18-11-2002
Vijfjarig investeringsprogramma bij Volkswagen
De Raad van Commissarissen van Volkswagen AG heeft bij de laatste vergadering (vrijdag 15 november 2002) het investeringsprogramma van het concern voor de middellange termijn (2003-2007) besproken.
Zwaartepunten:
* uitbreiding en vernieuwing van het modellenprogramma, alsmede de
verdere modernisering van de productie
* 85 procent van de totale investeringen wordt besteed aan nieuwe
producten
* Opvolgers en nieuwe uitvoeringen met name in de Golf-klasse en bij
de bedrijfsautos
Voor de totale investeringen op autogebied heeft het
Volkswagen-concern voor deze periode een bedrag van 33,3 miljard euro
ingepland. Dit bedrag ligt iets boven het niveau van het vorig jaar
voor de periode 2002-2006 besloten investeringsvolume. Met dit bedrag
beweegt het concern zich voor de middellange termijn op een
concurrerend niveau.
De toekomstige investeringen van het Volkswagen-concern dienen
voornamelijk de uitbreiding en modernisering van het
modellenprogramma. In alle segmenten zijn opvolgers gepland. Bovendien
zijn een Multi-Purpose-Vehicle (MPV) in de Golf-klasse, een
Low-Entry-model, alsmede verdere varianten voor de afronding van
bestaande modelseries gepland. Op motorengebied richten de
investeringen zich op de nieuwe motoren- en transmissiegeneraties, die
zich onderscheiden door een lager brandstofverbruik en technologieën
voor het vervullen van steeds strenger wordende emissienormen.
Een ander zwaartepunt bij de investeringen van het Volkswagen-concern
in de komende vijf jaar betreft de uitbreiding, verdere modernisering
en aanpassing van de productiefaciliteiten. Daarbij ligt de nadruk op
de persafdelingen, lakstraten en montage-faciliteiten, met als
doelstelling om verdere verbeteringen op het gebied van kwaliteit en
productiviteit te realiseren. Behalve de productie is ook voorzien in
een verdere uitbreiding van de ontwikkelingsafdelingen, de
kwaliteitscontrole, de onderdelenvoorziening en de
informatietechnologie.
In totaal wordt zon 85 procent van de investeringen op autogebied
besteed aan nieuwe producten. Met andere woorden: investeringen in de
uitbreiding en vernieuwing van het modellenprogramma, alsmede
investeringen in de hiervoor vereiste ombouw en modernisering van de
productiefaciliteiten.
Duitsland als productielocatie krijgt in de investeringsstrategie van
Volkswagen voor de komende jaren onveranderd grote aandacht. Zo heeft
circa 67 procent (vroeger 60 procent) van de totale investeringen op
autogebied tot het jaar 2007 betrekking op Duitse concern-onderdelen.
De vergroting van het binnenlandse percentage is vooral het gevolg van
vernieuwingen bij de in Duitsland geproduceerde modellen.
In de Chinese dochteronderneming wordt ter versterking van de
plaatselijke concurrentiepositie nogmaals 2,9 miljard euro
geïnvesteerd in nieuwe automodellen. Dit bedrag komt bovenop de reeds
genoemde investeringen.
In totaal streeft het Volkswagen-concern er onveranderd naar om de
jaarproductie in de komende vijf jaar op te voeren tot circa zes
miljoen autos en daarmee haar positie als een van de grootste
autofabrikanten ter wereld te bevestigen.