Gemeente Haarlemmermeer


* Besluiten B&W


+ 5 november 2002

... B & W-nieuws week 45

Bestuursdienst
Het college van B&W heeft kennis genomen van het omnibusrapport 2002. Het doel van dit onderzoek is om de inwoners van Haarlemmermeer beter te leren kennen. Het onderzoek is dit jaar in tegenstelling tot voorgaande jaren niet alleen uitgevoerd op kernniveau, maar ook op wijk niveau. De leefstijlen en het meten op wijkniveau stellen bestuurders en beleidsmakers in staat om gerichter te sturen op basis van resultaten. Het omnibusonderzoek bestaat uit zes rapporten: een basisrapport en vijf deelrapporten. Het basisrapport bevat onder andere een algemene inleiding, een vergelijking tussen Haarlemmermeer en de rest van Nederland in leefstijlen en een samenvatting van de vijf deelrapporten. Deze vijf deelrapporten zijn:
De inwoner: nieuwsgierig en betrokken?, waarin mediagebruik en participatie centraal staan.
Thuis in de buurt, waarin de tevredenheid over de eigen woning en over de buurt worden uitgediept door onder andere te kijken naar de verhuisgeneigdheid en de sfeer, de inrichting en het onderhoud van de buurt.
Uit en actief, waarin (sociaal-culturele) voorzieningen en volwasseneneducatie centraal staan.
De polder doorkruist, dat de thema's mobiliteit, autodichtheid en ruimtelijke oriëntatie belicht.
Balanceren tussen stad en platteland, dat handelt over de mening van inwoners over de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in Haarlemmermeer.
In totaal hebben 3071 inwoners hun mening gegeven over bovenstaande onderwerpen, hetgeen neerkomt op een respons van 68%. Uit het onderzoek blijkt dat de hoofdlijnen van de onderzoeksuitkomsten de ambities uit het bestuursprogramma 2002-2006 ondersteunen. Het Omnibusonderzoek is in de ogen van de gemeente een belangrijke informatiebron voor verdere concretisering van het bestuursprogramma.
Het college stelt het presidium voor het B&W besluit voor overleg te agenderen voor de volgende raadscommissies: ABM, Openbare werken en Milieu, Ruimte, economie, grondbedrijf en luchthaven, Welzijn, Onderwijs en Cultuur en Wonen en Verkeer.

Het college van B&W heeft ingestemd met het voorstel bestemmingreserve raadsinitiatieven voor wijken en kernen. In november 2001 heeft de raad besloten tot de besteding van ¤ 4.500.000,- in het kader van de bestemmingsreserve voor wijken en kernen. De looptijd van het fonds is vastgesteld op 4 jaar. In januari 2006 houdt het fonds op te bestaan.
Tot 1 mei 2002 hebben burgers, verenigingen en bedrijven de mogelijkheid gehad om voorstellen in te dienen. Dit heeft geresulteerd in 147 voorstellen.
Voor de selectie is een bestuurlijke werkgroep samengesteld. De werkgroep heeft geconstateerd dat er voor vier thema's een groot aantal voorstellen zijn ingediend:

* het opknappen van speelplekken

* het onderhoud van de openbare ruimte

* het beleid met betrekking tot hondenpoep
* het onderhoud van dorpshuizen en wijkcentra
Het college heeft de volgende onderverdeling in de voorstellen aangebracht:
a. direct de honoreren voorstellen 33
b. direct af te wijzen voorstellen 21
c. voorstellen die nader onderzoek behoeven 19 d. voorstellen regulier beleid met een extra impuls 32 e. voorstellen voor regulier beleid 42

De categorieën a en b zijn zo goed als afgerond. Voor de categorieën d en e is de inventarisatie grotendeels afgerond. Categorie c, de nader onderzoek voorstellen, blijken in veel gevallen zeer groots en complex en behoeven diepgaander onderzoek waaraan kosten zijn verbonden. Het college stelt het presidium voor de rapportage ter advisering aan de gemeenteraad te agenderen voor de vergadering van de raadscommissie Algemene Bestuurszaken en Middelen op 13 november 2002 en ter besluitvorming voor de vergadering van de gemeenteraad op 21 november 2002.

Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om door middel van een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.), de burgemeester de bevoegdheid te verlenen veiligheidsrisicogebieden aan te wijzen. De burgemeester kan alleen een veiligheidsrisicogebied aanwijzen indien er in het betreffende gebied sprake is van een verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel voor een gerechtvaardigde vrees voor de aanwezigheid van wapens. Het kan dan gaan om bijvoorbeeld bepaalde uitgaansgebieden of gebieden waar sprake is van drugsoverlast.
Binnen de gemeente Haarlemmermeer zijn op dit moment geen gebieden aan te wijzen waarbinnen sprake is van een dergelijke situatie. Wel zijn er gebieden waar rekening moet worden gehouden met (in de toekomst) het ontstaan van verstoringen van de openbare orde door het gebruik van wapens dan wel de ernstige vrees hiervoor. De Koninklijke Marechaussee heeft aangegeven dat het wenselijk is dat de mogelijkheid bestaat om Schiphol als veiligheidsrisico aan te wijzen. Het is niet geheel ondenkbaar dat Schiphol te maken krijgt met terroristische dreigingen of andere vormen van geweld. Hierbij kan gedacht worden aan de taxiproblematiek die in het recente verleden regelmatig tot kleine vormen van geweld heeft geleid. Een ander gebied in de Haarlemmermeer dat in de toekomst aan de voorwaarden zou kunnen voldoen betreft de omgeving van de discotheek The Challenge. Dit jaar heeft in de directe omgeving van de discotheek tweemaal een schietpartij plaatsgevonden. Het college stelt het presidium voor de nota ter advisering aan de raad te agenderen voor de raadscommissie ABM.

Ruimte, wonen en economie
Het college van B&W heeft kennis genomen van de gevolgen van de beleidsvoornemens van het kabinet betreffende het openbaar vervoer, zoals beschreven in het Strategisch Akkoord en de Miljoenennota. Het college stelt voor het presidium voor stellen het B&W besluit ter informatie toe te zenden aan de raadscommissie Wonen en verkeer.

Het college van B&W neemt kennis van de Voortgangsrapportage Luchthavenzaken. In de rapportage staat de gemeente stil bij de ontwikkelingen die op en rond de luchthaven hebben plaatsgevonden en de betrokkenheid van de gemeente daarbij. In de voortgangsrapportage wordt ook een blik in de toekomst geworpen. De sector strategische beleidsvorming heef tin juni 2002 nieuwe plannen voor de verdere groei van de luchthaven gepresenteerd. De gemeente zal zich hier in de komende periode over uit moeten spreken. Daarnaast gaat de gemeente een discussie aan over de verdere groei van Haarlemmermeer. Het college stelt het presidium voor het B&W besluit ter informatie toe te zenden aan de raadscommissie Ruimte, Economie, Grondbedrijf en Luchthaven.

Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor het Beleidskader Schipholurgenten per 1 maart 2003 in te trekken. Voor circa 80% van de urgenten is inmiddels een oplossing gevonden voor andere huisvesting van woonhuis en/of bedrijf. Het college verwacht ook voor de overige 20% een passende oplossing. Deze betrokkenen krijgen per 1 maart 2003 de status van RO-urgent tot maximaal 1 januari 2008.
In 1997 hebben gemeente en Schiphol het Convenant 5P gesloten, dat o.a. de verdeling van kosten regelde voor bemiddeling bij herhuisvesting van huishoudens en bedrijven als gevolg van de uitbreiding van de luchthaven. November 1998 was het Beleidskader een feit. Schipholurgenten krijgen absolute voorrang bij het kopen of huren van een woning, woningbouw- of bedrijfskavel in projecten in de gemeente. In totaal ging het om circa 190 huishoudens, 28 bedrijven, 16 combinaties van wonen en werken en 62 woonschepen. Voor enkele Schipholurgenten is nog geen herhuisvesting gevonden, zoals in Schiphol Zuidoost en Noordwest, woningen in de geluids- en veiligheidszone, woonboten en mogelijk nieuwe urgenten in het kader van het Luchthavenindelingsbesluit. Het college concludeert dat het herhuisvestingstraject in totaal redelijk succesvol is verlopen. Het college stelt het presidium voor het B&W besluit ter advisering toe te zenden aan de raadscommissie Ruimte, Economie, Grondbedrijf en Luchthaven en ter besluitvorming aan de raad.

Het college van B&W heeft ingestemd om huishoudens onder voorwaarden de RO-urgentiestatus toe te kennen binnen de 50-55 KE-zone rond de 5e baan van Schiphol. Het gaat om circa 25 huishoudens aan de Vijfhuizerweg, IJweg, Schipholweg, Kromme Spieringweg en Spaarnwouderweg. Het betreft woningen die als gevolg van de komst van de Polderbaan er echt op achteruit (zullen) gaan door toename geluid en visuele hinder, maar die geen Schipholurgent zijn. Inwoners in dat gebied gaan daar verschillend mee om: sommigen willen blijven, anderen willen graag vertrekken. Voor deze laatste categorie geldt hoogstwaarschijnlijk dat de waarde van hun huis is gedaald door de uitbreiding van de luchthaven en zij kunnen geen gelijkwaardig alternatief vinden. Voor deze inwoners (in de 50-55 KE-zone) wordt het nu dus mogelijk eenmalig een reële koopkans te hebben, danwel een voordracht voor een huurwoning te krijgen (de RO-status). Verzoeken indienen voor deze urgentiestatus kan tot 1 januari 2008. Het betreft overigens uitsluitend huishoudens die reeds voor november 1998 (Beleidskader Schipholurgenten vastgesteld) als eigenaar danwel huurder in de huidige woning woonden. Inwonende kinderen of onderhuurders kunnen geen aanspraak maken op deze urgentiestatus.
Het college stelt het presidium voor het B&W besluit ter informatie toe te zenden aan de raadscommissie Ruimte, Economie, Grondbedrijf en Luchthaven.

Welzijn, onderwijs en cultuur
Het college van B&W stemt in met het voorstel de stichting NK Veldloop voor gemeenteambtenaren 2002 te ontbinden. et Nederlands kampioenschap veldloop voor ambtenaren is gehouden op 20 maart 2002 in het Haarlemmermeerse bos. De inkomsten en uitgaven zijn binnen de perken gebleven dankzij de belangstelling /bereidheid van de sponsors. Hierdoor is het evenement met een positief saldo afgesloten. Vanuit het bestuur van de stichting zijn verschillende suggesties ingebracht ter besteding van dit saldo. Het dagelijks bestuur van de stichting heeft uiteindelijk een verdeling gemaakt naar verschillende goede doelen.

Openbare werken
Het college van B&W heeft besloten de exploitatie van het (voet/fiets) pontveer over de Ringvaart Rijsenhout en Aalsmeer in 2003 te subsidiëren voor een bedrag van ¤ 11.029,- (excl. indexering 2002 naar 2003) onder de voorwaarde dat ook de gemeente Aalsmeer voor een gelijk bedrag subsidieert. Sinds 1992 betalen de gemeente Haarlemmermeer en Aalsmeer een gelijk bedrag aan subsidie om het pontveer in stand te houden. Deze toewijzing is verleend voor een periode van vijf jaar, medio 1997 is de subsidieverlening verlengd tot 1 januari 2003. De subsidiëring na 2003 wordt betrokken bij het plan van aanpak Ombuigingen 2004. De pontveer vervult een belangrijke functie oor de dorpsgemeenschappen Rijsenhout en Aalsmeer. Het veer zet voetgangers en fietsers over van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 18.00 uur en in het weekend en op feestdagen van 10.00 tot 18.00 uur.
Haarlemmermeer is van mening dat de pontveer moet blijven omdat het veelvuldig wordt gebruikt voor woon-werk verkeer. Ook scholieren maken veel gebruik van het pontveer. Ook het recreatieve gebruik mag niet onderschat worden. Het aantal vervoerde passagiers in 2001 bedroeg ca. 39.000 (circa 750 per dag).

Het college van B&W heeft een vergunning verleend voor civiel gebruik aan Dangerous Goods Management B.V. ingevolge de Wet explosieven. Deze vergunning is geldig tot 28 juni 2006. De in de vergunning opgenomen beveiligingseisen zijn conform het advies van het ministerie van VROM, Directoraat Generaal Milieubeheer. Dangerous Goods Management B.V. is een bedrijf dat onder meer in opdracht van derden gevaarlijke stoffen ten behoeve van transport door de lucht of over land voorziet van een andere of nieuwe buitenverpakking zodat deze voldoet aan de internationale vervoersvoorschriften. Onder deze gevaarlijke stoffen bevinden zich explosieven.

Het college van B&W heeft besloten met Amsterdam Schiphol Airport (AAS) een overeenkomst te sluiten voor het eigendom, onderhoud en beheer van het viaduct over de Hoofdwegen en de Hoofdvaart in een taxibaan ten behoeve van de 5e baan van de luchthaven Schiphol. AAS heeft aan de gemeente een éénmalige afkoopsom voor beheer en onderhoudskosten betaald van ¤ 407.194,- De budgettaire kaders worden verwerkt in de begroting van 2003.
Momenteel wordt gewerkt aan de uitvoering van het project 5e parallelle baan luchthaven Schiphol. In het kader van dit project is onder andere een taxibaan voor vliegtuigen aangelegd die door middel van een ongelijkvloerse kruising de hoofdwegen en de Hoofdvaart kruist. De taxibaan is door middel van een viaduct over de Hoofdwegen en de Hoofdvaart aangelegd. Zowel de Hoofdweg Westzijde als de Hoofdweg Oostzijde zijn ter plaatse van het viaduct enigszins verdiept aangelegd. De aanleg van het viaduct is onlangs voltooid.
De gemeente Haarlemmermeer beheert en onderhoudt de Hoofdweg westzijde. Voor de Hoofdweg Oostzijde is dit de provincie en voor de Hoofdvaart het Waterschap Groot Haarlemmermeer.

Het college van B&W heeft ingestemd met het verkeersbesluit voor de benodigde verkeersmaatregelen in Nieuw-Vennep Centrum. Het verkeersbesluit regelt de maatregelen die nodig zijn in verband met de bouw van het winkelcentrum.
Om veilig en snel te kunnen bouwen is het noodzakelijk dat de Hoofdweg-Westzijde tussen Venneperweg en Venneperhof gedurende de bouwperiode wordt afgesloten. Net als de Schoolstraat, vanaf 40 meter ten oosten van de Venneperstraat tot de Hoofdweg-Westzijde. Deze afsluitingengelden niet voor werkverkeer. Om de noodwinkel van de C 1000 bereikbaar te houden zijn verschillende aanvullende maatregelen genomen.
Deze maatregelen zijn van kracht tot en met de voltooiing van de bouw van het winkelcentrum eind december 2003. Daarna zal een nieuw besluit genomen worden voor de definitieve situatie. De definitieve situatie zal in het kader van een nieuw stedenbouwkundig plan voor de gehele dorpskern van Nieuw Vennep nader worden bezien.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen