AutoRai

12-11-2002

Nieuwe Nissan Micra onderscheidend en doordacht

De nieuwe Micra straalt een bijzonder soort frisheid uit. Hij trekt de aandacht, roept emotie op met zijn aantrekkelijke, eigentijdse uiterlijk en oogt tegelijk robuust.

Door dat innemende uiterlijk onderscheidt hij zich nadrukkelijk van de andere modellen in zijn klasse. Het kenmerkende ontwerp valt verder op door een aantal doordachte elementen. Door de compacte buitenmaten is de Micra zeer wendbaar en makkelijk te parkeren in de stad. Het interieur is daarentegen juist verrassend ruim en comfortabel. De auto zit vol slimme technologie die het gebruiksgemak verhogen. De Micra rijdt bovendien erg fijn met een natuurlijk soort balans dat doordachte autos kenmerkt. Het zit hem in de perfecte mix van een nieuw solide onderstel en een serie energieke, soepele motoren.

Met de nieuwe Micra lonkt Nissan naar mensen die graag persoonlijkheid en zelfvertrouwen uitstralen. Automobilisten die op zoek zijn naar iets waarmee zij zich kunnen onderscheiden van de massa. Slim, apart en vriendelijk zijn daarbij de trefwoorden die van toepassing zijn op de Micra en op zijn bestuurder.

Aanval
Nissan opent met het nieuwe model het volgende hoofdstuk van een successtory. In 1993 is de Micra in Europa als eerste Japanse auto bekroond met de prestigieuze titel Auto van het Jaar. In de afgelopen tien jaar zijn er meer dan 1,3 miljoen Nissans Micra verkocht, waarmee het een van de meest populaire autos in zijn klasse is. Net als het huidige model rolt de nieuwe Micra eveneens van de band in het Engelse Sunderland, de fabriek die tot de meest productieve van Europa behoort. Nissan verwacht rond 160.000 Micras per jaar te verkopen.

Het ontwerp van deze auto oogt vriendelijk en schetst het beeld van ruimte en eenvoud. In het dagelijks gebruik ontpopt hij zich als een doordachte en verfijnde auto, zegt Christopher Reitz, leider van het Europese Nissan Design Center. De vormgeving heeft duidelijk elementen van het vorige model, maar door de brede flanken en de gedrongen gestalte heeft de nieuwe Micra een krachtiger uitstraling.

Boogvormige daklijn
Een team ontwerpers, afkomstig uit Europa en Japan, stond aan de wieg van het nieuwe model. De Micra weerspiegelt een fraaie mix van Japanse en Europese invloeden. Een duidelijk kenmerk in de styling is de boogvormige daklijn, waardoor de Micra meer interieurruimte biedt dan zijn voorganger. Het nieuwe model is 30 mm korter. De ruimtewinst is geboekt doordat de auto breder en hoger is dan de vorige Micra. Verder groeide de wielbasis met 70 mm.

Door het hoge dak zitten passagiers comfortabel rechtop. De bestuurder heeft dankzij de hoge zit en de forse ramen goed zicht op de weg en het verkeer. Het lichte interieur versterkt het gevoel van ruimte. Een korte overhang voor en achter vergemakkelijkt parkeren.

Van voren gezien trekt de vleugelvormige Nissan-grille direct de aandacht. De vorm daarvan sluit aan bij die van de Primera. Verder heeft de Micra opvallend hoog in het front geplaatste koplampen met kenmerkende bobbels. Aan de hand hiervan zijn de afmetingen van de auto vanaf de bestuurderspositie goed in te schatten. Dat komt bijvoorbeeld van pas bij achteruit inparkeren. Aan de achterzijde springen de op juwelen lijkende achterlichtvensters in het oog. De richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen zijn rond. De richtingaanwijzers vóór zijn in de grille opgenomen.

De nieuwe Micra is verstoken van agressieve kenmerken, aldus Reitz. Voor het interieur is uitgegaan van de vorige Micra, waarbij extra aandacht is geschonken aan een uitnodigend karakter, gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit. In al deze opzichten zet de Micra nieuwe standaards in zijn klasse.

Verschuifbare achterbank
Het interieur oogt en voelt aan als dat van een veel grotere auto. De nieuwe Micra heeft een handige, verschuifbare achterbank. In de achterste positie is er een immense beenruimte voor de achterpassagiers. Moet er veel bagage mee, dan is de bagageruimte aanzienlijk te vergroten van 237 liter inhoud naar 371 liter door de bank 20 centimeter voorwaarts te stellen. Beladen gaat makkelijk dankzij een lage tildrempel. De Micra heeft een groot aantal opbergruimten voor kleine spullen. Er zit een bak onder de passagiersstoel met een volume van 12 liter.

Groot genoeg voor een paar sportschoenen of een laptopcomputer. Verder heeft de auto een ruim dashboardkastje, grote portiervakken, fleshouders achterin, vier bekerhouders en zelfs een geheim vak voor een mobiele telefoon.

Intelligent key
Een reeks technische snufjes brengt de Micra extra op smaak. Boven aan de lijst prijkt de intelligent key. Ontgrendelen en starten van de auto kan zonder dat de sleutel uit de broekzak of uit een handtas hoeft te worden gehaald. Het aanraken van een toets op de deurhendel volstaat om de auto van het slot te halen en starten geschiedt met een draai aan een schakelaar aan de stuurkolom.

Verder is de Micra uitgerust met een voorziening, friendly lighting, om de koplampen te laten schijnen, nadat de motor is afgezet en de auto is afgesloten. s Avonds, thuiskomend in het donker, kan deze bijlichtfunctie bijzonder van nut zijn. Al is het maar om het sleutelgat in de voordeur makkelijk te vinden. Na twee minuten doven de koplampen. Mocht de bestuurder per ongeluk een interieurlampje vergeten zijn, dan schakelt dat na een bepaalde tijd automatisch uit dankzij de accu-spaarfunctie.

Met de vanaf het stuurwiel bedienbare audio en een regensensor voor de ruitenwissers onderscheidt de Micra zich evenzeer in zijn klasse. Nog zoiets: de achterruitwisser komt automatisch in actie als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en de wissers vóór aan staan. Verder is de Micra verkrijgbaar met automatische temperatuurregeling. Een filter zuivert de inlaatlucht van stofdeeltjes en stuifmeelpollen.

Nieuwe, vlakke bodemplaat
Onder de fraaie carrosserie gaat een totaal nieuwe bodemplaat schuil. De onderkant van de auto is nagenoeg vlak voor een zo laag mogelijke luchtweerstand. De stalen structuur biedt een hoge mate van weerstand bij een botsing en is daarnaast zo ontworpen dat de kosten bij schadeherstel laag gehouden kunnen worden. Koersvastheid en comfort zijn verzekerd door de aan de subframe bevestigde voorwielophanging en de torsie-as achter met in lengterichting geplaatste draagarmen.

De nieuwe Micra heeft elektrische stuurbekrachtiging. Deze biedt bij parkeren en lage snelheid maximale assistentie. De bekrachtiging neemt geleidelijk af naarmate de snelheid van de auto toeneemt. De auto reageert zodoende kwiek op het stuur in de stad en stuurt stabiel op de snelweg. ABS, remassistent (Brake Assist) en elektronische remkracht -verdeling (EBD) zijn standaard. De Micra is daarmee een van de weinige in zijn klasse die met deze voorziening verkrijgbaar is.

Motoren
De motoren zijn vernieuwd of totaal nieuw. Er is te kiezen uit drie benzinevarianten. Deze behoren stuk voor stuk tot de CR-serie krachtbronnen met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Ze zijn uitgerust met variabele kleptiming. Er is een
1,2-litermotor met 48 kW (65 pk), een 1,2 met een hoger vermogen, 59 kW (80 pk), en de 1,4-litermotor ontwikkelt 65 kW (88 pk).

In april 2003 verschijnt een common-rail turbodieselmotor met een inhoud van 1,5 liter en een vermogen van 48 kW (65 pk). In september volgend jaar volgt een versie van 60 kW (82 pk). Dankzij een intercooler levert deze 1,5-liter-dieselmotor de extra kracht. Deze diesel biedt een hoog maximumkoppel van 185 Nm bij slechts 2000 toeren per minuut.

De Micra heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1,2-liter- en 1,4-liter-benzineversies zijn ook met een viertrapsautomaat leverbaar. Dankzij dichter op elkaar volgende
overbrengingsverhoudingen reageert de Micra feller op het gas dan zijn voorganger. Verder zijn de motoren flink krachtiger. Bij de
1,4-litermotor is bijvoorbeeld een winst van 16 procent geboekt met vermogen en met de trekkracht.

Veiligheid
In passieve veiligheid blinkt de Micra net zo uit als in actieve veiligheid. De uitrusting omvat airbags voorin en zij-airbags in de stoelleuningen. Curtain airbags zijn standaard vanaf de Visia-uitvoering. Op alle zitplaatsen zijn er driepuntsgordels, ook op de middenpositie achterin. De gordels voorin zijn uitgerust met spanners en spankrachtbegrenzers.

Op het vlak van comfort, geluidsdemping en afwerking is de lat duidelijk heel hoog gelegd. Een hydraulisch gedempte motorsteun onderdrukt trillingen. Het subframe vóór dempt bandengeluid. Veel geluiddempend materiaal en een nieuw soort deurrubbers dragen bij aan de rust en het comfort. De nieuwe Micra biedt verder lage gebruikskosten door het gunstige brandstofverbruik en door de lange onderhoudsintervallen (benzine 15.000 of 1 jaar ; diesel 30.000 km of
2 jaar)


Alles bij elkaar genomen rest maar één conclusie: de Micra zet op alle fronten de nieuwe standaard in de compacte klasse.

De nieuwe Micra is leverbaar vanaf 23 januari 2003. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Design Compact van buiten, groot van binnen
Het valt direct op dat de Micra totaal anders van vorm is dan een doorsnee auto. Boogvormige lijnen monden uit in brede flanken. De wielen staan dicht bij de hoeken. De korte overhang voor en achter versterkt de bolle carrosserie. Van voren gezien springen direct de hoog geplaatste, ovaalvormige koplampen in het oog.

Wie goed kijkt, ziet dat de nieuwe Micra is afgeleid van zijn voorganger: het eerste model van een Japans automerk dat de felbegeerde Europese titel Auto van het Jaar in de wacht sleepte. Volgens Shiro Nakamura, Senior Vice President Design bij Nissan, zijn in het uiterlijk veel elementen van de oorspronkelijke Micra bewaard gebleven. De nieuwe Micra heeft de brede schouders en de karaktervolle lijnen van het vorige model, maar wel zo dat de nieuwe toch anders voor de dag komt.

Het ontwerp is het resultaat van een internationale aanpak. De carrosserie is geschetst in Japan, terwijl het interieur uit de Europese Design Studio komt. De Micra is ontwikkeld in het Engelse Cranfield bij Nissan Technical Centre Europe. De productie vindt plaats in de fabriek in het Britse Sunderland.

De styling oogt bedrieglijk eenvoudig. Achter dit aparte uiterlijk huist echter een auto met verrassend veel ruimte en comfort. Want ook al is de nieuwe Micra 30 mm korter dan zijn voorganger, de binnenruimte is beduidend forser door de 70 mm langere wielbasis. De nieuwe Micra is tevens breder en hoger, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Door de hoge zitpositie zitten passagiers meer rechtop en comfortabeler. Dankzij de grote ramen valt er opmerkelijk veel licht in het interieur.

Enkele typische elementen voeden het unieke voorkomen, zoals eivormige koplampen met aan de bovenkant bobbels die, gezien van de bestuurderspositie, de voorkant van de auto keurig markeren. De bobbels op de koplampen zijn een nuttige hulp bij manoeuvreren en parkeren. Tussen de koplampen zit de kenmerkende vleugelvormige Nissan-grille, met als bijzonderheid dat hierin de richtingaanwijzers zijn opgenomen.

Bij de achterlichten bepalen ronde vormen de toon. Achter cirkelvormige vensters zitten bijvoorbeeld de richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen. Deze lampen vormen een leuk contrast met de langwerpig gevormde achterlichten. Een derde remlicht zit in een subtiel gevormde achterspoiler boven de achterruit.

Veelzijdig interieur
Stijlvol en uitnodigend, dat is het interieur. Het is bovendien verrassend veelzijdig. De boogvormen zijn doorgevoerd in de deurpanelen en het dashboard om het ruimtelijke gevoel te versterken. Er is gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen. Een two-tone kleurencombinatie accentueert de indruk van kwaliteit. Bijzonder zijn de ivoorkleurige schakelaars van de climate control en de audio-installatie.

De nieuwe Micra herbergt een aantal slimme oplossingen. Het dashboardkastje is hiervan een prachtig voorbeeld. Dit is geen kale bak, maar hij bestaat uit drie keurige compartimenten. Er zijn houders aangebracht voor een fles, voor pennen, voor parkeerkaarten en voor een pakje papieren zakdoekjes. Verder is een gedeelte gereserveerd voor de gebruiksaanwijzing van de auto en voor andere documenten. Aan de bovenkant bevindt zich een uitschuifbare lade voor het opbergen van mappen (tot A4-formaat) en wegenkaarten. Het dashboardkastje heeft een totale inhoud van 12,8 liter.

Onder in de middenconsole zit een uitklapbare bekerhouder. In geopende positie biedt de bekerhouder tevens toegang tot een vakje dat groot genoeg is om een mobiele telefoon uit het zicht in op te bergen. Bij een aantal versies is er bovendien een opbergruimte onder de passagiersstoel met een inhoud van 12 liter voor bijvoorbeeld een eerstehulpset, een paar sportschoenen of een laptopcomputer. Deze uitneembare bak is te bereiken door de zitting van de passagiersstoel naar voren te klappen.

Verder zijn er talrijke andere plaatsen om spulletjes op te bergen, zoals de portiervakken voorin en achterin of de inklapbare houder voor twee bekers achterin. Ook heeft de Micra voorin bij de voetenruimte van de passagier een onnavolgbaar handige curry-hook. Deze haak is bedoeld om de plastic tas van de afhaalchinees of boodschappentas mee vast te zetten. Alles bij elkaar biedt de Micra meer dan twee keer zoveel opbergruimte als zijn voorganger.

Verschuifbare achterbank
Veel compacte autos hebben maar een beperkte ruimte achterin. En als er wel voldoende ruimte is, dan biedt zon auto bijvoorbeeld genoeg beenruimte voor volwassenen achterin, maar is de kofferbak weer erg klein. Of de kofferbak is juist ruim en de beenruimte achterin is weer beperkt. Bij de Micra is dat anders opgelost. De over een afstand van 20 cm naar achteren of naar voren te verstellen achterbank maakt het mogelijk de ruimte op maat in te delen. Staat de achterbank naar achteren, dan is er royale beenruimte. Voor de bagage resteert dan nog een behoorlijk volume van 237 liter. Met de bank in de voorste positie bedraagt de bagageruimte 371 liter.

Het verstellen van de achterbank (die trouwens ook neerklapbaar is) kan met behulp van een hendel onder de zitting of met een bedieningsmechanisme dat via de achterklep binnen handbereik ligt. De verstelbare achterbank is bovendien reuze handig voor wie een kind in een veiligheidszitje vervoert. Door de achterbank naar voren te schuiven is het kind bovendien dichterbij de bestuurder.

Nissan levert de Micra in drie uitrustingniveaus. De Visia is het instapmodel, bij de Tekna ligt het accent op een sportieve uitrusting en bij de Acenta spelen luxe zaken de hoofdrol.

Technologie in dienst van de mens
Nissan stelt techniek in dienst van de mens. De Micra zit dan ook vol handige, technische snufjes. De intelligente sleutel is nieuw in deze klasse. Hij is speciaal ontworpen voor de Micra. In plaats van een conventionele contactsleutel levert Nissan een kleine zender in de vorm van een sleutelhouder. Binnen een afstand van 80 centimeter signaleert de Micra de zender, ook als deze in een broekzak of in een tas zit. De deuren ontgrendelen vervolgens door een schakelaar op de portiergreep aan te raken.

De zender is op twee manieren in te stellen. In de positie convenience zijn alle portieren te ontgrendelen. In de stand security gaat alleen het bestuurdersportier open. Zo wordt voorkomen dat ongenode personen aan de andere kant in de auto kunnen stappen. Bij een tweede druk op de schakelaar van de deurhendel openen ook de overige deuren. Het programmeren van de zender gaat eenvoudig door de twee knoppen (afstandsfunctie) van de zender gedurende enkele seconden ingedrukt te houden.

De achterklep is voorzien van een elektrisch openingsmechaniek. Na het indrukken van een knop opent de klep automatisch, waarna hij met de minst mogelijke krachtsinspanning is te liften. Met de handen vol boodschappen laat dit handigheidje zich onmiddellijk waarderen.

Het starten van de motor geschiedt met een draaiknop aan de stuurkolom. Mits uiteraard de intelligente sleutel aan boord is. Maar ook ditmaal kan die in de broekzak of in de tas blijven. De zender deactiveert de startonderbreker. Uit veiligheidsoverwegingen dient de bestuurder bij het starten het rempedaal ingedrukt te houden. Eerder komt de startmotor niet in actie.

Voor het afzetten met de motor volstaat het tegen de wijzers van de klok in draaien van de startknop op de stuurkolom. Met een drukknop is vervolgens het stuurslot in te schakelen. Zodra alle deuren dicht zijn, is een aanraking van de toets op de deurgreep voldoende om de auto op slot te zetten. De alarmlichten flitsen kort ter bevestiging.

Bij het ontwikkelen van Intelligent Key zijn alle mogelijke scenarios bekeken om misbruik uit te sluiten en de veiligheid te garanderen. Stel dat de Micra stilstaat voor een rood verkeerslicht en iemand trekt het portier open en steelt de tas waarin de sleutel zit, dan blijft de motor lopen. Een waarschuwingslampje op het dashboard geeft aan dat de sleutel niet langer in de auto aanwezig is. Of stel dat de batterij van de zender leeg is. In dat geval kan een metalen sleutel die in de sleutelhouder zit worden gebruikt om de portieren te ontgrendelen en de motor te starten.

De koplampen van de Micra zijn uitgerust met een bijlichtfunctie, friendly lighting. Als deze functie is ingesteld, blijven de koplampen nog twee minuten branden na het afzetten van de motor en het afsluiten van de auto. Dit kan van pas komen om het pad naar de voordeur te verlichten, s avonds als het donker is. De functie is te activeren door even de grootlichthendel aan te tippen voor het verlaten van de auto.

Een lege accu is nagenoeg uitgesloten, want de Micra heeft een accu-spaarsysteem, Battery Save. Mocht de bestuurder vergeten zijn de verlichting of een lampje uit te doen na het afzetten van de motor, dan schakelt het spaarsysteem de verlichting na enige tijd uit. Voor de interieurverlichting is de tijd van uitschakelen in te stellen van 10 minuten tot twee uur.

Regensensor
De regensensor is ook zon voorziening die doorgaans alleen bij grotere autos is te vinden. Staat de schakelaar in de stand auto, dan activeert de sensor de ruitenwissers zodra er druppels op de ruit vallen. De wissersnelheid wordt automatisch geregeld, van interval tot aan een hoog continu tempo. De Micra heeft ook een automatische achterruitwisser. Deze treedt in werking als de achteruitversnelling wordt gekozen en de wissers op de voorruiten al zijn ingeschakeld.

Airconditioning begint gemeengoed te worden. In de klasse van de Micra zijn er echter weinig modellen met een volledig automatische climate control. De climate control in de Micra heeft een bijzonder eenvoudige bediening met twee ivoorkleurige toetsen op de centrale console. In het dashboard zit een LCD-beeldscherm dat de luchtstromen en de ingestelde temperatuur weergeeft.

In het stuurwiel geplaatste knoppen voor de bediening van de audio-installatie verhogen het bedieningsgemak. Tal van functies liggen letterlijk onder handbereik. De handen hoeven het stuur geen seconde los te laten en de ogen kunnen op de weg en het verkeer gericht blijven. Ook de tripcomputer is vanaf het stuurwiel te bedienen.

Op een kleine display net boven de audio-installatie geeft deze computer informatie weer, zoals datum, tijd en buitentemperatuur. Informatie over de auto is eveneens op het display te vinden, zoals het brandstofverbruik en de te rijden afstand met de in de tank aanwezige brandstof. Verder zijn totale reisafstand, reistijd en gemiddelde snelheid op het display af te lezen. De tripcomputer geeft ook een signaal als het tijd is voor een servicebeurt.

Nissan gaat echter nog een stapje verder, want in het geheugen van deze tripcomputer zijn ook data van belangrijke dagen of verjaardagen te programmeren. De bestuurder krijgt tijdig een herinnering. Sterker nog, hij kan zichzelf laten feliciteren.

Geavanceerd nieuw onderstel gericht op rijplezier In de ontwerpfase is maximaal aandacht geschonken aan een vlotte, lichte besturing en aan wendbaarheid. Daarnaast biedt de Micra veel comfort en heeft hij een opvallend stil interieur. Bodemsectie en wielophanging zijn in nauwe samenwerking met partner Renault ontwikkeld. De lat is zeer hoog gelegd. De Micra beschikt over één van de beste onderstellen in zijn klasse. Door de coöperatie zijn de kosten van ontwikkeling zo laag mogelijk gebleven.

Voor is de wielophanging bevestigd aan een subframe. De ophanging bestaat uit een schokdemper/schroefveer en een draagarm onder. De stabilisatorstang is rechtstreeks verbonden met de veerpoot waardoor hij overhellen in bochten zeer effectief onderdrukt. Het subframe heeft een isolerende functie. In rubber gevatte ophangpunten voorkomen het doorgeven van trillingen en geluid aan de carrosserie. Door de wrijving in de veerpoten zo laag mogelijk te houden, reageert de vering vlot op oneffenheden wat het comfort ten goede komt.

Achter heeft de Micra een nieuwe ophanging met een torsie-as, in de lengterichting geplaatste wieldraagarmen en van elkaar gescheiden schokdempers en schroefveren. Net als in de ophanging voor is er bij de ophanging achter sprake van minimale wrijving. Dat is onder meer bereikt door de uitgekiende positie van de schokdempers. Een passief sturend effect van de achterwielen is bereikt door de montagebussen voor de wieldraagarmen in een horizontale positie te zetten.

Door de veren en de schokdempers van elkaar te scheiden, zijn de wielkasten zeer compact. Samen met de lage vloer 432 mm gemeten vanaf het wegdek, wat het laagste is in deze klasse levert dat een maximum aan bruikbare ruimte in de kofferbak op.

De interieurafmetingen tonen aan dat de Nissan Micra binnen de compacte carrosserie een maximum aan ruimte biedt. Dat komt door de lange wielbasis van 2430 mm (was 2360 mm). Nog een voordeel zijn de korte overhang voor en achter. Ten opzichte van het vorige model is deze voor met 28 mm verminderd en achter met 50 mm. De auto is daardoor uiterst wendbaar. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de krappe draaicirkel van slechts 9,2 meter.

Wegligging
De Micra mag dan compact zijn, hij rijdt als een grote auto. Hij is door zijn afmetingen handig voor gebruik in de stad en hij valt op door zijn hoge koersvastheid op de snelweg. De stand van de voorwielen (grote naspoorhoek) garandeert een goede rechtuitstabiliteit. De grote en brede banden bieden flink grip. De benzineversies zijn uitgerust met 14-inch wielen met bandenmaat 165/70 (Visia) of15-inch wielen met de bandenmaat 175/60 (Tekna, Acenta). Onder de dieselversies zijn 15-inch wielen in de maat 175/65 geplaatst.

Nieuw bij de Micra is een snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging, die zeer scherp reageert doordat het systeem elke honderdste kilometer de snelheidsverandering meet en de stuurbekrachtiging daarop traploos aanpast. Bij het parkeren en bij het rijden met lage snelheden is de assistentie maximaal, waardoor de auto dan licht stuurt. Naarmate de snelheid toeneemt, vermindert de bekrachtiging zodat de bestuurder via het stuurwiel de weg goed voelt. Dat draagt bij aan een stabiel rijgedrag.

De elektromotor van de stuurbekrachtiging is gemonteerd in de stuurkolom. Er is dus een minimum aan bewegende delen en wrijving ten opzichte van een conventioneel hydraulische bekrachtiging. Verder is de slijtage minder en dat bespaart op de lange duur onderhoudskosten. De elektromotor vergt nauwelijks energie van de motor, wat ten gunste komt aan het brandstofverbruik.

ABS, EBD en Brake Assist
Elke Micra is standaard uitgerust met ABS, Brake Assist en elektronische remkrachtverdeling (EBD). De Brake Assist (remassistent) grijpt in bij een noodstop. Het systeem herkent die aan de abrupte manier waarmee de bestuurder het rempedaal intrapt. Vervolgens zorgt het systeem ervoor dat de maximale remkracht wordt bereikt, ongeacht de kracht waarmee op het pedaal wordt gedrukt. Hierbij maakt Brake Assist gebruik van EBD om continu de remdruk tussen voor- en achteras optimaal in balans te houden. De remweg van de Micra behoort tot de kortste in zijn klasse.

Soepele motoren en verfijnde aandrijving
De Micra rijdt zo fijn doordat onderstel, motoren en aandrijflijn nauwgezet op elkaar zijn afgestemd. Direct bij de marktintroductie zijn er drie benzinemotoren beschikbaar. In april 2003 volgt een common-rail turbodiesel en hiervan verschijnt in september volgend jaar nog een extra krachtige variant.

De benzinekrachtbronnen behoren tot de CR-generatie van Nissan. De
1,2-litermotor is verkrijgbaar met een vermogen van 48 kW/65 pk en met een hoger vermogen van 59 kW/80 pk. De 1,4-litermotor biedt 65 kW/88 pk. Alle krachtbronnen hebben variabele kleptiming en een elektronisch geregelde gasbediening. Ten opzichte van de vorige generatie krachtbronnen is duidelijk te merken dat geluid en trillingen naar een heel laag niveau zijn gebracht. Nissan heeft dan ook talrijke nieuwe onderdelen gebruikt, bijvoorbeeld lichtere zuigers, die de inwendige weerstand en dus het brandstofverbruik verminderen.

Variabele kleptiming
De variabele kleptiming levert een goede respons op het gaspedaal op. De motor reageert heerlijk soepel en dat verhoogt het rijplezier. De uitlaatgassen zijn ook schoner, waardoor de emissie van de 1,2- en de
1,4-litermotoren voldoet aan de toekomstige Euro IV-eisen. De soepele reactie op het gas komt tevens voor rekening van de elektronische gasbediening, de zogenoemde drive by wire.

Een gering motorgeluid is mede bereikt door een nieuw ontwikkelde kettingaandrijving voor de nokkenassen. Deze constructie garandeert een grote duurzaamheid. Verder is winst geboekt in trekkracht door een inlaatspruitstuk met lange aanzuigbuizen.


1,2-liter-benzinemotor
Nissan verwacht dat de 1,2-literversie van de Micra het grootste aandeel in de verkopen krijgt dankzij de uitstekende balans tussen prestaties en een laag brandstofverbruik. De krachtbron van deze Micra heeft een inhoud van 1240 cm3. Hij levert een vermogen van 59 kW/80 pk bij 5200 toeren per minuut en heeft een maximumkoppel van 110 Nm bij 3600 toeren per minuut. De topsnelheid bedraagt 167 km/uur en de acceleratie van 0-100 km/uur verloopt in 14,3 seconden. Het gemiddeld brandstofverbruik is 5,9 liter/ 100 km. De CO2-emissie zit op 143 g/km.

De minder krachtige versie van de1,2-literkrachtbron levert een vermogen van 48 kW/65 pk bij 5200 toeren per minuut en heeft een maximumkoppel van 110 Nm bij 3600 toeren per minuut.. Daarmee haalt de Micra een topsnelheid van 154 km/uur. Hij accelereert in 16,3 seconden van 0-100 km/uur. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 5,9 liter/100 km met een CO2-uitstoot van 143 g/km.


1,4-liter-benzinemotor
De meest krachtige motorvariant van de Micra heeft een inhoud van 1386 cm3. Het maximale vermogen van 65 kW/88 pk en het royale koppel van 128 Nm bij 3200 toeren per minuut zorgen voor prima prestaties. De topsnelheid bedraagt 172 km/uur en de acceleratie van 0-100 km/uur gebeurt in slechts 11,4 seconden. Dat gaat gepaard met een gunstige brandstofinname van 6,3 liter/100 km. De uitstoot van CO2 bedraagt 154 g/km. Samen met het lagere brandstofverbruik en de grotere tankinhoud van 46 liter (was 42 liter) legt de nieuwe Micra meer kilometers af met een volle tank dan zijn voorganger.


1,5-liter-dieselmotor
Met twee versies van de common-rail dieselmotor ieder met een inhoud van 1,5 liter, stapt de Micra doeltreffend in de sterk groeiende Europese dieselmarkt. De dCi-krachtbron levert 48 kW/65 pk of 60 kW/82 pk. Beide versies stammen van partner Renault en zijn uitgerust met moderne directe brandstofinspuiting en een turbo. De krachtige variant heeft daarbij een intercooler.

De dieselmotor blinkt uit door souplesse, door zijn stille loop en door het lage verbruik. Ten opzichte van de 1,2-liter-benzinemotor (laag vermogen) levert de minst krachtige 1.5 dCi weliswaar hetzelfde vermogen, de trekkracht van 160 Nm bij slechts 2000 toeren per minuut zorgt ervoor dat deze diesel aanvoelt als de 1,4-liter-benzineversie. Iets wat nog beter uit de verf komt bij de 1.5 dCi van 60 kW/82 pk met een maximumkoppel van maar liefst 185 Nm.

Versnellingsbakken
De Micra heeft nog meer componenten die het resultaat zijn van de alliantie met Renault. Dat betreft de handgeschakelde vijfversnellingsbak. De bediening via kabels verloopt direct en kort. Enkele aanpassingen in de overbrengingsverhoudingen garanderen dat de trekkracht van de Micra-motoren prima is te benutten.

Verder is er als optie een elektronisch geregelde automatische transmissie met een verder ontwikkelde lock-upfunctie om de schakelsouplesse te verhogen en het brandstofverbruik naar een zo laag mogelijk niveau te brengen.

Veilig tot in detail
De Micra heeft een bijzonder veilige en sterke carrosserie. De constructie is uit en te na beproefd aan de hand van met de computer gesimuleerde crashes en een hele serie botsproeven. Het compartiment voor de passagiers is verstevigd met staal dat een hoge weerstand tegen vervorming biedt. Kreukelzones voor en achter zijn ontworpen om het leeuwendeel van de botskrachten op te vangen.

Een solide stalen geraamte beschermt de inzittenden bij een aanrijding van opzij. Het bestaat uit versterkte balken die als één geheel veerkrachtig de kracht van een botsing verwerken. Dwarsverbindingen in de bodemplaat, de dorpels, de deurstijlen en de balken in het dak maken deel uit van deze beschermende cocon. In het interieur zijn constructies en materialen toegepast die de kans op letsel minimaliseren.

Airbags
De Micra heeft twee airbags voorin en zij-airbags in de rugleuningen van de voorstoelen. Verder zijn in de dakrand curtain airbags aangebracht die doorlopen tot aan de achterste dakstijl. Deze curtain airbags zorgen ervoor dat de hoofden van inzittenden voorin en achterin extra bescherming krijgen in geval van een aanrijding van opzij. De gordels zijn voorzien van spanners en spankrachtbegrenzers. Achterin zijn alle drie de zitplaatsen voorzien van driepuntsgordels. De gordel van de middelste zitplek is geïntegreerd in de achterbank. ISOfix-bevestigingsankers voor een kinderzitje zijn achterin aanwezig.

In actieve veiligheid kan de Micra zich meten met de top in zijn klasse. ABS, Brake Assist (remassistent) en elektronische remkrachtverdeling (EBD) zijn standaard in de uitrusting. Micra en zijn markt
De Micra heeft een trouwe groep kopers vergaard. Nissan mikt met het nieuwe model nadrukkelijk op gebruikers in de leeftijd van 26 tot en met 35 jaar. Met dit oogmerk dat de auto vooral in de smaak zal vallen bij alleenstaanden en dat de Micra in een aantal gevallen deel uitmaakt van een huishouden met meerdere autos.

Het slimme design, dat verrassend veel ruimte oplevert, trekt zonder meer de aandacht van automobilisten die doorgaans kijken naar een klasse grotere modellen. Ook de talrijke innovatieve ideeën en de slimme technologie oefenen aantrekkingskracht uit op deze groep. De Micra biedt dan ook de perfecte balans tussen emotie en functionaliteit, aangevuld met Nissan-waarden als betrouwbaarheid en kwaliteit in afwerking.

CUPID
Om de voorkeuren en de wensen van potentiële kopers goed te leren kennen heeft Nissan gebruikgemaakt van zijn CUPID-programma. Dit heeft niets te maken met de gelijknamige Romeinse god van de liefde. Het is een afkorting van Customer Understanding for Process In Design. Met andere woorden: hoe gebruikt de toekomstige koper zijn Micra.

Gedurende een periode van ruim zes maanden zijn rijders van Nissans Micra en van andere modellen uit de compacte klasse bestudeerd en ondervraagd. Teams hebben gepost bij supermarkten en bij parkeerplaatsen van luchthavens om te zien hoe mensen bagage inladen. Al gauw bleek dat een lage tildrempel heel belangrijk is en dat een verschuifbare achterbank een groot voordeel oplevert.

De ontwerpers van de Micra zijn ook in de weer geweest met een groot aantal verschillende kinderbuggys om er zeker van te zijn dat die moeiteloos in de bagageruimte van de auto zijn op te bergen. Hierbij is de hulp ingeschakeld van een Britse ouderorganisatie (National Childbirth Trust), dezelfde die destijds ook is benaderd voor de ontwikkeling van de Almera Tino.

Gebruikersonderzoek
Tijdens het gebruikersonderzoek bleek dat er grote behoefte bestaat aan plekjes waar spullen uit het zicht zijn op te bergen. Daarom is bijvoorbeeld gekozen voor een hoedenplank die meegroeit met de bagageruimte als de achterbank voorwaarts wordt geschoven. Ook het opbergvak onder de passagiersstoel voorin en het geheime vakje onder in de middenconsole zijn het resultaat van de uitkomst van het gebruikersonderzoek.

Van standaardmaat flesjes en blikjes is al lang geen sprake meer. Dus heeft de Micra beker- en fleshouders waarin alles past met afmetingen van een klein plastic espressobekertje tot een fles met een inhoud van
1,5 liter.


De nieuwe 16-kleppenmotor met een inhoud van 1,2 liter is evenzeer een antwoord op voorkeuren van potentiële kopers. In die zin dat mensen een pittige, compacte auto verlangen, die tegelijk spaarzaam is met brandstof.

Testprocedure
De eerste nieuwe Nissans Micra zijn aan een zeer zwaar testprogramma onderworpen. Enkele honderdduizenden kilometers zijn afgelegd om de duurzaamheid en de kwaliteit te beproeven. Daarbij heeft Nissan niet puur getest in onherbergzame oorden als hete woestijnen en bitterkoude poolgebieden. Er is ook een Micra ingezet in de nauwe straten en de verkeerschaos van het Italiaanse Genua om de wendbaarheid fijn te slijpen en er zeker van te zijn dat motor en aandrijflijn opgewassen zijn tegen constant rijden in de eerste en de tweede versnelling. Ook zijn testen afgewerkt in Londen en in Brussel, evenals op de Duitse Autobahn en op buitenwegen in Frankrijk, Italië, Duitsland en Groot-Brittannië.

Om de ruis tussen ontwerper en gebruiker uit te vlakken, is de Micra tot slot min of meer in het wild losgelaten. Een aantal exemplaren uit de voorproductie is aan potentiële klanten beschikbaar gesteld, onder anderen aan rijschoolhouders en wijkverpleegkundigen. Hun commentaar is gebruikt voor de finishing touch.