Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders
12 november 2002
1. Snelheidsremmende maatregelen Jan van Scorelstraat en
Stadshouderslaan
Om de verkeersveiligheid in de Jan van Scorelstraat en Stadhouderslaan
te verbeteren worden er medio 2003 snelheidsremmende maatregelen
uitgevoerd. Het college heeft ingestemd met de ontwerpen voor deze
maatregelen. De ontwerpen worden nu vrijgegeven voor inspraak.
Specifiek gaat het om de volgende snelheidsremmende maatregelen:
* In de Stadhouderslaan ter hoogte van nr 21 de aanleg van een
sluisje
* In de Jan van Scorelstraat ter hoogte van nr 128 de aanleg van een
sluisje
* In de Jan van Scorelstraat bij school bij de Frans Halsstraat een
plateau.
* In de Jan van Scorelstraat ter hoogte van de Stadhoudersbrug een
sluisje
Deze maatregelen stonden reeds in het wijkverkeersplan Oost.
Halverwege december vindt een inspraakavond plaats. De reacties van
bewoners op de voorliggende maatregelen worden voorgelegd aan het
college. Daarna wordt het definitieve ontwerp gemaakt dat halverwege
2003 wordt uitgevoerd.
2.
Planvorming voor wijk Vleuterweide (Leidsche Rijn) stap verder
Het college heeft het Voorlopig Ontwerp-Stedenbouwkundig Plan (VO-SP)
Deelplan 4 van Vleuterweide vastgesteld. Dit betekent dat het
voorlopig ontwerp nu kan worden uitgewerkt tot een definitief ontwerp
voor de nieuwe wijk.
Het voorlopig ontwerp heeft in juni ter inzage gelegen, op 5 juni is
er een inloopavond over geweest. Ook is er apart overleg gevoerd met
de Klankbordgroep Wijk Achter ´t Spoor. De inspraakreacties op het
voorlopig ontwerp hebben het college geen aanleiding gegeven voor
aanpassingen op het voorlopig ontwerp-stedenbouwkundig plan. Zodoende
is het voorlopig ontwerp ongewijzigd vastgesteld en fungeert het als
basis voor het nu te maken definitief ontwerp.
De raadscommissie voor het Stationsgevbied, Leidsche Rijn Verkeer en
Vervoer wordt geïnformeerd.
3. Huiswerkbeleiding op scholen
Scholen op het gebied van primair en voortgezet onderwijs kunnen vanaf
1 januari 2003 zelf bepalen of zij hun leerlingen huiswerkbegeleiding
willen bieden en met welke (migranten)zelforganisaties zij daarvoor in
zee willen gaan. In 2002 is het nieuwe Lokaal Achterstandsbeleid
vastgesteld. Scholen beschikken nu over de financiële middelen waarmee
ze bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding kunnen inkopen.
Huiswerkbegeleiding gaat vaak ook gepaard met andere activiteiten op
het gebied van cultuurbeleving, participatie en interculturalisatie.
Begeleiders en leerlingen komen meestal uit dezelfde culturele
achtergrond. Vandaar dat zowel uit de hoek van het onderwijs als het
welzijnswerk intensief wordt samengewerkt om het doel, het wegwerken
van onderwijsachterstand, te verminderen.
Om scholen te laten kennis maken met de activiteiten rond
huiswerkbegeleiding worden (migranten)zelforganisaties uitgenodigd om
presentaties te houden in het reguliere overleg tussen de gemeente en
de scholen. Het college heeft ingestemd met deze vernieuwde opzet van
de uitvoering van huiswerkbegeleiding door migranten zelforganisaties.
4. Onderzoek naar realisatie Azotod als multifunctioneel cultuurhuis
Het college van burgemeester en wethouders wil laten onderzoeken of
activiteitencentrum Azotod kan uitgroeien tot een multicultureel
cultuurhuis voor de wijken Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn, met
daarbinnen ook jongerenwerk voor de eigen wijk Vleuten-De Meern.
Bovendien komt er onderzoek naar het beoogde cultuurprogramma voor
Azotod en naar de te verwachten exploitatiekosten. Voor de realisering
van dit cultuurhuis wil het college een bedrag van EUR 2,190 miljoen
reserveren, inclusief EUR 20.000 voor onderzoek, dat moet resulteren
in een zogenoemde planidentificatie (opzet voor uit te werken plan).
Planidentificatie is nodig vanwege de ingewikkelde financiële situatie en de sterk veranderende omgeving. Doel is te inventariseren wat de gemeentelijke eisen, wensen en voorwaarden zijn voor de bouwontwikkeling. Het college stelt zich daarmee de vraag of het inhoudelijk en financieel mogelijk is om Azotod in de nieuwe vorm te laten functioneren in haar omgeving. De functie van Azotod is immers van groot belang zowel voor Vleuten-De Meern als voor de inwoners van Leidsche Rijn. Om die reden zullen bewoners, bedrijven en instellingen in de directe omgeving bij de ontwerpfase worden betrokken.
Het college wil het benodigde geld overhevelen uit
investeringsbudgetten voor kindercluster De Gagel en De Schakel. De
raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling en Volksgezondheid wordt
geraadpleegd.
5. Preventief fouilleren in APV
Het college gaat de raad voorstellen om een artikel aan de Algemene
Plaatselijke Verordening toe te voegen waardoor preventief fouilleren
mogelijk wordt. Door die wijziging krijgt de burgemeester de
bevoegdheid om gebieden aan te wijzen waar volgens informatie van de
politie de veiligheid in het geding is door illegaal vuurwapenbezit.
In een aangewezen gebied kan vervolgens het Openbaar Ministerie de
politie opdragen preventief te fouilleren op wapenbezit.
Deze bevoegdheid is mogelijk gemaakt door een recente wijziging van de
Gemeentewet en de Wet Wapens en Munitie.
De burgemeester heeft de politie verzocht te inventariseren of en zo
ja waar in Utrecht zich een situatie voordoet, die preventief
fouilleren rechtvaardigt. De burgemeester zal in het eerste kwartaal
van 2003 op basis van het advies van de politie en na overleg met het
Openbaar Ministerie een gebied aanwijzen waar preventief op
vuurwapenbezit zal worden gefouilleerd.
Het aanwijzen van een veiligheidsrisicogebied geldt voor een bepaalde
duur en niet langer dan strikt noodzakelijk is.
Het college is van oordeel dat de mogelijkheid tot preventief
fouilleren op vuurwapenbezit een welkome aanvulling is op de
handhaving van het verbod op wapenbezit en daarmee voor de veiligheid
in de stad.