Vlaamse overheid

Minister Vanderpoorten is bijzonder verbaasd over de timing, de manier én over de inhoud van de persmedeling van de Vlaamse Onderwijsraad van 14 november 2002. Hierin wordt de minister gevraagd om te 'temporiseren'.

De minister haar reactie is hierover duidelijk: "Men stelt dat ik te veel wil op een korte tijd en eigenlijk suggereert men - of zegt men het koudweg - 'ons onderwijs is goed, laat het gerust'. Het klopt inderdaad dat het Vlaams onderwijs kwalitatief hoge ogen gooit in internationale studies. Diezelfde studies waarschuwen er echter ook voor dat er een te grote ongekwalificeerde uitstroom is in Vlaanderen. Daarnaast stelt men eveneens vast dat het welbevinden van onze leerlingen laag is in vergelijking met andere landen. Ik besluit daaruit dat we de goede kanten van ons onderwijs moeten bewaken en blijven innoveren zodat we die voorsprong kunnen behouden. Daarnaast moeten we ook grote inspanningen doen om het aantal ongekwalificeerde jongeren te laten dalen én het welbevinden van onze leerlingen te verbeteren." De minister stelt verder dat "de doelstelling om het aantal ongekwalificeerde jongeren tegen 2010 te halveren, duidelijk in het Pact van Vilvoorde staat." "Dit pact is door de sociale partners én de Vlaamse overheid afgesloten. Ik zal mijn verantwoordelijkheid hierin nemen onder andere door meer zorg en leerlingenbegeleiding in het onderwijs te voorzien".

Over de prioriteiten van de onderwijsraad zegt ze het volgende: "het structuurdecreet hoger onderwijs ligt al van in de maand juli bij de Raad van State en kan na advies verder in het parlement behandeld worden, het participatiedecreet (waarin o.a. de samenstelling van de Vlaamse onderwijsraad wordt aangepast) komt voor het eerst op de Vlaamse regering voor het jaareinde en de regeling van de zorgcoördinatie is een jaar vroeger dan voorzien decretaal verankerd (GOK I) en aan de uitvoering wordt momenteel gewerkt.". "Dat deze mededeling net een dag voor het maandelijkse overleg tussen de Vlor en de minister het publiek ingestuurd werd, is niet van die aard om constructief mee te werken aan de toekomst van ons onderwijs.", vervolgt de minister.

Ten slotte wil ze nog kwijt dat: "de teksten over het onderwijslandschap basis- en secundair onderwijs discussieteksten zijn. Daar is altijd vraag naar geweest, maar een aantal organisaties kan hier blijkbaar niet goed mee werken.". "De discussieteksten handelen trouwens over een aantal voorstellen die op korte termijn zouden kunnen worden gerealiseerd, maar doen ook een aantal voorzetten om zaken te realiseren tegen het einde van dit decennium." "Net als met de rondetafelconferentie en het Pact van Vilvoorde, zijn deze teksten dus bedoeld om samen met het veld en de Vlaamse bevolking na te denken waar we binnen tien jaar willen staan met het Vlaamse onderwijs.". "Dit slechts met 1 bedoeling: de voorsprong van Vlaanderen inzake kwaliteitsvol onderwijs bewaren en indien mogelijk nog verbeteren, maar tevens de kwaliteit aan alle kinderen te bieden en geen groepen meer uit te sluiten.".

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten - tel. 0475/983373 - 02/5539923

e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be
---