Gemeente Urk

Persbericht 02-059 Officiële start sanering haven Urk

foto: Persbericht 02-059 Officiële start sanering haven Urk Officiële start sanering haven Urk

Vrijdag 15 november 2002 verrichten hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat van de directie IJsselmeergebied, mr. F. Plate, en wethouder J. Koffeman van de gemeente Urk de officiële starthandeling van het uitbaggeren / saneren van de haven van Urk. De meetwerkzaamheden starten in de loop van november, de baggerwerkzaamheden starten omstreeks 1 december en zullen voor het zomerseizoen 2003 gereed zijn. Nadat de werkzaamheden zijn afgerond is niet alleen het vervuilde materiaal verwijderd maar is de haven ook op alle fronten weer op de juiste nautische diepte.

De uitvoering
Vaksgewijs zal de vervuilde bodem nauwkeurig met speciaal daartoe ontworpen knijpers worden ontgraven. Het voorgeschreven ontgravingsprofiel zal per vak moeten worden opgeleverd met een nauwkeurigheid van plus of min 3,5 cm. Deze nauwkeurigheid is noodzakelijk om enerzijds het gewenste milieurendement te halen en anderzijds om te voorkomen dat onnodig schoon materiaal wordt opgeslagen in het (kostbare) depot IJsseloog. Om de vereiste nauwkeurigheden te behalen worden aan de haven een tweetal meetstations geplaatst. Een speciaal daarvoor ingericht meetvaartuig zal de werkzaamheden dagelijks volgen.

Aangezien het vermoeden bestaat, dat trossen, fietsen, winkelwagentjes en andere zogenaamde fysische verontreinigingen in ruime mate op de havenbodem aanwezig zijn, zal deze met een eg voorafgaand aan de baggerwerkzaamheden zo goed mogelijk worden schoongemaakt. Daarna begint de aannemer met baggeren. De baggerspecie wordt direct in grote transportbakken geladen en vervolgens per schip afgevoerd naar het depot IJsseloog. Daar wordt de specie met hoge snelheid door een tweetal scheidingsbekkens geperst. Het is de bedoeling op die manier alleen het vuile slib in het depot te bergen en het relatief schone zand uit de bagger af te scheiden en geschikt te maken voor hergebruik.

Planning
De meetwerkzaamheden starten in de loop van november, de baggerwerkzaamheden starten omstreeks 1 december, nagenoeg gelijktijdig in de Westhaven en de Werkhaven. Maandag 25 november 2002 moeten ten behoeve van de werkzaamheden de Westhaven (vak 1) alsmede de westelijke helft van de Werkhaven II (vak 8) geheel zijn ontruimd. Deze werkzaamheden duren tot het eind van dit jaar. Gelijktijdig zullen in de Oosthaven ter plaatse van de scheepshelling werkzaamheden worden uitgevoerd. De ontruiming van de overige delen van de havens vindt plaats na de jaarwisseling.

De voorgeschiedenis
In de tweede helft van de jaren tachtig is in Nederland begonnen met een serieuze inventarisatie van de milieukwaliteit van de waterbodems. Omdat voor de meeste havens dus ook voor de haven van Urk het vermoeden bestond van substantiële verontreiniging is er reeds in 1987 een verkennend onderzoek uitgevoerd. Daarbij werd het vermoeden van verontreiniging bevestigd en werd de haven van Urk opgenomen in het Saneringsprogramma Waterbodem Rijkswateren. Het heeft daarna nog ruim tien jaar geduurd voordat een nader onderzoek werd uitgevoerd.

Dit nader onderzoek in 1999 had tot doel de omvang van de verontreiniging en daarmee de urgentie van een sanering vast te stellen. De daarbij aangetoonde hoeveelheid verontreinigde waterbodem was meer dan de toegestane normen en dus werd een bodemsanering noodzakelijk geacht om verdere schade aan het eco-systeem tegen te gaan. In 2000 is een uitgebreid saneringsonderzoek uitgevoerd; aard en omvang van de verontreiniging zijn op grond van een groot aantal bodemmonsters nauwkeurig in kaart gebracht. Na afweging van verschillende varianten is de voorkeur uitgesproken voor het baggeren en afvoeren van de verontreinigde specie naar het dan nog in aanbouw zijnde depot IJsseloog.

In 2001 is een saneringsplan opgesteld. Met de in het saneringsonderzoek omschreven baggervariant als uitgangspunt zijn in het saneringsplan een aantal zaken zoals saneringsrendement en uitvoeringstechnische- en organisatorische aspecten nader uitgewerkt. Aansluitend is een bestek geschreven om de sanering ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Op 29 augustus 2002 is het bestek aanbesteed en kort daarop opgedragen aan de Combinatie Ketelmeer voor een bedrag van 1,4 miljoen (inclusief BTW). De Combinatie Ketelmeer bestaat uit de aannemingsbedrijven Boskalis baggeren B.V., Ballast-HAM Nederland baggeren B.V. en van Oordt ACZ B.V. Deze combinatie heeft de afgelopen twee jaar ook het oostelijk deel van het Ketelmeer met succes gesaneerd.

Rijkswaterstaat heeft aan de gemeente, de initiatiefnemer voor de uitvoering, de benodigde menskracht ter beschikking gesteld. Deze zogenaamde directie behartigt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden de belangen van de gemeente Urk. De directievoering bestaat uit het houden van dagelijks toezicht en de administratieve begeleiding van het werk.