Gemeenten hebben volop aandacht voor prestatievergelijking en -verbetering (14/11/02)
Vergelijking van de eigen prestaties heeft volop de aandacht van de
gemeenten. Niet alleen om het eigen functioneren te verbeteren, maar
ook om burgers inzicht te geven in wat er op lokaal niveau met hun
belastinggeld gebeurt. Gemeenten doen onderling aan
prestatievergelijking en maken steeds vaker gebruik van
kwaliteitshandvesten, waarin met de burgers normen worden afgesproken
over de kwaliteit van de dienstverlening, waaraan de burgers de
gemeenten kunnen houden. Veel gemeenten houden bovendien regelmatig
zogenoemde burgerpeilingen, waarbij burgers via een enquête gevraagd
wordt een oordeel te geven over het presteren van het gemeentebestuur.
De uitslag levert een eenduidig beeld op: gemeenten scoren gemiddeld
een zeven. Dit beeld wordt bevestigd door recent onderzoek van derden,
zoals een belangwekkend onderzoek van het Sociaal en Cultureel
Planbureau (Sociaal en Cultureel rapport 2002) en een onderzoek van de
ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, 'Lokaal loket'. Een zeven is ruim voldoende, maar
het kan dus nog beter. Gemeenten staan dan ook open voor peilingen en
onderzoeken naar de kwaliteit van de dienstverlening. Dit blijkt ook
uit de belangstelling van gemeenten voor de prestatievergelijkingen
die de VNG aan het ontwikkelen is.
De Consumentenbond heeft vandaag de resultaten gepresenteerd van het
onderzoek 'Meten is weten - ook voor gemeenten!' Met een niet
overtuigend grote steekproef in tien van de 496 gemeenten, zijn
raadsleden ondervraagd over de vermeende tevredenheid van burgers over
het gemeentelijk functioneren. De VNG blij is met de aandacht van de
Consumentenbond voor het belangrijke onderwerp prestatievergelijking
bij gemeenten. Uit het rapport blijkt hoe tevreden burgers volgens
raadsleden zijn. Raadsleden zijn gezond kritisch in de beoordeling van
het functioneren van de gemeenten. Een goede voedingsbodem voor
kwaliteitsverbetering waarvan we een aantal illustraties hebben
gegeven. Het rapport gaat dus niet over het oordeel van burgers.
Raadsleden en een zeer beperkt aantal burgers zijn bevraagd. De
presentatie van het rapport suggereert dat een veel bredere steekproef
is genomen.
Het vervolgonderzoek dat de Consumentenbond heeft aangekondigd en
waarbij burgers rechtstreeks naar hun mening wordt gevraagd, wachten
wij met belangstelling af. Gemeenten gaan ondertussen verder op de
ingeslagen weg: prestatievergelijking op diverse terreinen om het
eigen presteren te verbeteren en evenzo belangrijk, inzichtelijk te
maken wat burgers geboden krijgen voor het betaalde belastinggeld.
Den Haag, 14 november 2002
Voor beleidsinformatie:
VNG-NET
VNG gelieerde websites