DE NEDERLANDSE WOONBOND

Eerste Kamer bedreigt versterking positie huurder

De Nederlandse Woonbond roept de leden van de Eerste Kamer der Staten Generaal op om in te stemmen met de voorliggende wetsvoorstellen voor aanpassing van de huurwetgeving. Deze voorstellen betekenen namelijk een versterking van de positie van huurders die zelf veranderingen in hun woning willen aanbrengen en bieden huurders bovendien mogelijkheden om huurverlaging af te dwingen als andere huurders van dezelfde verhuurder overlast veroorzaken. Door een lobby vanuit Aedes Vereniging van Woningcorporaties dreigt de Eerste Kamer niet met de huidige wetsvoorstellen akkoord te gaan. Afwijzing van deze wetsvoorstellen staat volgens de Woonbond haaks op de in de regeringsnota 'Mensen, wensen, wonen' aangekondigde verbetering van de positie van huurders en schaadt het vertrouwen van 3,2 miljoen hurende huishoudens.

De Woonbond zou uitermate teleurgesteld zijn als de huidige wetsvoorstellen sneuvelen. De Woonbond beoordeelt de door Aedes geuite bezwaren als overtrokken en vergezocht. Kennelijk gaat elke wettelijke versterking van de rechtspositie van huurders Aedes te ver. De Woonbond is ook verbaasd over de lobby van Aedes, omdat dermate grote bezwaren in het zéér langdurige proces van voorbereiding van deze wetgeving nooit eerder van Aedes zijn vernomen. Ook in het Landelijk Overleg Huurders Verhuurders (LOHV), waar Aedes, IVBN, Vastgoed Belang en de Woonbond dit soort zaken met elkaar bespreken, is zulks niet eerder door Aedes naar voren gebracht.

Zelfaangebrachte veranderingen (ZAV)
Volgens de Woonbond is het van het grootste belang de wetsvoorstellen voor zelfaangebrachte veranderingen, in de nieuwe artikelen 215 en 216, ongewijzigd te handhaven. Dit 'klusrecht' van huurders betekent een fundamentele en zeer gewenste verandering van de rechtspositie van huurders. De wettelijke regeling spoort overigens vrijwel geheel met de voorbeeldregeling die Aedes en de Woonbond enige tijd geleden met elkaar zijn overeengekomen. De regeling heeft zich in de praktijk reeds bewezen; in de sociale huursector bestaan inmiddels goede voorbeelden van afspraken tussen corporaties en huurdersorganisaties over zelfaangebrachte veranderingen. Via de voorgestelde wetgeving komt de regeling ook binnen bereik van 800.000 huurders in de particuliere sector en van de huurders in de sociale huursector die hierover tot nu toe geen afspraken met hun verhuurder hebben gemaakt. De nieuwe regeling komt dus de rechtsgelijkheid en rechtszekerheid van huurders ten goede.

Gebrekenregeling
De wetsvoorstellen in het kader van de gebrekenregeling geven huurders eindelijk een sanctiemogelijkheid om onwillige verhuurders daadwerkelijk te bewegen ernstige gebreken te verhelpen en overlast door andere huurders van dezelfde verhuurder tegen te gaan. De prikkel die verhuurders daartoe krijgen is een huurverlaging tot maximaal 20% van de wettelijk toegestane huur zolang het gebrek of de overlast blijft bestaan. Ook dit aspect van de wetsvoorstellen ligt in de Eerste Kamer dus nu onder vuur.

Tot slot
Vandaag, dinsdag 12 november 2002, behandelt de Eerste Kamer de bedoelde wetsvoorstellen voor de herziening van de huurwetgeving in tweede termijn. De Nederlandse Woonbond heeft gisteren per brief een klemmend beroep gedaan op de leden van de Eerste Kamer om de voorliggende wetsvoorstellen te aanvaarden. In de visie van de Woonbond ligt er een evenwichtig pakket op tafel dat voldoende rekening houdt met de belangen van zowel huurders als verhuurders.

Amsterdam, 12 november 2002, nummer: U02722