13. Woon- en leefomgeving 6.Werkgelegenheid 14. Wijkgericht werken 7.Onderwijs 15. Ruimtelijke ordening 8.Cultuur 16.Volkshuisvesting

uitgaven

In het huishoudboekje van de gemeente staan onze inkomsten en uitgaven op een rijtje. Wij hebben altijd geld in kas. Daarnaast krijgen we geld van het Rijk, de provincie en andere overheden. Ook u, als burger, zorgt voor onze inkomsten door het betalen van de verschillende gemeentelijke belastingen en heffingen. Dat we al die inkomsten nodig hebben om goed voor onze stad en haar inwoners te zorgen, spreekt voor zich. Veel van het gemeentelijk geld gaat op aan jaarlijks terugkerende en vaststaande zaken. We noemen er een paar: onderhoud van wegen en groen, culturele voorzieningen, bijstandsuitkeringen, veiligheid op straat, onderwijs, sport, maatschappelijk werk en salarissen van medewerkers.

Hoewel we financieel niet in een ruime jas zitten, is er toch nog wat geld om in 2003 wat extra te doen. Geld waarmee we zogenoemd nieuw beleid kunnen uitvoeren. Dat geld verdelen we in twee categorieën: 1. uitgaven die alleen in 2003 worden gedaan (dit noemen we incidentele middelen); 2. uitgaven die met ingang van 2003 jaarlijks worden gedaan tot en met 2006 (de zogeheten structurele middelen).

1. incidentele uitgaven

Aan eenmalige uitgaven willen wij in 2003 450.000 extra besteden. Wij stellen de gemeenteraad voor dit bedrag uitgeven aan de onderstaande onderwerpen:

* 170.000 voor Kaap Helder

Kaap Helder is een (inter)nationale kunst- en cultuurmanifestatie die in de maanden juni, juli en augustus plaatsvindt in onze stad. Aanleiding voor deze grootse happening zijn de ontwikkelingen op en met de Oude Rijkswerf Willemsoord. De organisatie is in handen van de stichting Kunst & Cultuur Noord-Holland.

Juist nu er nog allerlei bouwactiviteiten plaatsvinden op de Rijkswerf is het voor het publiek leuk hiervan eens kennis te nemen. Door de culturele manifestatie hier te houden spelen we in op het toekomstige culturele hart van de stad. De happening zal bestaan uit podiumkunsten, beeldende kunsten, vormgeving, film, enzovoort. De Helderse bevolking en instellingen/organisaties worden actief bij het evenement betrokken.

Overigens heeft de gemeenteraad al eerder 68.000 toegekend om het plan te kunnen voorbereiden. Wij vragen nu nog 82.000 om de uitvoering mogelijk te maken. Daarnaast willen we 88.000 reserveren voor een dergelijk evenement in een van de komende jaren.

* 100.000 voor de ontwikkeling van een vastgoedadminstratie. Het gaat om het aanleggen van een systeem waarmee we gemeentelijke bezittingen in kaart kunnen brengen zoals gebouwen, riolering en nutsvoorzieningen. Met een vastgoedadministratie kunnen we deze bezittingen optimaal beheren en het onderhoud inplannen.

* 180.000 nog nader in te vullen

De invulling van dit bedrag wordt tijdens de begrotingsvergadering nader besproken. Wij geven de raad echter wel een overweging mee: zet het bedrag in voor de sport ( 125.000) en voor de verplaatsing van de trailerhelling nabij t Kuitje.

2. structurele uitgaven

Voor extra structurele uitgaven hebben we in 2003 190.000 beschikbaar. Wij stellen voor dat uit te geven aan de volgende onderwerpen:

* 10.000 voor de aanleg van een gescheiden rioolwaterstelsel in een gedeelte van de binnenstad (de reservering voor de jaren 2004 t/m 2006 is echter hoger: 34.000).

* 50.000 als extra handgeld voor de wijkconciërges. Daarboven op komt nóg eens 25.000 extra uit de post Sociale Vernieuwing. Oftewel ons voorstel is de wijkconciërges jaarlijks een handgeld van 120.455 te geven (dit is inclusief het bedrag van 45.455 dat zij tot nu toe ontvingen). Per wijk is er dus ongeveer 30.000 beschikbaar als handgeld voor de wijkconciërges. Dit budget is bedoeld om allerlei kleinschalige problemen snel en goed op te lossen. Komend jaar komen wij bovendien met een notitie die een nieuwe impuls moet geven aan het wijkgericht werken.

* 70.000 voor het aantrekken van een medewerker ten behoeve van de afdeling belast met openbare veiligheid.

* 10.000 voor de afronding van het gedeelte Nieuweweg in het kader van Zomer in de Kop. Wat namelijk nog op zich heeft laten wachten is de reconstructie tussen de rotonde Burg. Ritmeesterweg en het viaduct Ravelijnweg. Dit gedeelte hoort nog bij de opwaardering van de Lange Vliet. Onder de reconstructie vallen zowel het aanpakken van de asfaltrijbaan als de opwaardering van het fietspad. Ook zal een aanpassing van de kruising met de Drs. F. Bijlweg plaatsvinden.

* 25.000 verhoging van het budget voor promotie van het toerisme. Wij stellen voor dit geld te besteden aan de ontwikkeling van een actuele nieuwe folderlijn ter promotie van het toeristisch product Den Helder.

* 25.000 verhoging van de bijdrage aan de reddingsbrigade. Willen wij de dienstverlening van de strandbewaking op een goed niveau houden dan behoeft deze organisatie een upgrading. Daarom stellen wij voor dit bedrag te besteden ten behoeve van de reorganisatie en professionalisering van de Helderse reddingsbrigade.

Orde op zaken in eigen huis gemeente

Wij hebben in de begroting een fiks bedrag ( 896.600) opgenomen voor de afronding van het veranderproces van de gemeentelijke organisatie. Aan deze reorganisatie geven wij de hoogste prioriteit. De gemeenteraad is hiermee al op dinsdag 8 oktober jl. akkoord gegaan. Ruim een jaar nu werken wij aan het voorbereiden van een nieuwe organisatie. De oude organisatie functioneert niet optimaal. Op allerlei gebieden werkte onze gemeente niet goed meer. Zo is bijvoorbeeld sprake van onvoldoende sturing en managementkwaliteiten, een sterk intern gerichte organisatie, een personeelsbeleid dat te weinig is gericht op opleiding, training en begeleiding van medewerkers en het management. De verschillende diensten en afdelingen werken niet voldoende samen en dat leidt weer tot verkokering. Kortom, er schort nogal wat aan onze organisatie. En daarvan merkt u als burger uiteindelijk de negatieve gevolgen. Om het beter te doen, moet het anders.

burger centraal

Het ombuigen van een bestaande organisatie die niet functioneert naar een organisatie die dat wel doet is geen gemakkelijke opgave. Daarom heeft de gemeente ondersteuning ingehuurd bij organisatiebureaus. Sinds een jaar is nu het organisatiebureau Bestuur en Management Consultants (BMC) bezig met het op poten zetten van de nieuwe organisatie. In juni van dit jaar is een nota verschenen die de basis vormt voor de nieuwe organisatie. Uitgangspunt van deze nota is dat de gemeente de burger centraal wil stellen: de gemeente moet een betrouwbare partner zijn die in alle openheid haar zaken voor u regelt. Van groot belang daarbij is dat de gemeente haar burgers serieus neemt en dus vragen op tijd en volledig beantwoordt. Maar ook moeten we proberen u veel meer te betrekken bij belangrijke gemeentelijke beslissingen.

vruchten plukken

De gemeente bestaat echter uit zo'n 650 medewerkers. Al deze medewerkers moeten uiteindelijk de nieuwe organisatie gaan dragen, en ook uitdragen! Het neerzetten van een nieuwe organisatie is dan ook veel meer dan het oplossen van knelpunten en het verschuiven van poppetjes van het ene bureau naar het andere. Naast een structuurverandering moet uiteindelijk ook een cultuurverandering (hoe gaan mensen met elkaar en met klanten om) plaatsvinden. En dat zal nog twee à drie jaar vergen. Zoals het er nu naar uitziet zijn in september 2003 de bouwsteigers voor de nieuwe organisatie afgebroken. Dan gaat de gemeentelijke organisatie aan het werk in de nieuwe structuur. Een structuur waarvan u als burger zeker de vruchten moet gaan plukken!

Forse investering nodig voor Sociale Dienst

Bij de Sociale Dienst van de gemeente Den Helder doen zich al geruime tijd problemen voor. Omdat deze gemeentelijke afdeling op enige afstand staat van de rest van de gemeentelijke organisatie is gekozen voor het opzetten van een apart verbetertraject. Snelheid was namelijk geboden om orde op zaken te krijgen. Onderzoek door een organisatiebureau wees uit dat er geen sprake was van sturing, dat er grote achterstanden waren bij de uitkeringsadministratie maar ook in opleiding van de medewerkers, dat men niet met actuele en betrouwbare (computer)programmas werkt en dat dus de organisatie binnen de kortste keren kon ontsporen. Er was sprake van een zeer ernstige situatie. Ondertussen is een verbeterplan opgesteld, waarin stuk voor stuk met die problemen wordt afgerekend. Hiervoor is in 2003 * 785.000 nodig. De gemeenteraad is op 8 oktober jl. al akkoord gegaan met dit bedrag.


---

Wat betaalt u aan belastingen in 2003

Wij stellen de gemeenteraad voor een aantal tarieven van gemeentelijke heffingen voor 2003 te wijzigen. De belangrijkste betreffen de onroerende-zaakbelasting (+ 5,75 %), de afvalstoffenheffing (+ 5,1 %) en het rioolrecht (+ 10,4 %).

Onroerende-zaakbelasting (OZB)
Wat het nieuwe kabinet straks ook beslist: in ieder geval betaalt u ook in 2003 en 2004 nog gewoon onroerende-zaakbelasting. Iedereen die in het bezit is of gebruik maakt van een onroerende zaak (woning, bedrijf en dergelijke) krijgt in 2003 een aanslag OZB. U betaalt een tarief per * 2.268 van de getaxeerde waarde. Voor de eigenaar van een woning is dit in 2003 * 3,88. Gebruikers (huurders) van een woning betalen * 3,11 per * 2.268. Bent u zowel eigenaar als gebruiker, dan betaalt u volgend jaar aan OZB * 6,99 per * 2.268 van de getaxeerde waarde. Daarnaast krijgt de gebruiker van een woning voor het jaar 2003 weer een tegemoetkoming in de lokale lasten van * 45,38 (Zalmsnip). Voor de eigenaar van een winkel of een bedrijf bedraagt het OZB- tarief * 5,81 per * 2.268. De gebruiker betaalt hier * 4,65 per * 2.268.

Afvalstoffenheffing
U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen en verwerken van het afval. Het verwerken van het afval is duur. Het scheiden van het afval is belangrijk, want hoe meer gescheiden wordt aangeleverd, des te goedkoper zijn de verwerkingskosten. En dit heeft grote invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing.
Onder meer hogere lonen en prijzen maken een stijging van de tarieven noodzakelijk.
Dit betekent dat een éénpersoonshuishouden in 2003 * 183,85 betaalt. Een meerpersoonshuishouden
betaalt * 266,15.

Rioolrecht
Met de inkomsten uit de rioolrechten betalen wij de kosten voor het onderhouden en het vernieuwen van de riolering. Hiervoor is een meerjarenplan vastgesteld. Hierin is ook vastgelegd dat het tarief van het rioolrecht elk jaar stijgt met 5 % en een percentage ter compensatie van loon- en prijsstijgingen. Ons voorstel is om het rioolrecht dit jaar met 10,4% te laten stijgen. Hierin zit een extra stijging van 3,4 %. Met deze extra tariefsverhoging willen we geld vrijmaken voor het gescheiden opvangen van riool- en regenwater in de binnenstad. Daarmee pakken we dan gelijk ook het probleem van de hoge grondwaterstanden in het centrum aan. Het tarief voor het rioolrecht komt met een stijging van 10,4 % op * 106.

Hondenbelasting
Als u in het bezit bent van één of meer honden, ontvangt u een aanslag hondenbelasting. Voor 2002 betaalt u voor de eerste hond * 63,10 en voor elke volgende hond * 85,25.

Overige heffingen
Ook voor de overige gemeentelijke heffingen als leges voor bouwvergunningen (+27,25 %), markt- en havengeldtarieven en lijkbezorgingsrechten (+7,25 %) stellen wij tariefsverhogingen voor. De forensen- en toeristenbelasting mag wat ons betreft stijgen met 16,6 %. Wij willen de dienstverlening aan de bezoekers van onze stad en stranden op een goed niveau houden. En met deze extra inkomsten kan


* 25.000 meer worden besteed aan de reddingsbrigade. Daarnaast willen wij * 25.000 extra toevoegen aan het budget voor toeristische promotie.

Hieronder ziet u wat u het komende jaar aan gemeentelijke heffingen te wachten staat, met een vergelijking naar 2002.
Voor de goede orde merken wij nog op dat de hierbij gebruikte tarieven voor 2003 voorstellen zijn aan de gemeenteraad. Het is dus mogelijk dat de raad anders besluit.

Hoeveel betaalt u ?
In onderstaande overzichten is de waarde van een voorbeeldwoning in de jaren 2002 en 2003 gesteld op * 110.000.

Voorbeeld voor en gezin met een eigen woning
jaar 2003 2002
OZB-eigendom 186,20 176,15
OZB-gebruik 149,25 141,10
rioolrechten 106,-- 96,--
afvalstoffenheffing 266,15 253,25
vermindering lokale lasten (Zalmsnip) -45,38 -45,38
totaal 662,22 621,12
bij betaling in 10 termijnen met automatische incasso 66,22 62,11

Voorbeeld voor een alleenstaande met hond in een huurwoning jaar 2003 2002
OZB-gebruik 149,25 141,10
afvalstoffenheffing 183,85 174,95
hondenbelasting 63,10 58,85
vermindering lokale lasten (Zalmsnip) -45,38 -45,38
totaal 350,82 329,52
bij betaling in 10 termijnen met automatische incasso 35,08 32,95

Kwijtschelding
Hebt u een minimuminkomen en kunt u de OZB, de afvalstoffenheffing en / of de hondenbelasting niet betalen, dan kan de gemeente u wellicht kwijtschelding verlenen. Het Rijk heeft hiervoor richtlijnen opgesteld.
Wilt u hierover meer weten, dan kunt u bellen met de afdeling Financiën, telefoon (0223-) 671376.

Automatische incasso van gemeentelijke heffingen

Ook voor het jaar 2003 ontvangt u in principe één aanslagbiljet voor diverse gemeentelijke heffingen. Dat zijn de OZB, de rioolrechten, de afvalstoffenheffing, de hondenbelasting en de forensenbelasting. (de forensenbelasting is alleen van toepassing voor eigenaren van vakantiebungalows).

U kunt deze gecombineerde aanslag in 10 termijnen betalen. U moet dan wel de gemeente machtigen het bedrag van de aanslag in 10 gedeelten automatisch in achtereenvolgende maanden van uw bank- of postbankrekening te incasseren. Heeft u nog geen machtiging afgegeven, dan ontvangt u bij de aanslag nogmaals een machtigingskaart. Machtigingskaarten zijn ook verkrijgbaar bij het bureau Belastingen, tel. 671 660.


---

---

Stadshart : nieuw stationsgebouw

Wie wil dat niet: een compact en sfeervol centrum waar het gezellig toeven is, waar het bruist en leeft. Wij gaan ervoor! In de komende tijd gebeurt dan ook veel om het stadscentrum kwalitatief op te tuigen. Natuurlijk is in het nabije verleden al het een en ander gerealiseerd: de stadsvloer, de overdekte Kroonpassage, het Stationsvoorplein, het Bernhardplein en het Julianaplein en de Flaneerkade: noem maar op. De herontwikkeling van de Oude Rijkswerf Willemsoord is volop aan de gang, Maar dat is niet genoeg! Willen we een centrum waarbij alle functies op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen, dan moet alles ook in samenhang worden bekeken. Winkel- en uitgaansgebieden moeten met elkaar zijn verbonden. Meer woningen in het centrum zorgen voor een levendiger en veiliger stadshart. De gehele stadshervormingsproblematiek binnen de Linie benaderen we nu als één geheel onder de noemer project Stadshart. Onder het project Stadshart vallen dus ook deelprogrammas als de Oude Rijkswerf Willemsoord, de woon- en leefomgeving van de Van Galenbuurt, het plan dat vorig jaar nog As station-Marsdiep heette en de structuurvisie voor de Stelling van Den Helder. Ook de verhuizing van het stadhuis naar het centrum bekijken we nu in samenhang met alle andere ontwikkelingen in het stadshart.

toekomst

Hoe een en ander uiteindelijk vorm krijgt, ligt nog verborgen in de schoot van de toekomst. De voorwaarden die de basis van het totaalplan vormen, zijn echter duidelijk. Het stadshart moet:
* leefbaar, veilig en gezellig worden;

* aantrekkelijk zijn voor kwalitatief betere winkels en horecagelegenheden;

* plaats bieden aan kunst en cultuur;

* publieke en zakelijke dienstverlening bieden;
* ook ruimte maken voor luxe appartementen en stadswoningen.
Komend jaar verschijnt het Masterplan voor het Stadshart. In het Masterplan staan de ideeën voor de ruimtelijke invulling van het centrum. Maar ook hoe de verschillende functies op elkaar moeten worden afgestemd (wonen, werken, recreëren en winkelen). Daarnaast wordt aangegeven hoe alle aan te pakken onderdelen in de Stad binnen de Linie op elkaar moeten worden afgestemd.

nieuw stationsgebouw
Een van de onderdelen waaraan wij prioriteit geven is nieuwbouw van het stationsgebouw. Het huidige station en het postkantoor moeten wijken voor een fors gebouw met uitstraling, waarin naast de huidige Wizzle en de bloemenshop, ook kantoren en andere winkels zijn te vinden. Ook hiervoor hebben we geld nodig. Wij stellen de gemeenteraad dan ook voor het geld dat al gereserveerd staat voor de nieuwbouw van het stadhuis nu, als voorfinanciering, beschikbaar te stellen voor de ontwikkelingen in het stadshart en de invulling van het stationsvoorplein. De bouw van een nieuw stadhuis maakt ondertussen ook onderdeel uit van het project Stadshart en heeft voorlopig geen prioriteit. Wij gaan ervan uit dat het gereserveerde bedrag (* 13.159.000) weer vrij beschikbaar zal zijn op het moment dat sprake is van nieuwbouw voor het stadhuis.


---

---

Veiligheid goed aanpakken

Veilig wonen in veilige wijken, veilig uitgaan en veilig naar school en naar de sporthal. Dat is wat wij willen: zorgen dat onze burgers veilig over straat kunnen en zich veilig voelen in hun eigen huis. Een goed en modern veiligheidsbeleid is een van de belangrijke taken van de gemeente. De afgelopen jaren hebben we, samen met andere betrokken organisaties, al een aantal veiligheidsproblemen aangepakt. Denk aan de horeca-problematiek in het uitgaanscentrum en de bestrijding van overlast in Nieuw Den Helder. Het toekomstige veiligheidsbeleid moet echter worden uitgebouwd. In 2003 verschijnt hierover een nota. Uitgangspunt zal zijn dat veiligheidsproblemen moeten worden voorkomen.

Veiligheid heeft raakvlakken met heel veel verschillende beleidsterreinen. Zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie. Al die raakvlakken moeten voor wat betreft de veiligheid beter op elkaar worden afgestemd: we noemen dat ook wel een integraal veiligheidsbeleid. En dat is een kerntaak van de gemeente die komend jaar meer inhoud en draagvlak moet krijgen. Wij vinden deze taak zo belangrijk dat wij de gemeenteraad voorstellen hiervoor een extra medewerker aan te stellen voor de komende vier jaar (* 70.000 per jaar).


---

---

Nieuwe ontwikkelingen in Julianadorp

De reconstructie van de Schoolweg gaat bijna beginnen. Komend jaar gaan we aan de slag. In het najaar van 2003 wordt begonnen met de aanleg van de rotonde bij het tuincentrum aan de Schoolweg. Deze rotonde is straks nodig voor een goede verkeersafwikkeling vanaf de verlengde Zuiderhaaks naar de Schoolweg en andersom. Daarna, voorjaar 2004, kan de aanleg van het fietspad aan de zuidkant van de Schoolweg beginnen. Dat zal in het najaar van 2004 klaar zijn.

Afgelopen jaar is ook de mogelijke aanleg van de verlengde Zuiderhaaks in een stroomversnelling geraakt. Onverwachts is nu zicht gekomen op de verwerving van de benodigde gronden. Dat betekent dat de plannen nu verder kunnen worden uitgewerkt. De verlengde Zuiderhaaks verbindt op termijn de Langevliet langs de zuid- en oostkant van het oude dorp met de Schoolweg. Daarmee wordt het kruispunt Veul ontlast. Bewoners van Julianadorp-zuid die naar de stad willen, kunnen dan ook kiezen voor de route verlengde Zuiderhaaks, Schoolweg, Rijksweg. De uiteindelijke aanleg van deze verlengde Zuiderhaaks laat nog wel enige jaren op zich wachten. Dat heeft onder andere te maken met het volgtijdelijk aanleggen van twee rotondes (op aansluiting met Schoolweg en op kruising met Lange Vliet), het inklinken van het grondwerk en de aanlegtijd van de weg zelf. De verwachting is dat de verlengde Zuiderhaaks niet voor 2006 gereed is.

De woningbouw in Julianadorp-zuid is nagenoeg afgerond. Ondertussen bekijken we alweer de mogelijkheden van woningbouw in Julianadorp-oost. Het gaat hier om het gebied tussen het oude dorp en de nieuw aan te leggen Verlengde Zuiderhaaks. In de toekomst stijgt het inwonertal van Julianadorp dan ook nog verder. We bekijken nu wat dat gaat betekenen voor de winkelvoorzieningen in deze wijk. Waarschijnlijk zijn er in de toekomst ook onvoldoende binnen- en buitensportaccommodaties. In 2003 gaan we samen met de Julianadorper sportclubs bekijken wat de mogelijkheden zijn om nieuwe sportaccommodaties te realiseren.

onderhoud sportaccommodaties
Verschillende sportaccommodaties in onze gemeente hebben last van achterstallig onderhoud. Maar ook regelgeving op het gebied van brandveiligheid, legionella en milieuzorg dragen bij aan de problemen waarmee de sportgebouwen te kampen hebben. Het wordt hoog tijd dat we gaan investeren in het heel en veilig maken van deze basisvoorzieningen. Wij stellen de raad een aantal maatregelen voor, om in 2003 deze problemen het hoofd te bieden.

zwembad
Ook de onderhoudstoestand van zwembad De Schots is zorgelijk. Momenteel worden alle mogelijkheden op een rij gezet. Zo is een van de vragen of er uiteindelijk een gloednieuw zwembad moet komen of dat met een renovatie kan worden volstaan. Een andere vraag is of het zwembad misschien samen met andere sportaccommodaties onder een dak moet worden gebracht. Wij denken hierbij aan de sporthal Sportlaan. Ook daar is namelijk sprake van flink achterstallig onderhoud.