Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

12 november 2002


1. Snelheidsremmende maatregelen Jan van Scorelstraat en Stadshouderslaan

Om de verkeersveiligheid in de Jan van Scorelstraat en Stadhouderslaan te verbeteren worden er medio 2003 snelheidsremmende maatregelen uitgevoerd. Het college heeft ingestemd met de ontwerpen voor deze maatregelen. De ontwerpen worden nu vrijgegeven voor inspraak.

Specifiek gaat het om de volgende snelheidsremmende maatregelen:
* In de Stadhouderslaan ter hoogte van nr 21 de aanleg van een sluisje

* In de Jan van Scorelstraat ter hoogte van nr 128 de aanleg van een sluisje

* In de Jan van Scorelstraat bij school bij de Frans Halsstraat een plateau.

* In de Jan van Scorelstraat ter hoogte van de Stadhoudersbrug een sluisje

Deze maatregelen stonden reeds in het wijkverkeersplan Oost.

Halverwege december vindt een inspraakavond plaats. De reacties van bewoners op de voorliggende maatregelen worden voorgelegd aan het college. Daarna wordt het definitieve ontwerp gemaakt dat halverwege 2003 wordt uitgevoerd.


2.
Planvorming voor wijk Vleuterweide (Leidsche Rijn) stap verder

Het college heeft het Voorlopig Ontwerp-Stedenbouwkundig Plan (VO-SP) Deelplan 4 van Vleuterweide vastgesteld. Dit betekent dat het voorlopig ontwerp nu kan worden uitgewerkt tot een definitief ontwerp voor de nieuwe wijk.

Het voorlopig ontwerp heeft in juni ter inzage gelegen, op 5 juni is er een inloopavond over geweest. Ook is er apart overleg gevoerd met de Klankbordgroep Wijk Achter ´t Spoor. De inspraakreacties op het voorlopig ontwerp hebben het college geen aanleiding gegeven voor aanpassingen op het voorlopig ontwerp-stedenbouwkundig plan. Zodoende is het voorlopig ontwerp ongewijzigd vastgesteld en fungeert het als basis voor het nu te maken definitief ontwerp.

De raadscommissie voor het Stationsgevbied, Leidsche Rijn Verkeer en Vervoer wordt geïnformeerd.


3. Huiswerkbeleiding op scholen

Scholen op het gebied van primair en voortgezet onderwijs kunnen vanaf
1 januari 2003 zelf bepalen of zij hun leerlingen huiswerkbegeleiding willen bieden en met welke (migranten)zelforganisaties zij daarvoor in zee willen gaan. In 2002 is het nieuwe Lokaal Achterstandsbeleid vastgesteld. Scholen beschikken nu over de financiële middelen waarmee ze bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding kunnen inkopen. Huiswerkbegeleiding gaat vaak ook gepaard met andere activiteiten op het gebied van cultuurbeleving, participatie en interculturalisatie. Begeleiders en leerlingen komen meestal uit dezelfde culturele achtergrond. Vandaar dat zowel uit de hoek van het onderwijs als het welzijnswerk intensief wordt samengewerkt om het doel, het wegwerken van onderwijsachterstand, te verminderen.

Om scholen te laten kennis maken met de activiteiten rond huiswerkbegeleiding worden (migranten)zelforganisaties uitgenodigd om presentaties te houden in het reguliere overleg tussen de gemeente en de scholen. Het college heeft ingestemd met deze vernieuwde opzet van de uitvoering van huiswerkbegeleiding door migranten zelforganisaties.


4. Onderzoek naar realisatie Azotod als multifunctioneel cultuurhuis
Het college van burgemeester en wethouders wil laten onderzoeken of activiteitencentrum Azotod kan uitgroeien tot een multicultureel cultuurhuis voor de wijken Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn, met daarbinnen ook jongerenwerk voor de eigen wijk Vleuten-De Meern. Bovendien komt er onderzoek naar het beoogde cultuurprogramma voor Azotod en naar de te verwachten exploitatiekosten. Voor de realisering van dit cultuurhuis wil het college een bedrag van EUR 2,190 miljoen reserveren, inclusief EUR 20.000 voor onderzoek, dat moet resulteren in een zogenoemde planidentificatie (opzet voor uit te werken plan).

Planidentificatie is nodig vanwege de ingewikkelde financiële situatie en de sterk veranderende omgeving. Doel is te inventariseren wat de gemeentelijke eisen, wensen en voorwaarden zijn voor de bouwontwikkeling. Het college stelt zich daarmee de vraag of het inhoudelijk en financieel mogelijk is om Azotod in de nieuwe vorm te laten functioneren in haar omgeving. De functie van Azotod is immers van groot belang zowel voor Vleuten-De Meern als voor de inwoners van Leidsche Rijn. Om die reden zullen bewoners, bedrijven en instellingen in de directe omgeving bij de ontwerpfase worden betrokken.

Het college wil het benodigde geld overhevelen uit investeringsbudgetten voor kindercluster De Gagel en De Schakel. De raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid wordt geraadpleegd.


5. Preventief fouilleren in APV

Het college gaat de raad voorstellen om een artikel aan de Algemene Plaatselijke Verordening toe te voegen waardoor preventief fouilleren mogelijk wordt. Door die wijziging krijgt de burgemeester de bevoegdheid om gebieden aan te wijzen waar volgens informatie van de politie de veiligheid in het geding is door illegaal vuurwapenbezit. In een aangewezen gebied kan vervolgens het Openbaar Ministerie de politie opdragen preventief te fouilleren op wapenbezit.

Deze bevoegdheid is mogelijk gemaakt door een recente wijziging van de Gemeentewet en de Wet Wapens en Munitie.

De burgemeester heeft de politie verzocht te inventariseren of en zo ja waar in Utrecht zich een situatie voordoet, die preventief fouilleren rechtvaardigt. De burgemeester zal in het eerste kwartaal van 2003 op basis van het advies van de politie en na overleg met het Openbaar Ministerie een gebied aanwijzen waar preventief op vuurwapenbezit zal worden gefouilleerd.

Het aanwijzen van een veiligheidsrisicogebied geldt voor een bepaalde duur en niet langer dan strikt noodzakelijk is.

Het college is van oordeel dat de mogelijkheid tot preventief fouilleren op vuurwapenbezit een welkome aanvulling is op de handhaving van het verbod op wapenbezit en daarmee voor de veiligheid in de stad.