Gemeente Langedijk


HAL-gemeenten investeren in opwaardering N242
15 november 2002

De HAL-gemeenten hebben Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland een brief gestuurd waarin zij laten weten 7 miljoen euro te willen bijdragen voor de realisatie van een ongelijkvloerse N242 tussen de Smaragdweg en het Nollencircuit. De provincie wil, naast een verwachte rijksbijdrage, zelf ook fors bijdragen in de opwaardering van de N242. Dit echter onder voorwaarde dat de regio een deel van de kosten voor haar rekening neemt. De HAL-gemeenten blijven principieel tegen een gemeentelijke bijdrage. Zij hebben echter nu extra verantwoordelijkheid op zich genomen, omdat zij vinden dat de N242 als aorta van de regio van groot belang is voor de verkeersafwikkeling. Voor zowel de huidige bevolking als het bedrijfsleven, maar ook met de verwachte groei van wonen, werken en mobiliteit in de regio is opwaardering van de N242 een bittere noodzaak.

De regionale bijdrage van 7 miljoen euro is een principeovereenkomst die de gemeenten Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk met elkaar hebben bereikt. De afzonderlijke gemeenten werken momenteel de financiële onderbouwing nader uit, waarna de gemeenteraden nog om een definitieve goedkeuring wordt gevraagd. Met deze forse financiële bijdrage aan de opwaardering van de N242 moeten de gemeenten diep in de buidel tasten. Hiermee maken de HAL gemeenten duidelijk dat zij groot belang hechten aan een duurzame en veilige oplossing voor de bereikbaarheid van het HAL-gebied. Op 26 november is Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Holland aan zet om een positief oordeel van de Provinciale Staten te vragen.

Sinds een aantal jaren staat de reconstructie van de N242 op de politieke agenda. Verschillende wegbeheerders en omliggende gemeenten onderkennen dat een grondige aanpak van de oostelijke ringweg noodzakelijk is. Echter afspraken over de financiering van het project bleven lange tijd uit. Mede dankzij een stevige lobby vanuit het bedrijfsleven is het belang van een snelle oplossing nu bij alle partijen doorgedrongen. De verwachte kosten zijn 120 miljoen euro. Het Rijk draagt naar verwachting 73 miljoen euro bij en de regio nu dus 7 miljoen euro. Resteert een bedrag van 40 miljoen euro dat voor rekening komt van de provincie.

Met ingang van 2008 kan het verkeer komend vanaf de A9 via de By Pass bij Kooimeer, waar reeds een ongelijkvloerse kruising is aangebracht, zonder stoplichten doorrijden tot aan de Westtangent in Heerhugowaard. Op dit traject komen dus uitsluitend ongelijkvloerse kruisingen. Dit komt de doorstroming en de verkeersveiligheid sterk ten goede.

Ten aanzien van de reconstructie van de N242 stellen de HAL gemeenten een aantal voorwaarden aan het project. Duidelijk moet zijn wat de beheergrenzen zijn in het kader van eigendom, beheer en onderhoud. Het plan dient volledig te zijn ten aanzien van de aansluitingen op het lokale wegennet. Dit geldt zowel voor het autoverkeer, het fietsverkeer en de voetgangers. Ook is nadere afstemming met het rijk nodig over projectgrens waarop de HAL-OV deel aantakt aan de Saturnusstraat. De projectgrens in Heerhugowaard ligt op het kruispunt met de Oosttangent.

Verder achten de HAL gemeenten het van belang dat eind 2004 daadwerkelijk een start wordt gemaakt met de uitvoering en dat het project in 2008 is afgerond. Dit met het oog op de toenemende verkeersproblematiek.

Als laatste vragen de gemeenten aandacht voor koppeling van de reconstructie van de N242 aan aanvullende werken. Zo vinden de HAL gemeenten dat het beoogde transferium, nabij de Omval noodzakelijk is voor het functioneren van het verkeer. Dit geldt ook voor een keerkom voor het scheepvaartverkeer in het Noordhollands kanaal ten zuiden van de Leeghwaterbrug.