Ingezonden persbericht


Persbericht, 14 november 2002

Pro Active International lanceert een opzienbarend merkontvankelijkheidsonderzoek in Engeland

Amsterdam, 14 november 2002: Pro Active International, het Amsterdamse advies- en onderzoeksbureau, heeft de afgelopen maanden achter de schermen gewerkt aan de lancering van de InterMedia Brand Monitor, een grootschalig onderzoek naar de merkontvankelijkheid van de Engelse bevolking ten opzichte van meer dan 200 toonaangevende, internationale merken, verdeeld over 20 productcategorieën. Tegelijkertijd is de monitor een single source mediagebruiksonderzoek, waardoor het onderzoek inzicht geeft in de merkontvankelijkheid van mensen, verdeeld over alle mediatypen en per mediatitel.

Pro Active International introduceert daarmee een nieuwe eenheid voor het meten van de effectiviteit van reclame en merkboodschappen. Mediabureaus en adverteerders in Engeland gaan deze Brand Receptiveness Index" (BRI) gebruiken voor het verfijnen van de merkstrategie en het mediaselectieproces.

Liesbeth Hop, oprichtster Pro Active International: "De InterMedia Brand Monitor geeft inzicht in de meer emotionele relatie tussen mensen en een bepaald merk. De merkontvankelijkheidsindex kwantificeert de mate waarin iemand open staat voor de communicatie-uitingen van dat merk en in hoeverre hij bereid is een klantrelatie aan te gaan met dat merk. Omdat we ook nog het totale mediagedrag van deze mensen in kaart brengen, geeft dat een unieke mogelijkheid de juiste mensen te bereiken, via de juiste kanalen en met de juiste merkboodschappen. Een enorme toevoeging op de huidige mediaselectieprocedures, die nog steeds voornamelijk gebaseerd zijn op demografische gegevens. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat een eerste segmentatie op basis van merkontvankelijkheid een veel effectievere benadering is van potentiële doelgroepen."

Het onderzoek is opgezet in nauwe samenwerking met een adviescommissie en een team van de London Business School. Leden van de adviescommissie zijn onder andere: Starcom Mediavest, OMD, Mindshare, MSN, Turner Broadcasting, AOL UK, Yahoo!, MSN, Alta Vista. Met de London Business School wordt gewerkt aan een verdere verfijning van het concept van de Brand Receptiveness Index.

Voor het onderzoek werd gekozen voor een analyse gebaseerd op Internet onderzoek, gehouden onder meer dan 9000 respondenten, en telefonische onderzoeksgegevens. Het onderzoek wordt halfjaarlijks uitgevoerd en wordt begin 2003 uitgebreid naar Noord Amerika en waarschijnlijk ook naar de Nederlandse markt.

Additionele informatie:

Voor meer informatie neemt u contact op:

Pro Active International

Business Development & Strategic Marketing

Liesbeth Hop Kim-Fredrik Schneider

Nijenburg 73B Nijenburg 73B

1081 GE Amsterdam 1081 GE Amsterdam

Telefoon: 020 - 5040300 020 - 5040300

Mobiel: 06 - 55867698 06 - 52473328

Pro Active International is een internationaal marktonderzoek- en adviesbureau, gericht op het versterken van de relatie tussen merken, medewerkers en media en hun klanten. Pro Active International biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het meten en verbeteren van communicatie- en merkstrategieën.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende organisaties zoals de Nederlandse Overheid, Rabobank, ABN Amro, Unilever, Kraft Europe, Coca Cola, MSN, Yahoo!, Altavista, Doubleclick, CNN, Disney, France Telecom, IDG etc.


---
einde