Gemeente Eindhoven

Persbericht: 12 november 2002, no. 204

Gemeenteraad stelt tarieven voor komend jaar vast

Parkeergarages aantrekkelijker voor lang parkeren

Parkeren in Eindhoven wordt weliswaar duurder, maar er komen extra mogelijkheden om tegen gereduceerd tarief de hele dag de auto te stallen. Verder gelden in parkeergarages dezelfde tarieven voor kort parkeren als in de buitenlucht en zijn ze voor lang parkeren goedkoper. Zo worden de parkeergarages voor langparkeerders aantrekkelijker. In totaal blijft parkeren in Eindhoven zeer betaalbaar als je het vergelijkt met de tarieven van andere grote steden in Brabant. Ook de tarieven voor het stallen van fietsen en brommers gaan omhoog.

Dat is de voornaamste lijn in het gemeentelijk tarievenbeleid voor parkeren in de komende drie jaren. De tarieven voor 2002 werden gisteren door de gemeenteraad van Eindhoven op hoofdlijnen vastgesteld, het door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurde beleid komt volgende maand in de raad. Voorop staat dat goede parkeervoorzieningen belangrijk zijn voor de verdere ontwikkeling van de stad. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid maar ook aan de leefbaarheid: een goede spreiding van parkeren maakt de verkeersstroom niet onnodig groot. Eindhoven bevindt zich daarbij in de gunstige positie dat er op dit moment geen structureel tekort aan parkeerplaatsen is.

Twee standaardtarieven
Het nieuwe tarievenbeleid onderscheidt twee standaardtarieven: een hoog tarief van 0,20 per 8 minuten en een laag tarief van 0,20 per 12 minuten. Deze standaardtarieven gelden zowel voor parkeerterreinen in de binnenstad als voor de parkeergarages. Het hoge tarief geldt voor terreinen en parkeergarages die in het winkelcentrum liggen, het lage tarief voor parkeerplaatsen die meer aan de rand van dat centrum* liggen.
Voor de parkeergarages worden deze tarieven zo toegepast dat kort parkeren duurder uitvalt dan lang parkeren: de eerste vijf uur betaalt men het hoge tarief ( 0,20 per 8 minuten), de tweede vijf uur het lage tarief ( 0,20 per 12 minuten).
Na tien uur heeft men het maximum dagtarief van 12,50 betaald. Zo worden de tarieven conform de reguliere prijsstijging 6 procent duurder voor de kortparkeerders. Ook het maximum dagtarief gaat omhoog, maar parkeerders die een gewone werk- of winkeldag in een garage staan (tussen de 6 en de 8 uur) zijn een fractie goedkoper uit. Op parkeerterreinen die bestemd zijn voor lang parkeren geldt voor het dagtarief de prijs van 3 uur parkeren, afhankelijk van het geldend hoge of lage standaardtarief wordt dat 4,50 of 3,00.

Maximum parkeerduur
Op parkeerterreinen ( en de parkeerplaatsen langs wegen) in het centrum zal overigens vaak een maximum parkeerduur van 1 of 2 uur gaan gelden. Daarmee wordt de doorstroming op deze terreinen bevorderd, en zullen langparkeerders eerder kiezen voor een parkeergarage. De tijden dat men moet betalen voor het parkeren in het centrum worden zoveel mogelijk gelijk getrokken, datzelfde geldt voor de openingstijden van parkeergarages. Ook daarmee wil het Parkeerbedrijf van de gemeente zoveel mogelijk duidelijkheid voor de klant scheppen. De twee standaardtarieven worden volgens het voorstel van het college van burgemeester en wethouders in 2004 aangepast: het hoge tarief wordt dan 0.50 per 20 minuten, het lage tarief 0.50 per 30 minuten. Door het verlengen van de tijdseenheden wordt onder meer het gebruik van kleinere munten tegen gegaan.
In 2005 wordt alleen voor de gunstig gelegen parkeerterreinen en parkeergarages het tarief verhoogd tot 0.50 per 15 minuten. Ook dan blijven de parkeertarieven in Eindhoven nog ruimschoots in de pas lopen met de ontwikkelingen in andere steden. Overigens zal in 2003 een nieuwe parkeergarage in gebruik worden genomen. Onder het Kennedy Business Center komen er naar verwachting eind maart 360 parkeer-plaatsen voor het publiek bij.

Fietsenstalling
De bewaakte fietsenstallingen in Eindhoven kosten meer dan ze opbrengen. Een kostendekkend tarief zou zo hoog worden dat daarmee de functie van de stalling in het gedrang zou komen. Wel wordt voor de komende jaren een meer marktconform tarief ingevoerd dat bijvoorbeeld wat dichter ligt bij de tarieven zoals die voor de bewaakte fietsenstallingen van de NS gelden. Voor fietsen gaat het tarief in 2003 naar 0,70 per dag. Als avondtarief geldt 1,40. Voor brommers betaalt men overdag 1,10 en savonds 2,20.


* Met centrum wordt hier het gebied bedoeld dat wordt omgeven door Fellenoord / Dorgelolaan in het noorden, Vonderweg /Mauritsstraat / Edenstraat in het westen en De Dommel in het zuiden en oosten.