SCHERING NEDERLAND
Website voor sexuele voorlichting
Behoefte aan seksuele voorlichting onder jongeren groter dan ooit:
Nieuwe internetsite www.the-max.nl geeft het antwoord
Weesp, 15 november 2002 - Als antwoord op de sterk toenemende behoefte
onder jongeren aan seksuele voorlichting is dit najaar de internetsite
www.the-max.nl van start gegaan.
In Nederland is er duidelijk behoefte aan een verandering op het
gebied van seksuele voorlichting en voorlichting over anticonceptie.
Tot enkele jaren geleden was Nederland wereldkampioen in het gebruik
van 'De Pil'. Van alle vruchtbare meisjes en vrouwen gebruikte
ongeveer de helft de pil. Mede hierdoor had Nederland wereldwijd het
laagste abortuscijfer..
Sinds kort zien we hierin een verandering. Het abortuscijfer stijgt en
de populariteit van de pil stagneert. Hoe is dit te verklaren? Vanaf
1995 is er een aanhoudende stroom publiciteit geweest die het
vertrouwen in de pil heeft geschaad.
Met name bij allochtonen en jongeren zien we een stijging van het
abortuscijfer.
Bij het stoppen van de pil is er vaak geen goed alternatief
voorhanden. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat er voldoende kennis
op het gebied van seksualiteit en anticonceptie aanwezig is.
Uit onderzoek van de Stichting Farmaceutische Kengetallen komt naar
voren dat in de leeftijdscategorie 14-17 jaar 140.000 meisjes de pil
gebruiken. Op de leeftijd van 16 jaar gebruikt een op de twee de pil,
op de leeftijd van 15 jaar een op de drie en op 14-jarige leeftijd is
het gebruik een op de zes.
Behalve voor anticonceptie wordt de pil ook gebruikt voor het regelen
van de cyclus (bij menstruatieproblemen) en in sommige gevallen ter
verbetering van bestaande huidproblemen.
Ook uit het recent gepubliceerde TNO-rapport 'Jongeren, seksualiteit,
preventie en hulpverlening - Een verkenning van de situatie in 2002'
blijkt dat jongeren kampen met een gebrek aan basale kennis over
anticonceptie.
Bovenstaande feiten geven duidelijk aan dat er een behoefte is aan
goede en objectieve voorlichting. Voor jongeren is het belangrijk over
goede informatie te beschikken om juiste keuzes te maken en om
risico's te voorkomen. Daarom is Schering, marktleider op het gebied
van de pil, een campagne gestart om de voorlichting over seksualiteit
en anticonceptie te verbeteren.
Schering heeft gekozen voor het internet dat (zo blijkt eveneens uit
het bovengenoemde TNO-rapport) in toenemende mate door jongeren als
informatiebron wordt gehanteerd.
Via het internet is, speciaal voor jongeren, sinds 1 november 2002 de
site www.the-max.nl te benaderen waar informatie te vinden is over
relaties, seksualiteit en anticonceptie. Op een leuke en informatieve
manier wordt informatie gegeven over verliefd worden, relaties,
bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen en het voorkomen
van zwangerschap.
Schering geeft ook de brochure uit 'Anticonceptie-Veilig vrijen'
waarin de verschillende vormen van anticonceptie overzichtelijk worden
besproken. Deze brochure is gratis te verkrijgen via de website:
--- Noot voor de redactie,