SCHERING NEDERLAND

Website voor sexuele voorlichting

Behoefte aan seksuele voorlichting onder jongeren groter dan ooit: Nieuwe internetsite www.the-max.nl geeft het antwoord

Weesp, 15 november 2002 - Als antwoord op de sterk toenemende behoefte onder jongeren aan seksuele voorlichting is dit najaar de internetsite www.the-max.nl van start gegaan.

In Nederland is er duidelijk behoefte aan een verandering op het gebied van seksuele voorlichting en voorlichting over anticonceptie. Tot enkele jaren geleden was Nederland wereldkampioen in het gebruik van 'De Pil'. Van alle vruchtbare meisjes en vrouwen gebruikte ongeveer de helft de pil. Mede hierdoor had Nederland wereldwijd het laagste abortuscijfer..

Sinds kort zien we hierin een verandering. Het abortuscijfer stijgt en de populariteit van de pil stagneert. Hoe is dit te verklaren? Vanaf 1995 is er een aanhoudende stroom publiciteit geweest die het vertrouwen in de pil heeft geschaad.
Met name bij allochtonen en jongeren zien we een stijging van het abortuscijfer.
Bij het stoppen van de pil is er vaak geen goed alternatief voorhanden. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat er voldoende kennis op het gebied van seksualiteit en anticonceptie aanwezig is.

Uit onderzoek van de Stichting Farmaceutische Kengetallen komt naar voren dat in de leeftijdscategorie 14-17 jaar 140.000 meisjes de pil gebruiken. Op de leeftijd van 16 jaar gebruikt een op de twee de pil, op de leeftijd van 15 jaar een op de drie en op 14-jarige leeftijd is het gebruik een op de zes.
Behalve voor anticonceptie wordt de pil ook gebruikt voor het regelen van de cyclus (bij menstruatieproblemen) en in sommige gevallen ter verbetering van bestaande huidproblemen.

Ook uit het recent gepubliceerde TNO-rapport 'Jongeren, seksualiteit, preventie en hulpverlening - Een verkenning van de situatie in 2002' blijkt dat jongeren kampen met een gebrek aan basale kennis over anticonceptie.

Bovenstaande feiten geven duidelijk aan dat er een behoefte is aan goede en objectieve voorlichting. Voor jongeren is het belangrijk over goede informatie te beschikken om juiste keuzes te maken en om risico's te voorkomen. Daarom is Schering, marktleider op het gebied van de pil, een campagne gestart om de voorlichting over seksualiteit en anticonceptie te verbeteren.

Schering heeft gekozen voor het internet dat (zo blijkt eveneens uit het bovengenoemde TNO-rapport) in toenemende mate door jongeren als informatiebron wordt gehanteerd.

Via het internet is, speciaal voor jongeren, sinds 1 november 2002 de site www.the-max.nl te benaderen waar informatie te vinden is over relaties, seksualiteit en anticonceptie. Op een leuke en informatieve manier wordt informatie gegeven over verliefd worden, relaties, bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen en het voorkomen van zwangerschap.

Schering geeft ook de brochure uit 'Anticonceptie-Veilig vrijen' waarin de verschillende vormen van anticonceptie overzichtelijk worden besproken. Deze brochure is gratis te verkrijgen via de website:


--- Noot voor de redactie,