Persbericht 02-059 Officiële start sanering haven Urk
foto: Persbericht 02-059 Officiële start sanering haven Urk Officiële
start sanering haven Urk
Vrijdag 15 november 2002 verrichten hoofdingenieur-directeur van
Rijkswaterstaat van de directie IJsselmeergebied, mr. F. Plate, en
wethouder J. Koffeman van de gemeente Urk de officiële starthandeling
van het uitbaggeren / saneren van de haven van Urk. De
meetwerkzaamheden starten in de loop van november, de
baggerwerkzaamheden starten omstreeks 1 december en zullen voor het
zomerseizoen 2003 gereed zijn. Nadat de werkzaamheden zijn afgerond is
niet alleen het vervuilde materiaal verwijderd maar is de haven ook op
alle fronten weer op de juiste nautische diepte.
De uitvoering
Vaksgewijs zal de vervuilde bodem nauwkeurig met speciaal daartoe
ontworpen knijpers worden ontgraven. Het voorgeschreven
ontgravingsprofiel zal per vak moeten worden opgeleverd met een
nauwkeurigheid van plus of min 3,5 cm. Deze nauwkeurigheid is
noodzakelijk om enerzijds het gewenste milieurendement te halen en
anderzijds om te voorkomen dat onnodig schoon materiaal wordt
opgeslagen in het (kostbare) depot IJsseloog. Om de vereiste
nauwkeurigheden te behalen worden aan de haven een tweetal
meetstations geplaatst. Een speciaal daarvoor ingericht meetvaartuig
zal de werkzaamheden dagelijks volgen.
Aangezien het vermoeden bestaat, dat trossen, fietsen, winkelwagentjes
en andere zogenaamde fysische verontreinigingen in ruime mate op de
havenbodem aanwezig zijn, zal deze met een eg voorafgaand aan de
baggerwerkzaamheden zo goed mogelijk worden schoongemaakt. Daarna
begint de aannemer met baggeren. De baggerspecie wordt direct in grote
transportbakken geladen en vervolgens per schip afgevoerd naar het
depot IJsseloog. Daar wordt de specie met hoge snelheid door een
tweetal scheidingsbekkens geperst. Het is de bedoeling op die manier
alleen het vuile slib in het depot te bergen en het relatief schone
zand uit de bagger af te scheiden en geschikt te maken voor
hergebruik.
Planning
De meetwerkzaamheden starten in de loop van november, de
baggerwerkzaamheden starten omstreeks 1 december, nagenoeg
gelijktijdig in de Westhaven en de Werkhaven. Maandag 25 november 2002
moeten ten behoeve van de werkzaamheden de Westhaven (vak 1) alsmede
de westelijke helft van de Werkhaven II (vak 8) geheel zijn ontruimd.
Deze werkzaamheden duren tot het eind van dit jaar. Gelijktijdig
zullen in de Oosthaven ter plaatse van de scheepshelling werkzaamheden
worden uitgevoerd. De ontruiming van de overige delen van de havens
vindt plaats na de jaarwisseling.
De voorgeschiedenis
In de tweede helft van de jaren tachtig is in Nederland begonnen met
een serieuze inventarisatie van de milieukwaliteit van de waterbodems.
Omdat voor de meeste havens dus ook voor de haven van Urk het
vermoeden bestond van substantiële verontreiniging is er reeds in 1987
een verkennend onderzoek uitgevoerd. Daarbij werd het vermoeden van
verontreiniging bevestigd en werd de haven van Urk opgenomen in het
Saneringsprogramma Waterbodem Rijkswateren. Het heeft daarna nog ruim
tien jaar geduurd voordat een nader onderzoek werd uitgevoerd.
Dit nader onderzoek in 1999 had tot doel de omvang van de
verontreiniging en daarmee de urgentie van een sanering vast te
stellen. De daarbij aangetoonde hoeveelheid verontreinigde waterbodem
was meer dan de toegestane normen en dus werd een bodemsanering
noodzakelijk geacht om verdere schade aan het eco-systeem tegen te
gaan. In 2000 is een uitgebreid saneringsonderzoek uitgevoerd; aard en
omvang van de verontreiniging zijn op grond van een groot aantal
bodemmonsters nauwkeurig in kaart gebracht. Na afweging van
verschillende varianten is de voorkeur uitgesproken voor het baggeren
en afvoeren van de verontreinigde specie naar het dan nog in aanbouw
zijnde depot IJsseloog.
In 2001 is een saneringsplan opgesteld. Met de in het
saneringsonderzoek omschreven baggervariant als uitgangspunt zijn in
het saneringsplan een aantal zaken zoals saneringsrendement en
uitvoeringstechnische- en organisatorische aspecten nader uitgewerkt.
Aansluitend is een bestek geschreven om de sanering ook daadwerkelijk
te kunnen realiseren.
Op 29 augustus 2002 is het bestek aanbesteed en kort daarop opgedragen
aan de Combinatie Ketelmeer voor een bedrag van 1,4 miljoen (inclusief
BTW). De Combinatie Ketelmeer bestaat uit de aannemingsbedrijven
Boskalis baggeren B.V., Ballast-HAM Nederland baggeren B.V. en van
Oordt ACZ B.V. Deze combinatie heeft de afgelopen twee jaar ook het
oostelijk deel van het Ketelmeer met succes gesaneerd.
Rijkswaterstaat heeft aan de gemeente, de initiatiefnemer voor de
uitvoering, de benodigde menskracht ter beschikking gesteld. Deze
zogenaamde directie behartigt tijdens de uitvoering van de
werkzaamheden de belangen van de gemeente Urk. De directievoering
bestaat uit het houden van dagelijks toezicht en de administratieve
begeleiding van het werk.