* Besluiten B&W
+ 5 november 2002
... B & W-nieuws week 45
Bestuursdienst
Het college van B&W heeft kennis genomen van het omnibusrapport
2002. Het doel van dit onderzoek is om de inwoners van
Haarlemmermeer beter te leren kennen. Het onderzoek is dit jaar in
tegenstelling tot voorgaande jaren niet alleen uitgevoerd op
kernniveau, maar ook op wijk niveau. De leefstijlen en het meten op
wijkniveau stellen bestuurders en beleidsmakers in staat om
gerichter te sturen op basis van resultaten. Het omnibusonderzoek
bestaat uit zes rapporten: een basisrapport en vijf deelrapporten.
Het basisrapport bevat onder andere een algemene inleiding, een
vergelijking tussen Haarlemmermeer en de rest van Nederland in
leefstijlen en een samenvatting van de vijf deelrapporten. Deze
vijf deelrapporten zijn:
De inwoner: nieuwsgierig en betrokken?, waarin mediagebruik en
participatie centraal staan.
Thuis in de buurt, waarin de tevredenheid over de eigen woning en
over de buurt worden uitgediept door onder andere te kijken naar de
verhuisgeneigdheid en de sfeer, de inrichting en het onderhoud van
de buurt.
Uit en actief, waarin (sociaal-culturele) voorzieningen en
volwasseneneducatie centraal staan.
De polder doorkruist, dat de thema's mobiliteit, autodichtheid en
ruimtelijke oriëntatie belicht.
Balanceren tussen stad en platteland, dat handelt over de mening
van inwoners over de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in
Haarlemmermeer.
In totaal hebben 3071 inwoners hun mening gegeven over bovenstaande
onderwerpen, hetgeen neerkomt op een respons van 68%.
Uit het onderzoek blijkt dat de hoofdlijnen van de
onderzoeksuitkomsten de ambities uit het bestuursprogramma
2002-2006 ondersteunen. Het Omnibusonderzoek is in de ogen van de
gemeente een belangrijke informatiebron voor verdere concretisering
van het bestuursprogramma.
Het college stelt het presidium voor het B&W besluit voor overleg
te agenderen voor de volgende raadscommissies: ABM, Openbare werken
en Milieu, Ruimte, economie, grondbedrijf en luchthaven, Welzijn,
Onderwijs en Cultuur en Wonen en Verkeer.
Het college van B&W heeft ingestemd met het voorstel
bestemmingreserve raadsinitiatieven voor wijken en kernen. In
november 2001 heeft de raad besloten tot de besteding van ¤
4.500.000,- in het kader van de bestemmingsreserve voor wijken en
kernen. De looptijd van het fonds is vastgesteld op 4 jaar. In
januari 2006 houdt het fonds op te bestaan.
Tot 1 mei 2002 hebben burgers, verenigingen en bedrijven de
mogelijkheid gehad om voorstellen in te dienen. Dit heeft
geresulteerd in 147 voorstellen.
Voor de selectie is een bestuurlijke werkgroep samengesteld. De
werkgroep heeft geconstateerd dat er voor vier thema's een groot
aantal voorstellen zijn ingediend:
* het opknappen van speelplekken
* het onderhoud van de openbare ruimte
* het beleid met betrekking tot hondenpoep
* het onderhoud van dorpshuizen en wijkcentra
Het college heeft de volgende onderverdeling in de voorstellen
aangebracht:
a. direct de honoreren voorstellen 33
b. direct af te wijzen voorstellen 21
c. voorstellen die nader onderzoek behoeven 19
d. voorstellen regulier beleid met een extra impuls 32
e. voorstellen voor regulier beleid 42
De categorieën a en b zijn zo goed als afgerond. Voor de
categorieën d en e is de inventarisatie grotendeels afgerond.
Categorie c, de nader onderzoek voorstellen, blijken in veel
gevallen zeer groots en complex en behoeven diepgaander onderzoek
waaraan kosten zijn verbonden. Het college stelt het presidium voor
de rapportage ter advisering aan de gemeenteraad te agenderen voor
de vergadering van de raadscommissie Algemene Bestuurszaken en
Middelen op 13 november 2002 en ter besluitvorming voor de
vergadering van de gemeenteraad op 21 november 2002.
Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om door middel van
een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.), de
burgemeester de bevoegdheid te verlenen veiligheidsrisicogebieden
aan te wijzen. De burgemeester kan alleen een
veiligheidsrisicogebied aanwijzen indien er in het betreffende
gebied sprake is van een verstoring van de openbare orde door de
aanwezigheid van wapens, dan wel voor een gerechtvaardigde vrees
voor de aanwezigheid van wapens. Het kan dan gaan om bijvoorbeeld
bepaalde uitgaansgebieden of gebieden waar sprake is van
drugsoverlast.
Binnen de gemeente Haarlemmermeer zijn op dit moment geen gebieden
aan te wijzen waarbinnen sprake is van een dergelijke situatie. Wel
zijn er gebieden waar rekening moet worden gehouden met (in de
toekomst) het ontstaan van verstoringen van de openbare orde door
het gebruik van wapens dan wel de ernstige vrees hiervoor.
De Koninklijke Marechaussee heeft aangegeven dat het wenselijk is
dat de mogelijkheid bestaat om Schiphol als veiligheidsrisico aan
te wijzen. Het is niet geheel ondenkbaar dat Schiphol te maken
krijgt met terroristische dreigingen of andere vormen van geweld.
Hierbij kan gedacht worden aan de taxiproblematiek die in het
recente verleden regelmatig tot kleine vormen van geweld heeft
geleid. Een ander gebied in de Haarlemmermeer dat in de toekomst
aan de voorwaarden zou kunnen voldoen betreft de omgeving van de
discotheek The Challenge. Dit jaar heeft in de directe omgeving van
de discotheek tweemaal een schietpartij plaatsgevonden.
Het college stelt het presidium voor de nota ter advisering aan de
raad te agenderen voor de raadscommissie ABM.
Ruimte, wonen en economie
Het college van B&W heeft kennis genomen van de gevolgen van de
beleidsvoornemens van het kabinet betreffende het openbaar vervoer,
zoals beschreven in het Strategisch Akkoord en de Miljoenennota.
Het college stelt voor het presidium voor stellen het B&W besluit
ter informatie toe te zenden aan de raadscommissie Wonen en
verkeer.
Het college van B&W neemt kennis van de Voortgangsrapportage
Luchthavenzaken. In de rapportage staat de gemeente stil bij de
ontwikkelingen die op en rond de luchthaven hebben plaatsgevonden
en de betrokkenheid van de gemeente daarbij. In de
voortgangsrapportage wordt ook een blik in de toekomst geworpen. De
sector strategische beleidsvorming heef tin juni 2002 nieuwe
plannen voor de verdere groei van de luchthaven gepresenteerd. De
gemeente zal zich hier in de komende periode over uit moeten
spreken. Daarnaast gaat de gemeente een discussie aan over de
verdere groei van Haarlemmermeer. Het college stelt het presidium
voor het B&W besluit ter informatie toe te zenden aan de
raadscommissie Ruimte, Economie, Grondbedrijf en Luchthaven.
Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor het Beleidskader
Schipholurgenten per 1 maart 2003 in te trekken. Voor circa 80% van
de urgenten is inmiddels een oplossing gevonden voor andere
huisvesting van woonhuis en/of bedrijf. Het college verwacht ook
voor de overige 20% een passende oplossing. Deze betrokkenen
krijgen per 1 maart 2003 de status van RO-urgent tot maximaal 1
januari 2008.
In 1997 hebben gemeente en Schiphol het Convenant 5P gesloten, dat
o.a. de verdeling van kosten regelde voor bemiddeling bij
herhuisvesting van huishoudens en bedrijven als gevolg van de
uitbreiding van de luchthaven. November 1998 was het Beleidskader
een feit. Schipholurgenten krijgen absolute voorrang bij het kopen
of huren van een woning, woningbouw- of bedrijfskavel in projecten
in de gemeente. In totaal ging het om circa 190 huishoudens, 28
bedrijven, 16 combinaties van wonen en werken en 62 woonschepen.
Voor enkele Schipholurgenten is nog geen herhuisvesting gevonden,
zoals in Schiphol Zuidoost en Noordwest, woningen in de geluids- en
veiligheidszone, woonboten en mogelijk nieuwe urgenten in het kader
van het Luchthavenindelingsbesluit. Het college concludeert dat het
herhuisvestingstraject in totaal redelijk succesvol is verlopen.
Het college stelt het presidium voor het B&W besluit ter advisering
toe te zenden aan de raadscommissie Ruimte, Economie, Grondbedrijf
en Luchthaven en ter besluitvorming aan de raad.
Het college van B&W heeft ingestemd om huishoudens onder
voorwaarden de RO-urgentiestatus toe te kennen binnen de 50-55
KE-zone rond de 5e baan van Schiphol. Het gaat om circa 25
huishoudens aan de Vijfhuizerweg, IJweg, Schipholweg, Kromme
Spieringweg en Spaarnwouderweg. Het betreft woningen die als gevolg
van de komst van de Polderbaan er echt op achteruit (zullen) gaan
door toename geluid en visuele hinder, maar die geen Schipholurgent
zijn. Inwoners in dat gebied gaan daar verschillend mee om:
sommigen willen blijven, anderen willen graag vertrekken. Voor deze
laatste categorie geldt hoogstwaarschijnlijk dat de waarde van hun
huis is gedaald door de uitbreiding van de luchthaven en zij kunnen
geen gelijkwaardig alternatief vinden. Voor deze inwoners (in de
50-55 KE-zone) wordt het nu dus mogelijk eenmalig een reële
koopkans te hebben, danwel een voordracht voor een huurwoning te
krijgen (de RO-status). Verzoeken indienen voor deze urgentiestatus
kan tot 1 januari 2008. Het betreft overigens uitsluitend
huishoudens die reeds voor november 1998 (Beleidskader
Schipholurgenten vastgesteld) als eigenaar danwel huurder in de
huidige woning woonden. Inwonende kinderen of onderhuurders kunnen
geen aanspraak maken op deze urgentiestatus.
Het college stelt het presidium voor het B&W besluit ter informatie
toe te zenden aan de raadscommissie Ruimte, Economie, Grondbedrijf
en Luchthaven.
Welzijn, onderwijs en cultuur
Het college van B&W stemt in met het voorstel de stichting NK
Veldloop voor gemeenteambtenaren 2002 te ontbinden.
et Nederlands kampioenschap veldloop voor ambtenaren is gehouden op
20 maart 2002 in het Haarlemmermeerse bos. De inkomsten en uitgaven
zijn binnen de perken gebleven dankzij de belangstelling
/bereidheid van de sponsors. Hierdoor is het evenement met een
positief saldo afgesloten. Vanuit het bestuur van de stichting zijn
verschillende suggesties ingebracht ter besteding van dit saldo.
Het dagelijks bestuur van de stichting heeft uiteindelijk een
verdeling gemaakt naar verschillende goede doelen.
Openbare werken
Het college van B&W heeft besloten de exploitatie van het
(voet/fiets) pontveer over de Ringvaart Rijsenhout en Aalsmeer in
2003 te subsidiëren voor een bedrag van ¤ 11.029,- (excl.
indexering 2002 naar 2003) onder de voorwaarde dat ook de gemeente
Aalsmeer voor een gelijk bedrag subsidieert. Sinds 1992 betalen de
gemeente Haarlemmermeer en Aalsmeer een gelijk bedrag aan subsidie
om het pontveer in stand te houden. Deze toewijzing is verleend
voor een periode van vijf jaar, medio 1997 is de subsidieverlening
verlengd tot 1 januari 2003. De subsidiëring na 2003 wordt
betrokken bij het plan van aanpak Ombuigingen 2004.
De pontveer vervult een belangrijke functie oor de
dorpsgemeenschappen Rijsenhout en Aalsmeer. Het veer zet
voetgangers en fietsers over van maandag tot en met vrijdag van
7.00 tot 18.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot
18.00 uur.
Haarlemmermeer is van mening dat de pontveer moet blijven omdat het
veelvuldig wordt gebruikt voor woon-werk verkeer. Ook scholieren
maken veel gebruik van het pontveer. Ook het recreatieve gebruik
mag niet onderschat worden. Het aantal vervoerde passagiers in 2001
bedroeg ca. 39.000 (circa 750 per dag).
Het college van B&W heeft een vergunning verleend voor civiel
gebruik aan Dangerous Goods Management B.V. ingevolge de Wet
explosieven. Deze vergunning is geldig tot 28 juni 2006. De in de
vergunning opgenomen beveiligingseisen zijn conform het advies van
het ministerie van VROM, Directoraat Generaal Milieubeheer.
Dangerous Goods Management B.V. is een bedrijf dat onder meer in
opdracht van derden gevaarlijke stoffen ten behoeve van transport
door de lucht of over land voorziet van een andere of nieuwe
buitenverpakking zodat deze voldoet aan de internationale
vervoersvoorschriften. Onder deze gevaarlijke stoffen bevinden zich
explosieven.
Het college van B&W heeft besloten met Amsterdam Schiphol Airport
(AAS) een overeenkomst te sluiten voor het eigendom, onderhoud en
beheer van het viaduct over de Hoofdwegen en de Hoofdvaart in een
taxibaan ten behoeve van de 5e baan van de luchthaven Schiphol. AAS
heeft aan de gemeente een éénmalige afkoopsom voor beheer en
onderhoudskosten betaald van ¤ 407.194,- De budgettaire kaders
worden verwerkt in de begroting van 2003.
Momenteel wordt gewerkt aan de uitvoering van het project 5e
parallelle baan luchthaven Schiphol. In het kader van dit project
is onder andere een taxibaan voor vliegtuigen aangelegd die door
middel van een ongelijkvloerse kruising de hoofdwegen en de
Hoofdvaart kruist. De taxibaan is door middel van een viaduct over
de Hoofdwegen en de Hoofdvaart aangelegd. Zowel de Hoofdweg
Westzijde als de Hoofdweg Oostzijde zijn ter plaatse van het
viaduct enigszins verdiept aangelegd. De aanleg van het viaduct is
onlangs voltooid.
De gemeente Haarlemmermeer beheert en onderhoudt de Hoofdweg
westzijde. Voor de Hoofdweg Oostzijde is dit de provincie en voor
de Hoofdvaart het Waterschap Groot Haarlemmermeer.
Het college van B&W heeft ingestemd met het verkeersbesluit voor de
benodigde verkeersmaatregelen in Nieuw-Vennep Centrum. Het
verkeersbesluit regelt de maatregelen die nodig zijn in verband met
de bouw van het winkelcentrum.
Om veilig en snel te kunnen bouwen is het noodzakelijk dat de
Hoofdweg-Westzijde tussen Venneperweg en Venneperhof gedurende de
bouwperiode wordt afgesloten. Net als de Schoolstraat, vanaf 40
meter ten oosten van de Venneperstraat tot de Hoofdweg-Westzijde.
Deze afsluitingengelden niet voor werkverkeer. Om de noodwinkel van
de C 1000 bereikbaar te houden zijn verschillende aanvullende
maatregelen genomen.
Deze maatregelen zijn van kracht tot en met de voltooiing van de
bouw van het winkelcentrum eind december 2003. Daarna zal een nieuw
besluit genomen worden voor de definitieve situatie. De definitieve
situatie zal in het kader van een nieuw stedenbouwkundig plan voor
de gehele dorpskern van Nieuw Vennep nader worden bezien.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen