Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

belastingstelsel 2003

Succesjes in Den Haag

Aftrek ziektekosten bij inkomstenbelasting wordt verbeterd

Bij de behandeling van het codificatiebesluit hulpmiddelen en het Belastingplan 2003 in de Tweede Kamer vorige week zijn de volgende verbeteringen in de fiscale aftrek voor buitengewone uitgaven i.v.m. ziekte gerealiseerd.

Aftrek hulpmiddelen

Naar aanleiding van het rapport van de interdepartementale werkgroep Inkomenspositie Gehandicapten en Chronisch Zieken (IGCZ) heeft de staatssecretaris van Financiën een nieuw uitvoeringsbesluit hulpmiddelen opgesteld.
Hierin wordt expliciet vastgelegd dat woningaanpassingen aftrekbaar zijn als hulpmiddel, voorzover deze niet leiden tot een waardevermeerdering van meer dan 10% van de fiscale aanpassingskosten. De fiscale aanpassingskosten zijn de kosten die na vergoeding (uit de Wvg) voor eigen rekening komen. Dit is een belangrijke verbetering aangezien daarmee andere beperkende criteria voor aftrek komen te vervallen. Dit geldt in het bijzonder voor het criterium dat woningaanpassingen alleen aftrekbaar zijn wanneer zij geen zelfstandig onderdeel vormen van de woning, waardoor in feite alleen losse, roerende voorzieningen aftrekbaar zijn.

Verder werd in het uitvoeringsbesluit vastgelegd dat overige hulpmiddelen fiscaal aftrekbaar zijn voorzover deze van zodanige aard zijn dat zij alleen door zieke of 'invalide' personen plegen te worden gebruikt. Volgens de CG-Raad betekende deze bepaling een aanscherping van de huidige uitvoeringspraktijk. Tal van hulpmiddelen, vooral niet-strikt medische hulpmiddelen, worden tegenwoordig ook aangeschaft door niet gehandicapte personen, bijvoorbeeld een hoog-laag bed, een keramische kookplaat, een eenhandle kraan, stuur- of rembekrachtiging in de auto, elektrische bediening deuren, gordijnen of zonwering etcetera. Tot nu is de gangbare praktijk bij de Belastingdienst en de fiscale rechtspraak, dat wanneer een hulpmiddel ook buiten verband met de handicap gebruikt wordt, dit doorgaans niet aftrekbaar is. Met het nieuwe uitvoeringsbesluit zou dit nu wettelijk vastgelegd worden.
De CG-Raad heeft ernstig bezwaar aangetekend tegen deze bepaling en met succes, want de staatssecretaris heeft deze bepaling nu gewijzigd in: overige hulpmiddelen zijn aftrekbaar "voorzover deze van een zodanige aard zijn dat deze voornamelijk door zieke of invalide worden gebruikt". Taalkundig een kleine wijziging, maar voor de fiscaliteit volgens ons een niet onbelangrijke verbetering. Het codificatiebesluit treedt met terugvwerkende kracht in werking per 1 januari 2002.

Verdere maatregelen ter verbetering van de buitengewone uitgaven

Bij de behandeling van het Belastingplan 2003 heeft de Tweede Kamer twee moties aangenomen die aandringen op verdergaande maatregelen ter verbetering van de fiscale aftrek van buitengewone uitgaven i.v.m. ziekte, te weten:


1. Een motie van Vroonhoven-Kok (CDA) waarin de regering wordt verzocht om de vorig jaar ingevoerde vermenigvuldigingsfactoren bij de aftrek van buitengewone uitgaven i.v.m. ziekte vóór 1 juni 2003 te herzien en zonodig in het belastingpakket voor 2004 aan te passen.
Deze maatregel is eveneens een gevolg van het IGCZ-rapport en vorig jaar bij de behandeling van belastingplan 2002 tot stand gekomen. De CG-Raad heeft deze maatregel scherp bekritiseerd omdat deze niet specifiek ten goede komt aan kosten i.v.m. ziekte en handicap, maar voornamelijk neerslaat in fiscale bevoordeling van andere kosten, vooral de aftrek van premies ziektekosten, welke voor iedereen gelden, en eigenlijk niet als buitengewone uitgaven kunnen worden aangemerkt. De CG-Raad heeft voorgesteld de vermenigvuldigingsfactoren (verhoging van de aftrekbare kosten met 25% wanneer men twee jaar of langer deze kosten heeft en met 50% na drie jaar) alleen toe te passen op de specifieke kosten i.v.m. handicap of chronische ziekte. Met deze vermenigvuldigingsfactoren is een bedrag gemoeid van ¤ 36 miljoen, een bedrag dat nu voor het overgrote deel aangewend wordt voor kosten die niet van doen hebben met chronische ziekte of handicap, terwijl de maatregel juist voor deze groep bedoeld is. Met de motie van Vroonhoven wordt het kabinet nu verder onder druk gezet de maatregel te herzien.


2. Een motie Bussemaker (PvdA)/Vendrik (GroenLinks) waarin de regering wordt verzocht om de Tweede kamer binnen twee maanden te berichten over mogelijkheden om de inkomenspositie van chronisch zieken en gehandicapten te verbeteren.
Deze motie is een vervolg op een vorig jaar door de Tweede Kamer aangenomen motie Dijsselbloem, die op zijn beurt een vervolg was op eerdere moties van Bos en Melkert met dezelfde strekking. De motie onderstreept nog eens dat de Tweede Kamer de verbetering van de inkomenspositie van gehandicapten en chronisch zieken zeer serieus neemt en geen genoegen meer neemt met verder uitstel en ongerichte maatregelen.

Nieuwe regeling voor aftrek eigen bijdrage AWBZ

In het Belastingplan 2003 is ook een nieuwe regeling voorgesteld voor de berekening van de aftrek van de eigen bijdrage voor de AWBZ in het kader van de buitengewone uitgaven i.v.m. ziekte. Tot nu toe zijn daarvoor twee methoden, namelijk een objectieve methode, waarbij op grond van normen van de belastingdienst de zogenaamde medische component van de eigen bijdrage voor de AWBZ berekend kan worden, welke aftrekbaar is, en een subjectieve methode waarbij de medische kosten aan de hand van andere normen voor de niet aftrekbare kosten voor wonen en levensonderhoud, bijvoorbeeld die van het NIBUD, berekend kunnen worden. In het Belastingplan 2003 wordt, op zich terecht, geconstateerd, dat het bepalen van de medische kosten in de eigen bijdrage een complexe zaak is en wordt nu een forfaitaire regeling voorgesteld, inhoudende dat 25% van de eigen bijdrage AWBZ als medische kosten aftrekbaar is voor de buitengewone uitgaven. Deze 25% is het gemiddelde bedrag dat thans aftrekbaar is. Het gevolg van de nieuwe forfaitaire regeling is dat een aantal mensen, die nu nog gebruik maken van de subjectieve methode (ongeveer een kwart van de belastingplichtigen die voor aftrek van de eigen bijdrage AWBZ in aanmerking komen), er op achteruit gaat. Een aantal mensen zal er ook op vooruit gaan. De CG-Raad heeft in gesprekken met Tweede Kamerleden een bijstelling bepleit van de voorgestelde regeling, die er op neerkomt dat mensen die aantoonbaar hogere kosten voor de medische kosten i.v.m. de eigen bijdrage AWBZ hebben, een hoger percentage (40%) in aftrek kunnen brengen. Ook vanuit de Tweede Kamer is door verschillende fracties aangedrongen op een bijstelling van de voorgestelde regeling. Deze wijzigingsvoorstellen hebben het helaas niet gehaald.

---

Terug naar de homepage Terug naar de vorige pagina Ga naar 'Recente wijzigingen' Ga naar 'Zoeken op deze site' Ga naar 'Contact'