Vereniging Nederlandse Gemeenten

Gemeenten hebben volop aandacht voor prestatievergelijking en -verbetering (14/11/02)

Vergelijking van de eigen prestaties heeft volop de aandacht van de gemeenten. Niet alleen om het eigen functioneren te verbeteren, maar ook om burgers inzicht te geven in wat er op lokaal niveau met hun belastinggeld gebeurt. Gemeenten doen onderling aan prestatievergelijking en maken steeds vaker gebruik van kwaliteitshandvesten, waarin met de burgers normen worden afgesproken over de kwaliteit van de dienstverlening, waaraan de burgers de gemeenten kunnen houden. Veel gemeenten houden bovendien regelmatig zogenoemde burgerpeilingen, waarbij burgers via een enquête gevraagd wordt een oordeel te geven over het presteren van het gemeentebestuur.

De uitslag levert een eenduidig beeld op: gemeenten scoren gemiddeld een zeven. Dit beeld wordt bevestigd door recent onderzoek van derden, zoals een belangwekkend onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (Sociaal en Cultureel rapport 2002) en een onderzoek van de ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, 'Lokaal loket'. Een zeven is ruim voldoende, maar het kan dus nog beter. Gemeenten staan dan ook open voor peilingen en onderzoeken naar de kwaliteit van de dienstverlening. Dit blijkt ook uit de belangstelling van gemeenten voor de prestatievergelijkingen die de VNG aan het ontwikkelen is.

De Consumentenbond heeft vandaag de resultaten gepresenteerd van het onderzoek 'Meten is weten - ook voor gemeenten!' Met een niet overtuigend grote steekproef in tien van de 496 gemeenten, zijn raadsleden ondervraagd over de vermeende tevredenheid van burgers over het gemeentelijk functioneren. De VNG blij is met de aandacht van de Consumentenbond voor het belangrijke onderwerp prestatievergelijking bij gemeenten. Uit het rapport blijkt hoe tevreden burgers volgens raadsleden zijn. Raadsleden zijn gezond kritisch in de beoordeling van het functioneren van de gemeenten. Een goede voedingsbodem voor kwaliteitsverbetering waarvan we een aantal illustraties hebben gegeven. Het rapport gaat dus niet over het oordeel van burgers. Raadsleden en een zeer beperkt aantal burgers zijn bevraagd. De presentatie van het rapport suggereert dat een veel bredere steekproef is genomen.

Het vervolgonderzoek dat de Consumentenbond heeft aangekondigd en waarbij burgers rechtstreeks naar hun mening wordt gevraagd, wachten wij met belangstelling af. Gemeenten gaan ondertussen verder op de ingeslagen weg: prestatievergelijking op diverse terreinen om het eigen presteren te verbeteren en evenzo belangrijk, inzichtelijk te maken wat burgers geboden krijgen voor het betaalde belastinggeld. Den Haag, 14 november 2002

Voor beleidsinformatie: VNG-NET
VNG gelieerde websites