AutoRai

18-11-2002

Vijfjarig investeringsprogramma bij Volkswagen

De Raad van Commissarissen van Volkswagen AG heeft bij de laatste vergadering (vrijdag 15 november 2002) het investeringsprogramma van het concern voor de middellange termijn (2003-2007) besproken.

Zwaartepunten:

* uitbreiding en vernieuwing van het modellenprogramma, alsmede de verdere modernisering van de productie

* 85 procent van de totale investeringen wordt besteed aan nieuwe producten

* Opvolgers en nieuwe uitvoeringen met name in de Golf-klasse en bij de bedrijfsautos

Voor de totale investeringen op autogebied heeft het Volkswagen-concern voor deze periode een bedrag van 33,3 miljard euro ingepland. Dit bedrag ligt iets boven het niveau van het vorig jaar voor de periode 2002-2006 besloten investeringsvolume. Met dit bedrag beweegt het concern zich voor de middellange termijn op een concurrerend niveau.

De toekomstige investeringen van het Volkswagen-concern dienen voornamelijk de uitbreiding en modernisering van het modellenprogramma. In alle segmenten zijn opvolgers gepland. Bovendien zijn een Multi-Purpose-Vehicle (MPV) in de Golf-klasse, een Low-Entry-model, alsmede verdere varianten voor de afronding van bestaande modelseries gepland. Op motorengebied richten de investeringen zich op de nieuwe motoren- en transmissiegeneraties, die zich onderscheiden door een lager brandstofverbruik en technologieën voor het vervullen van steeds strenger wordende emissienormen.

Een ander zwaartepunt bij de investeringen van het Volkswagen-concern in de komende vijf jaar betreft de uitbreiding, verdere modernisering en aanpassing van de productiefaciliteiten. Daarbij ligt de nadruk op de persafdelingen, lakstraten en montage-faciliteiten, met als doelstelling om verdere verbeteringen op het gebied van kwaliteit en productiviteit te realiseren. Behalve de productie is ook voorzien in een verdere uitbreiding van de ontwikkelingsafdelingen, de kwaliteitscontrole, de onderdelenvoorziening en de informatietechnologie.

In totaal wordt zon 85 procent van de investeringen op autogebied besteed aan nieuwe producten. Met andere woorden: investeringen in de uitbreiding en vernieuwing van het modellenprogramma, alsmede investeringen in de hiervoor vereiste ombouw en modernisering van de productiefaciliteiten.

Duitsland als productielocatie krijgt in de investeringsstrategie van Volkswagen voor de komende jaren onveranderd grote aandacht. Zo heeft circa 67 procent (vroeger 60 procent) van de totale investeringen op autogebied tot het jaar 2007 betrekking op Duitse concern-onderdelen. De vergroting van het binnenlandse percentage is vooral het gevolg van vernieuwingen bij de in Duitsland geproduceerde modellen.

In de Chinese dochteronderneming wordt ter versterking van de plaatselijke concurrentiepositie nogmaals 2,9 miljard euro geïnvesteerd in nieuwe automodellen. Dit bedrag komt bovenop de reeds genoemde investeringen.

In totaal streeft het Volkswagen-concern er onveranderd naar om de jaarproductie in de komende vijf jaar op te voeren tot circa zes miljoen autos en daarmee haar positie als een van de grootste autofabrikanten ter wereld te bevestigen.