NHG-Telefoonwijzer: Leidraad voor 80% van de telefonische hulpvragen in de huisartsenposten
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) heeft een Telefoonwijzer ontwikkeld voor assistentes in huisartsenposten voor de beoordeling van de telefonische hulpvragen. De nieuwe NHG-Telefoonwijzer geeft houvast bij 57 klachten en is bruikbaar bij 80 procent van de hulpvragen in huisartsenposten. Om te beoordelen of er sprake is van een spoedeisende hulpvraag is een indeling gemaakt die is gebaseerd op ervaringen van huisartsen en ambulance-diensten, literatuuronderzoek en onderzoeksgegevens. Met dit nieuwe product zet het kwaliteitsbeleid van de huisartsenzorg weer een stap vooruit.
De NHG-Telefoonwijzer is in eerste instantie bedoeld voor gebruik in
de bijna honderd huisartsenposten in Nederland. De huisartsenposten
beogen optimale huisartsenzorg te leveren tijdens avond- en
nachtdiensten en in het weekend. Om ervoor te zorgen dat de
huisartsenzorg zo efficiënt mogelijk wordt ingezet, is nodig dat
vooraf een adequate beoordeling van de telefonische hulpvraag door de
assistentes plaatsvindt.
De NHG-Telefoonwijzer is niet alleen bruikbaar in huisartsenposten,
maar ook in de huisartsenpraktijk. De rol van de assistente verandert
door het groeiende tekort aan huisartsen en door het toenemend aantal
praktijken waarin meerdere huisartsen samenwerken en ook
praktijkondersteuners een taak krijgen bij de patiëntenzorg. De
assistente moet de aard van de hulpvraag van de patiënten bij het
maken van afspraken beoordelen en heeft ook een adviserende taak. Om
dit werk goed te kunnen uitvoeren heeft de praktijkassistente extra
ondersteuning nodig. Hierin voorziet de NHG-Telefoonwijzer.
De assistentes maken op grond van de intake en met behulp van de criteria in de NHG-Telefoonwijzer een inschatting van de mate van spoed waarmee de patiënt door de huisarts moet worden gezien. Met de ontwikkelde indeling kunnen de hulpvragen in vier klassen worden ingedeeld: levensbedreigend, spoed, dringend en routine.
De Telefoonwijzer is tot stand gekomen met medewerking van deskundige en ervaren huisartsen en praktijkassistentes. Dit betekent dat de Telefoonwijzer stoelt op praktijkervaring en consensus. Het product zal zich in de dagelijkse praktijk verder ontwikkelen. Het NHG blijft het gebruik van de Telefoonwijzer volgen. Via een feedbacksysteem zal steeds aan verbetering van het product worden gewerkt.