Gemeente Ede

Leren Nederlandse taal topprioriteit in het Edese onderwijskansenbeleid

Kinderen die naar groep één van de basisschool gaan moeten de Nederlandse taal beheersen. Alleen dan hebben zij kans op een succesvolle schoolcarrière. Leren van de Nederlandse taal krijgt daarom de hoogste prioriteit in het gemeentelijk Onderwijskansenbeleidsplan Ede (OKE). Peuterspeelzalen kunnen een belangrijke rol spelen om kinderen beter voorbereid naar de basisschool te laten gaan.

De gemeente is verplicht om iedere vier jaar een plan op te stellen waarin zij aangeeft hoe zij kinderen wil helpen die het risico lopen om in het onderwijs achterop te raken. In het verleden heette dit het Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid (GOA). Voor het nieuwste plan heeft de gemeente echter voor een meer positieve naam gekozen, namelijk Onderwijskansen.

De prioriteiten blijven dezelfde. Het leren van de Nederlandse taal blijft absolute topprioriteit houden. Ook ouders worden gestimuleerd om taalcursussen te volgen. De tweede prioriteit is voor- en vroegschoolse educatie. Kinderen uit groepen die achterstanden dreigen op te lopen krijgen op peuterspeelzalen en op de basisschool extra aandacht. Een aantal peuterspeelzalen en scholen werkt daartoe samen. Op de peuterspeelzaal leren de kinderen naast de Nederlandse taal nog veel andere vaardigheden die zij goed kunnen gebruiken op de basisscholen. De basisscholen werken verder met dezelfde aanpak. Deze methode heet de Piramide-methode. De afgelopen 3 jaar hebben 405 kinderen van 3 tot 6 jaar op peuterspeelzalen en op basischolen volgens deze piramide-aanpak gewerkt.

Naast deze speerpunten besteedt het Onderwijskansenplan ook aandacht aan themas als Ondersteuning schoolloopbaan, Voorkomen van voortijdig schoolverlaten en Vergroten sociale competentie. Dit laatste thema op uitdrukkelijk verzoek van de scholen zelf.

De gemeente, scholen en andere instellingen werken samen bij het vergroten van onderwijskansen voor kinderen. Scholen en peuterspeelzalen met meer dan 35% zogenaamde risicoleerlingen kunnen bij de gemeente projecten indienen die betrekking hebben op deze themas.

De (onderwijs)instelling die een subsidie aanvraagt, moet concrete doelen formuleren. Zij geeft aan wat zij precies wil bereiken met de middelen die ze ontvangt. Na afloop van ieder projectjaar worden de resultaten geëvalueerd en het project indien nodig bijgesteld.

Voor het Onderwijskansenbeleid is in de komende periode ruim anderhalf miljoen Euro beschikbaar. Het grootste deel van dit geld wordt door het Rijk aan de gemeente beschikbaar gesteld. De gemeente draagt uit eigen middelen 170.000 bij.