Gemeentelijk Havenbedrijf wordt Havenbedrijf Rotterdam NV
(15-11) Het College van B. en W. wil zo snel mogelijk het Gemeentelijk Havenbedrijf omvormen tot een overheids-NV. Een principebesluit is hierover genomen op basis van het rapport Ondernemende overheid of overheidsonderneming van een ambtelijke projectgroep over de verzelfstandiging van het Gemeentelijk Havenbedrijf.
Een overheids-NV blijkt de beste commerciële slagkracht te bieden en de publieke belangen goed te waarborgen. Het principebesluit van het College gaat naar de algemeen directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf om de opvatting van de ondernemingsraad over de personele en organisatorische kant in te winnen. Gezien het gewicht van dit onderwerp vragen B. en W. vervolgens om het oordeel van de gemeenteraad. Een commissie van externe deskundigen zal het College adviseren bij verdere uitwerking van de verzelfstandiging.
Toegenomen concurrentie
De sterk toegenomen concurrentie tussen ondernemingen en havens in de
wereld, de steeds grotere rol van hogere overheden bij mainportbeleid
en het fysiek en economisch uit elkaar groeien van stad en haven
hebben ertoe geleid dat de gemeente Rotterdam al langere tijd een
andere positionering van het Gemeentelijk Havenbedrijf overweegt.
Nota 'Ondernemende overheid of overheidsondernemen'
Het huidige College van B. en W. heeft in het collegeprogramma
aangegeven het Gemeentelijk Havenbedrijf te willen verzelfstandigen.
Op grond van de nu verschenen nota Ondernemende overheid of
overheidsondernemen (pdf, 154 Kb) heeft het College de keuze voor een
overheids-NV gemaakt.
Stedelijke ontwikkeling
Het College meent dat de publieke belangen in deze constructie zijn
gewaarborgd en de commerciële slagkracht wordt versterkt. Het
havenbedrijf blijft borg staan voor nautisch beheer en veiligheid en
blijft ook bijdragen aan de stedelijke ontwikkeling. De publieke
belangen worden geborgd door instrumenten als wet- en regelgeving,
separate uitvoeringsovereenkomsten tussen gemeente en verzelfstandigd
bedrijf, specifieke haven- en erfpachtovereenkomsten en benutting van
de positie van aandeelhouder bij de oprichting van de NV.
Slagvaardiger
Een overheids-NV kan slagvaardiger en bedrijfsmatiger opereren dan een
tak van dienst. Sturing door de gemeente blijft plaatsvinden, maar op
het niveau van strategisch beleid en op afstand van de dagelijkse
bedrijfsvoering. Een overheids- NV biedt tevens ruimte voor een
(minderheids) participatie van andere overheden. De op te richten
Havenbedrijf Rotterdam NV wordt onderwerp van gesprek bij het Rijk
over de financiering van Maasvlakte II.
De directe gevolgen voor het personeel van het havenbedrijf zijn beperkt. Het personeel van het havenbedrijf zal niet langer ambtenaar zijn in dienst van de gemeente maar werknemer in dienst van de NV.
Geen extra dienst XXL
De ambtelijke projectgroep heeft tevens onderzoek gedaan naar de
omvorming van het havenbedrijf naar een gemeentelijke tak van dienst
met extra bevoegdheden (een zogenaamde dienst XXL). Dit blijkt echter
teveel nadelen te hebben. Het bedrijf zou in dat geval een te grote
niet te controleren macht krijgen en bovendien zou de commerciële
slagkracht nog steeds te laag zijn. Daarnaast kunnen in een dergelijke
constructie geen andere overheden participeren.
Uitwerken concreet plan
Na het politiek oordeel van de gemeenteraad neemt het College van B.
en W. een definitief besluit en wordt een concreet plan van aanpak
uitgewerkt.
Adviescommissie
Een externe commissie zal het College van B. en W. bij de verdere
uitwerking van de verzelfstandiging van het Gemeentelijk Havenbedrijf
van advies voorzien. Deze adviescommissie bestaat uit :
* G. J. Cerfontaine, President & Chief Executive Officer Schiphol
Group;
* P. Hoogendoorn, Chairman Deloitte Touche Tohmatsu;
* C.J.A. van Lede, Voorzitter Raad van Bestuur AKZO Nobel;
* A.H.G. Rinnooy Kan, Raad van Bestuur ING Groep;
* J.v.d. Veer, Vice-Chairman of the Committee of Managing Directors
of the Royal Dutch/Shell Group;
* P.O. Vermeulen, Raad van Bestuur Bank Nederlandse Gemeenten