Minister Vanderpoorten is bijzonder verbaasd over de timing, de manier én over de inhoud van de persmedeling van de Vlaamse Onderwijsraad van 14 november 2002. Hierin wordt de minister gevraagd om te 'temporiseren'.
De minister haar reactie is hierover duidelijk: "Men
stelt dat ik te veel wil op een korte tijd en eigenlijk
suggereert men - of zegt men het koudweg - 'ons onderwijs
is goed, laat het gerust'. Het klopt inderdaad dat het
Vlaams onderwijs kwalitatief hoge ogen gooit in
internationale studies. Diezelfde studies waarschuwen er
echter ook voor dat er een te grote ongekwalificeerde
uitstroom is in Vlaanderen. Daarnaast stelt men eveneens
vast dat het welbevinden van onze leerlingen laag is in
vergelijking met andere landen. Ik besluit daaruit dat we
de goede kanten van ons onderwijs moeten bewaken en
blijven innoveren zodat we die voorsprong kunnen
behouden. Daarnaast moeten we ook grote inspanningen doen
om het aantal ongekwalificeerde jongeren te laten dalen
én het welbevinden van onze leerlingen te verbeteren." De
minister stelt verder dat "de doelstelling om het aantal
ongekwalificeerde jongeren tegen 2010 te halveren,
duidelijk in het Pact van Vilvoorde staat." "Dit pact is
door de sociale partners én de Vlaamse overheid
afgesloten. Ik zal mijn verantwoordelijkheid hierin nemen
onder andere door meer zorg en leerlingenbegeleiding in
het onderwijs te voorzien".
Over de prioriteiten van de onderwijsraad zegt ze het
volgende: "het structuurdecreet hoger onderwijs ligt al
van in de maand juli bij de Raad van State en kan na
advies verder in het parlement behandeld worden, het
participatiedecreet (waarin o.a. de samenstelling van de
Vlaamse onderwijsraad wordt aangepast) komt voor het
eerst op de Vlaamse regering voor het jaareinde en de
regeling van de zorgcoördinatie is een jaar vroeger dan
voorzien decretaal verankerd (GOK I) en aan de uitvoering
wordt momenteel gewerkt.". "Dat deze mededeling net een
dag voor het maandelijkse overleg tussen de Vlor en de
minister het publiek ingestuurd werd, is niet van die
aard om constructief mee te werken aan de toekomst van
ons onderwijs.", vervolgt de minister.
Ten slotte wil ze nog kwijt dat: "de teksten over het
onderwijslandschap basis- en secundair onderwijs
discussieteksten zijn. Daar is altijd vraag naar geweest,
maar een aantal organisaties kan hier blijkbaar niet goed
mee werken.". "De discussieteksten handelen trouwens over
een aantal voorstellen die op korte termijn zouden kunnen
worden gerealiseerd, maar doen ook een aantal voorzetten
om zaken te realiseren tegen het einde van dit
decennium." "Net als met de rondetafelconferentie en het
Pact van Vilvoorde, zijn deze teksten dus bedoeld om
samen met het veld en de Vlaamse bevolking na te denken
waar we binnen tien jaar willen staan met het Vlaamse
onderwijs.". "Dit slechts met 1 bedoeling: de voorsprong
van Vlaanderen inzake kwaliteitsvol onderwijs bewaren en
indien mogelijk nog verbeteren, maar tevens de kwaliteit
aan alle kinderen te bieden en geen groepen meer uit te
sluiten.".
info : Jo De Ro, woordvoerder van minister
Vanderpoorten - tel. 0475/983373 - 02/5539923
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be
---